خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 18 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

انتقاد استاد تاریخ از غفلت در ادبیات فرم‌ / در قرون وسطی فرم جایگاه والایی داشت‌

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 08 مرداد 1398 - 09:55
مدرس تاریخ هنر گفت: ادبیات فرم در فضاهای کارگاهی و عملی هنرهای تجسمی مهجور مانده و مورد غفلت قرار گرفته است.
فرم،تاريخ،هنر،اهميت،زيباشناسي،تجسمي،بيستم،هنرهاي،زيبايي،نقاشي

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، بابک توانایی صبح امروز در نشست «نقاشی همچون سفیر فرم» که با موضوع اهمیت فرم در تاریخ زیباشناسی که در دفتر هنرهای تجسمی خراسان رضوی، برگزار شد، اظهار داشت: ادبیات فرم در فضاهای کارگاهی و عملی هنرهای تجسمی مهجور مانده و مورد غفلت قرار گرفته؛ در واقع اساتید این عرصه عمدتاً تجربه شخصی خود را به هنرجویان منتقل می‌کنند در حالی که فضای آموزشی و آکادمیک دانشی بیش از این می‌طلبد.
وی افزود: «فرم» یک کلمه بین‌المللی است که در بسیاری از زبان‌ها راه پیدا کرده؛ این ‌‌واژه در طول تاریخ، سیر تحول قابل توجهی را پشت سر گذاشته است و برای فهم آن باید طبقه‌بندی مشخصی را در نظر گرفت چرا که درک فرم به معنای درک صحیح هنر است.
توانایی با بیان اینکه اهمیت فرم در هنر محدود به دنیای مدرن نمی‌شود، گفت: در حالی که هنرمندان قرن بیستم مدعی فرم ناب بوده‌اند اما با مطالعه تاریخ زیباشناسی به این موضوع پی می‌بریم که فرم، در قرون وسطی جایگاه والایی داشته است .
این مدرس تاریخ هنر ادامه داد: در دوره رنسانس، زیبایی در توافق و تناسب اجزا معنا می‌شد به طوری که برخی زیبایی حقیقی را در هندسه جستجو می‌کردند وکمال‌گرایی در آن دوران اهمیت بسیار داشت لذا به دنبال فرم کامل بودند و اعتقاد داشتند کسی که فضایل روح و جسمش باهم متناسب باشد می‌تواند به آن دست یابد.
وی خاطرنشان کرد: نقاشی شاید بیش از بقیه هنرها، ابزار فرم را در اختیار دارد و شناخت فرم در راستای انسجام ادراک بصری، ضرورت دارد اما در این مسیر اگر فقط مفاهیم ارائه شده در قرن بیستم را مطالعه کنیم برداشتی ظاهری از آن خواهیم داشت.
انتهای پیام/ش