خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 23 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فیلم‌نامه‌نویسان به در بسته می‌خورند

ایسنا | برگزیده، فرهنگی و هنری | سه شنبه، 15 مرداد 1398 - 11:13
جابر قاسمعلی می‌گوید: سینمای امروز تهیه‌کننده‌سالار و سرمایه‌گذارسالار شده و سرمایه‌گذار تعیین می‌کند چه فیلمی در سینما ساخته شود. در چنین شرایطی فیلم‌نامه‌نویسان به در بسته می‌خورند و سینمای ما یک رویکرد انحصاری پیدا کرده است.
سينما،كمدي،شرايط،سينماي،قاسمعلي،شرايطي،ساخته_شود،انحصاري،فيل ...

جابر قاسمعلی می‌گوید: سینمای امروز تهیه‌کننده‌سالار و سرمایه‌گذارسالار شده و سرمایه‌گذار تعیین می‌کند چه فیلمی در سینما ساخته شود.
در چنین شرایطی فیلم‌نامه‌نویسان به در بسته می‌خورند و سینمای ما یک رویکرد انحصاری پیدا کرده است.
این فیلم‌نامه‌نویس که هفت فیلم‌نامه سینمایی در کارنامه هنری خود دارد، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت فیلم‌نامه‌نویسی سینمای ایران گفت: فیلم‌نامه‌نویسی تابعی است از متغیر شرایط اجتماعی و سیاسی و شرایطی که بر سینما حاکم است.
بر این مبنا، فیلم‌نامه‌نویسی به‌روزرسانی و در آن دگرگونی ایجاد می‌شود.
او افزود: در حال حاضر غالب فیلم‌های ما به سمت «کمدی» می‌روند و این موضوع هم به واسطه این است که سینمای ما تهیه‌کننده‌سالار شده و حتی با اغماض می‌گویم سرمایه‌گذارسالار شده است.
می‌گویند ما مشکل فیلم‌نامه داریم، اما اصلا این‌طور نیست، بلکه ما یک مشکل داریم و آن هم تامین سرمایه است.
وقتی تامین سرمایه به راحتی امکان‌پذیر نیست، قاعدتا آن کسی که با پول وارد سینما شده، تصمیم می‌گیرد چه چیزی ساخته شود.
نویسنده «روانی» اضافه کرد: «کمدی» ساختن عموما جواب می‌دهد چراکه مردم به دلیل فشارهایی که در طی سال‌های اخیر متحمل شده‌اند، نیازمند تفریح هستند و از فیلم‌های کمدی استقبال می‌کنند.
حداقلش این است که فیم کمدی ضرر نمی‌دهد.
در این شرایط تهیه‌کننده‌ها هم که مجری سرمایه‌گذاران برای تولید هستند از فیلم‌نامه‌نویسان درخواست فیلم‌نامه کمدی می‌کنند و نویسنده‌هایی که فیلم‌نامه کمیک ندارند، کارهای‌شان روی دست‌شان باد می‌کند.
قاسمعلی در ادامه بیان کرد: در چنین حالتی دولت باید اقدامی انجام دهد که آن هم با کمبود بودجه مواجه است و از فیلم‌هایی که بایستی به طور طبیعی حمایت کند، پشتیبانی نمی‌کند مگر از فیلم‌هایی که اهداف خاصی برایش دارند.
بنابراین حمایت از جریان کلی سینما و گونه‌های مختلف فیلم‌نامه‌ها اتفاق نمی‌افتد.
او که اکنون در حال نگارش فیلمنامه سریالی به نام «صدسال تنهایی» است و در آن یک سده از زندگی یک خانواده ایرانی را روایت می‌کند، افزود: در چنین اوضاعی فیلم‌نامه‌نویس یا فیلم‌ساز می‌مانند با سرمایه‌گذار که تصمیم می‌گیرد چه فیلمی بسازد.
به همین خاطر است فیلم‌نامه‌نویسان به در بسته می‌خورند و سینما یک رویکرد خاص و انحصاری پیدا کرده است.
تعدا افرادی که در سینما واجد شرایط کار هستند زیاد است اما شرایط به‌کارگیری این عده یا وجود ندارد و یا خیلی کم است.
این هنرمند در ادامه درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: در حوزه سینما فیلم‌نامه‌ای با نام «موبور یا مومشکی، کدام یک؟» دارم که آماده ساختن است و در حال رایزنی با چند تهیه‌کننده و کارگردان هستیم.
قصه یک کمدی گروتسک است و به نظرم داستان این فیلم‌نامه در ایران شاخته نشده است؛ نسبت به دیگر فیلم‌های کمدی موضوع نو و متفاوتی دارد و به کمدی‌های رایج ربطی ندارد.
قاسمعلی در پایان گفت: امیدوارم شرایط کشور درست شود تا برای مردم امنیت اقتصادی ایجاد شود.
در چنین شرایطی سینما و افراد سینما هم از مردم جدا نیستند و همه خواهان گشایش در اوضاع کشور هستیم.
انتهای پیام