تبلیغات نامحسوس انتخاباتی در آذربایجان شرقی؛ جدال زودهنگام بر سر19 کرسی مجلس
در حالی که بیش از 6 ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، برخی کاندیداها تبلیغات خود را به صورت گسترده دنبال میکنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، کمی بیشتر از شش ماه دیگر تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، انتخاباتی که همیشه با شور تبلیغاتی قابل توجهی رو برو بوده است، عملاً گام نخست فرایند برگزاری انتخابات با استعفای برخی از مدیران در دستگاههای اجرایی برداشته شده و حالا در جلسات خصوصی و محافل سیاسی و صنفی رایزنیها برای جذب حداکثری جریانهای تأثیرگذار برای کسب آرا بیشتر توسط نامزدهای احتمالی آغاز شده است.
انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی در 13 حوزه انتخابیه شامل حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر، حوزه اهر و هریس، حوزه بستان آباد، حوزه بناب، حوزه شبستر، حوزه سراب، حوزه کلیبر، خداآفرین، هوراند، حوزه مراغه و عجب شیر، حوزه مرند و جلفا، حوزه ملکان، حوزه میانه، حوزه هشترود، چاراویماق و حوزه ورزقان است که در نتیجه آن، 19 نفر به عنوان نمایندگان این استان به مجلس راه مییابند.
بر اساس قانون، تبلیغات علنی کاندیداها فقط در هفته منتهی به انتخابات مجاز است و هرگونه فعالیت تبلیغاتی از سوی کاندیداها و حامیان آنها در شرایط کنونی وجاهت قانونی ندارد.
جوی که میتواند آسیب زا باشد
فعالیتهای زودهنگام تبلیغاتی علاوه بر اینکه مخالف قانون است، میتواند فضای کشور را انتخاباتی کند که باعث خلل در برخی امور میشود و نباید خیلی زود این فضا ایجاد شود ولی این در حالی است که بسیاری از کاندیدهای انتخاباتی فعالیت خود را آغاز کردهاند و هر روز خبرهای جدیدی از این فعالیتها به گوش میرسد.
شکل گیری تخریبها و برچسب گذاریها، کاهش تمرکز بر روند توسعهای استان، بروز تنش بین گروهها و افراد تنها بخشی از خروجی منفی این موضوع است.
بسیاری از نامزدها حتی از ماهها پیش با مشخص کردن حوزه انتخابیه خود تلاش کردند تا با نمایش بیشتر خود در میان مردم و حضور در مراسم مختلف به ویژه در مراسمات ختم و نماز جمعه از هم اکنون یارکشی لازم را برای کسب نتیجه مطلوب در انتخابات آینده انجام دهند.
در این میان هر از گاهی وعدههایی از جانب این افراد به اصطلاح نامزد شنیدن میشود که در نوع خود جالب توجه است.
از خرید کولر گازی برای یک قهوه خانه تا قول پستهای مدیریتی در صورت برنده شدن در انتخابات یا تسهیل در امر ازدواج و ایجاد فرصتهای شغلی برای جلب نظر جوانان مواردی است که این روزها در بازار داغ تبلیغات غیر رسمی شهرهای مختلف استان در میان افرادی که برای نخستین بار وارد این عرصه شدهاند به گوش میرسد.
اما مردگان هم از الطاف نمایندگان و کاندیداهای مجلس در امان نمیمانند و صاحبان عزا و حاضران در مراسم ختم هم از فیض وجود آقایان کاندیدا بهرهمند میشوند و اصولاً یک پای ثابت انتخابات در شهرستانهای استان همین مراسم ختم است.
تنوری که بی موقع داغ شده است
همچنین فضای مجازی نیز به یکی دیگر از عرصههای تکرار نام و عکس برخی از کاندیداها تبدیل شده است و از تنور انتخابات در یکی از سیاسیترین شهرهای کشور داغ شده است.
شکل این تبلیغات و یارکشیها در استان و در شهرستانهای مختلف نیز متفاوت است در برخی از شهرستانها که ساختار قومی و قبیلهای دارند فعالیتها بر مبنای جذب توجه رأی دهندگان طوایف مختلف پیش میرود و در شهرهای بزرگتر سعی در جلب توجه با تیتر رسانهها و مطرح شدن چهرهها در قالب برنامههای فرهنگی و اجتماعی است.
در سوی دیگر میدان نمایندگان فعلی مجلس در حوزههای آذربایجان شرقی هستند، 19 نماینده که از 21 شهرستان به مجلس راه یافتهاند و بدون شک هر کدام از این افراد زمینه را برای انتخاب مجدد مهیا میبینند و بخش عمدهای از راه را برای انتخاب طی کردهاند.
اگر نگاهی به رسانهها کنید نمایندههایی که در طول چهار سال گذشته کمتر در رسانهها حضور داشتند و فعالیت خود را در تهران متمرکز کرده بودند حالا به چهره اصلی مطبوعات تبدیل شدهاند و با فعال کردن روابط عمومیها سعی در اثر گذاری در اذهان رأی دهندگان دارند.
یکی دیگر از مهمترین شیوههای تبلیغاتی مورد استفاده کاندیداها در شرایط کنونی، تبلیغات چهره به چهره و تبلیغات محفلی است و کاندیداها با هماهنگی با نزدیکان خود محافلی را با حضور افراد مختلف تشکیل میدهند و علاوه بر معرفی خود، از مدعوین برای گرفتن رأی و یا فعالیت در زمینه انتخابات بیعت میگیرند.
برخی کاندیداها اخیر موضع سیاسی خود را محکم انتخاب و اعلام کردهاند.
مواضعی که با گذشته آنها در تضاد است و صرفاً برای گرفتن رأی حزبی خاص این مواضع را اعلام میکنند.
تشکیل سمینارها، همایش و مجالس سخنرانی نه به اسم انتخابات و تبلیغات ولی با هدف معرفی کاندیداها از دیگر برنامههای تبلیغاتی این روزهای کاندیداها بوده و برخی از کاندیدها هم جدیداً دست خیر پیدا کردهاند و کمک مختلف و متنوعی را این روزها برای اقشار و گروههای مختلف دارند.
هشدار امام جمعه تبریز نسبت به هزینههای میلیاردی برای ورود به مجلس
حجتالاسلام والمسلمین سید محمدعلی آلهاشم با یادآوری انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی، به هزینههای انتخاباتی برخی از نامزدها اشاره کرده و میگوید: مردم عزیز دقت کنند در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار گرفتهایم و به افرادی که برای تبلیغات انتخابات هزینه میلیاردی میکنند رأی ندهند، چون کسی نیست به آنها بگویید در طول چهار سال در مجلس حقوق نماینده چقدر است که این همه تبلیغات میلیاردی میکنید.
وی افزود: مردم حواسشان جمع باشد، افرادی که غیره رویه و غیرمعمول تبلیغات خواهند کرد به اینگونه افراد به هیچوجه رأی ندهند، به خاطر اینکه برای خدمت به مردم میروند، چرا که برای خدمت به مردم هزینه میلیاردی لازم نیست، باید نمایندگان مردم طوری باشند که مردم از آنها خواهش کنند که نماینده آنان باشد نه اینکه هزینه میلیاردی کند تا نماینده مردم باشد.
امام جمعه تبریز در ادامه خاطر نشان کرد: انشاءالله در استان آذربایجانشرقی چنین افرادی نباشند اما باید مردم دقت لازم را بکنند که اگر چنین هزینههایی در انتخابات و قبل از آن انجام گرفت مردم به وظیفه خود عمل کنند و به این افراد رأی ندهند.
کاندیداهای احتمالی مجلس در آذربایجان شرقی رصد میشوند
صمد عزیزی رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه در آستانه تشکیل هیئت نظارت بر انتخابات مجلس یازدهم هستیم که در پی آن در استانها و شهرستانها تشکیل خواهد شد، اظهار داشت: ستاد انتخابات کشور و استانها در مجموعه وزارت کشور آغاز به کار کرده و اعضای آن، احکام خود را دریافت کردهاند.
در آینده نزدیک هم پس از تشکیل هیئت مرکزی نظارت، هیئت نظارت استان و شهرستان تشکیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه همزمان با آغاز ثبت نام کاندیداها از 10 آذر، استعلامها و بررسی صلاحیتها آغاز میشود، خاطر نشان کرد: آذرماه تاریخ رسمی آغاز عملیات اجرایی انتخابات است.
رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه شورای نگهبان و هیئت نظارت که بررسی صلاحیتها را انجام خواهند داد، معیار و شاخص، «قانون اساسی» و «قانون انتخابات» است اضافه کرد: مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات مهمترین شاخص بررسی صلاحیت افراد است که حداقل مدرک مورد نیاز برای ثبت نام، فوق لیسانس یا التزام به قانون اساسی و اسلام و نظام اسلامی، حداقل و حداکثر سن و...
در این مادههای قانونی مورد تاکید قرار گرفته است.
عزیزی ایام تبلیغات انتخاباتی را 8 روز قبل از روز انتخابات تا 24 ساعت قبل از انتخابات عنوان کرد و گفت: مراکز قانونی مجاز به برخورد با تبلیغات غیر مجاز و زودهنگام هستند که حتی در مورد ابعاد بنر و پوستر و استفاده از ابزارهای مختلف تبلیغاتی مورد اشاره قرار گرفته است اما در تبلیغات پیش از وعد خلاء قانون داریم که صراحتاً در قانون جرم نگاری نشده است.
رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش ثبت نام داوطلبان در دو دوره اخیر انتخابات، گفت: در این استان برای مجلس نهم حدود 300 نفر ثبت نام کردند که در مجلس دهم به 623 نفر رسید، اگر این روند ادامه یابد، امسال شاید ثبت نام ما بیش از 1000 نفر باشد در حالی که فرصت قانونی برای بررسی صلاحیت دو هفته الی 20 روز است و افزایش نیافته است.
در مجلس دهم 12000 نفر برای 290 کرسی مجلس ثبت نام کردند که باید در فرصت محدود همه پروندهها مورد رسیدگی قرار گیرند که این اقدام، کار بسیار سنگینی است.
وی با اشاره به اینکه رصد کاندیداهای احتمالی مجلس در استان آذربایجان شرقی به 500 نفر رسیده است گفت: این لیست دچار ریزش و افزایش میشود و افراد محتمل مورد رصد و ارزیابی قرار میگیرند.
این مقام مسئول انتخاباتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیش از 12 هزار ناظر در استان داریم که برای انتخابات ساماندهی میشوند، خاطر نشان کرد: بیش از 3100 صندوق برای استان پیشبینی شده که در هر شعبه ناظر داریم.
رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی در پایان از تشکیل کمیسیون پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی با حضور نهادهای نظارتی، اجرایی و امنیتی انتخابات خبر داد و گفت: در مواردی که احتمال تخلف وجود دارد، پیش دستانه از وقوع تخلف جلوگیری میکنند که جلوگیری از خرید و فروش رأی از جمله موارد مهم مورد بررسی در این کمیسیون است.
مسئولان و کارکنان ادارات علایق و سلایق شخصی خودرا در انتخابات کنار بگذراند
مرتضی محمدزاده مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برگزاری انتخابات سالم، قانونی و شفاف با مشارکت حداکثری آحاد جامعه دغدغه اصلی وزارت کشور و استانداری بوده و ستاد انتخابات استان این مهم را با رعایت کامل امانتداری از سوی کلیه عوامل اجرایی عملیاتی خواهد کرد.
وی افزود: انتخابات تبلور قانونمداری و انسجام ملی بوده و انتخابات مجلس یازدهم، اولین رویداد سیاسی مهم در گام دوم انقلاب است و فرمانداران، کارکنان و مسوولان ادارات علایق سیاسی خود را در انتخابات کنار گذاشته و از موقعیت خود له یا علیه کسی استفاده نکنند.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه انتخابات، اعتماد عمومی به عنوان سرمایه اجتماعی را تقویت میکند، افزود: مسئولان اجرایی امانتدار رأی مردم هستند و برگزاری انتخابات سالم اهتمام آنان است.
محمدزاده از وجود 49 حزب و تشکل سیاسی مجوزدار در استان خبر داد و گفت: بیشتر این احزاب و تشکلها فعال هستند و 12 مورد جدید نیز در مرحله تکمیل پرونده و فرآیند اخذ مجوز هستند که ارتقای جایگاه احزاب در عرصه سیاسی استان از اهداف و دغدغههای اصلی استانداری آذربایجان شرقی است.
گزارش: سعید رنجبر پرنیاء
انتهای پیام/ش