صلاحیت حرفهای معلمان سراسر کشور باید ارتقاء یابد
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان باید صلاحیت حرفهای خود را ارتقاء داده و به صورت مستمر در حال یادگیری و پژوهش باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، عباس سلطانیان بعد از ظهر امروز در آئین اختتامیه پانزدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس که در اردوگاه سلیمان خاطر سنندج برگزار شد، با بیان اینکه دستورالعمل این جشنواره از 4 دیماه سال گذشته با ارسال بخشنامه به مدارس سراسر کشور آغاز شده است اظهار داشت: مبنای تدوین این دستورالعمل تکالیف مربوط به اسناد فرادستی است که در بعضی از راهکارهای سند تحول بنیادین بهطور مستقیم به این موضوع اشاره دارد.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش مکلف به اجرای راهکار 11-7 سند تحول بنیادین است، افزود: در این سند بحث ارتقاء و افزایش توسعه حرفهای معلمان مورد تاکید قرار گرفته و یکی از اهداف اصلی این جشنواره نیز همین است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، شناسایی تجربیات موفق معلمان در حوزه تدریس را دیگر هدف برگزاری جشنواره بین کرد و افزود: بهرهگیری از فناوریهای نوین و استفاده مناسب از آنها در کلاس درس یکی از مهمترین اهداف وزارت آموزش و پرورش است.
وی به ضرورت اهمیت خاص به معلمان در برنامه درس ملی اشاره کرد و گفت: باید در تدوین عناوین و محوریتهای جشنواره با در نظر گرفتن این رویکرد در جهت تحق اهداف گام برداریم.
سلطانیان بیان کرد: معلمان با شناخت دقیق از ظرفیت و توانایی وجودی دانشآموزان میتوانند باعث شکوفایی استعدادهای فرد شده و دانشآموز نیز با تجربیات خود و راهنمایی معلم به ایجاد خلاقیت بپردازد.
وی با بیان اینکه معلم زمینهساز رشد عقلانی، علمی و اخلاقی دانشآموز است اظهار کرد: معلم باید بستر رشد و پیشرفت را برای دانشآموز فراهم کند چراکه راهنما و راهبر فرایند یادگیری است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: معلمان باید صلاحیت حرفهای خود را ارتقاء داده و به صورت مستمر در حال یادگیری و پژوهش باشند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه پانزدهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر درس جامعه دوره متوسطه نظری در دو بخش علمی و عملی برگزار شد، افزود: بخش علمی جشنواره در سه محور تجارب موفق و برتر مدیران و معاونین مدارس، تجارب تدریس دبیران و ارائه مقالات علمی بود.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در محور تجارب موفق و برتر مدیران و معاونین مدارس 400 تجربه از سراسر کشور به دبیرخانه مدیران در سمنان ارسال و 22 محور به عنوان تجارب برتر انتخاب شد.
وی ادامه داد: در محور تجارب تدریس دبیران نیز 133 اثر به دبیرخانه آثار در خراسان رضوی ارسال و از این تعداد 16 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد.
سلطانیان اضافه کرد: در محور سوم این جشنواره یعنی ارائه مقالات علمی مرتبط با تدریس نیز 9 موضوع با بیش از یکهزار و 51 مقاله به دبیرخانه زنجام ارسال شد که 10 مورد مورد تأیید قرار گرفت.
وی با بیان اینکه بخش عملی جشنواره در دو محور حضوری و غیر حضوری برگزار شد، اظهار کرد: بخش غیرحضوری با رویکرد الگوهای فعال تدریس 9 موضوع انتخاب و از تین تعداد 189 مورد به دبیرخانه آثار در آذربایجان شرقی ارسال و 21 موضوع به عنوان برگزیده عنوان شدند.
سلطانیان به آخرین بخش مربوط به محور حضوری جشنواره که با دو عنوان درس جامعهشناسی به میزبانی کردستان و درس شیمی به میزبانی خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در این بخش تلاش بر آشنایی دبیران با مهارت تدریس بود.
انتهای پیام/ح