اعتبار کافی برای نگهداری راههای استان یزد نداریم
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با اشاره به میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت راههای استان گفت: باید سه تا چهار درصد هزینه ساخت برای نگهداری راهها اختصاص یابد اما اینگونه نیست.

علی علیخانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یزد به لحاظ موقعیت جغرافیایی در یک چهارراه مواصلاتی قرار گرفته و از نظر ترانزیت کالا و کالاهای تولیدی در سطح استان برای استان و کشور از اهمیت خاصی برخوردار است به نحوی که اکنون دومین استان معدنی و چهارمین استان صنعتی کشور است و از نظر حمل و نقلی که شاخص آن بر اساس میزان تناژ بار تولید و حمل شده از مبدا یزد به سایر نقاط کشور است، هفتمین استان کشور است.
علیخانی با اشاره به اینکه میزان تناژ بار حمل شده در سال گذشته در استان یزد ۲۴.۷ میلیون تن بوده است، افزود: استان یزد در حال حاضر ۵.۵ تا ۶ درصد کل بار کشور را تولید و حمل میکند ضمن اینکه از نظر ترانزیت کالا، بنادر جنوبی کشور را به مرکز، پایتخت و استانهای شمالی و شرق و غرب وصل میکند و این امر رسالت و وظیفه ما را سنگینتر میکند بنابراین باید بستر مناسبتری برای استفاده کنندگان از محورها فراهم کنیم.
حمل بالغ بر ۱.۵ میلیون مسافر از طریق جادههای یزد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد در مورد حمل و نقل مسافر نیز بیان کرد: سال گذشته بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر از طریق جادههای استان حمل و نقل شدند.
وی، هوشمندسازی خدمات را از اولویتهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد دانشت و خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که از آن جمله میتوان به صدور کارت هوشمند رانندگان، روند هدایت بار، قیمت حمل کالا و … اشاره کرد و برخی امور دیگر نیز در دست انجام است.
یزد پیشتاز استفاده از روشهای نوین نگهداری آسفالت در کشور
علیخانی ادامه داد: یزد در زمینه استفاده از روشهای نوین در نگهداری راهها در راستای کاهش هزینه، افزایش ایمنی و افزایش عمر رویههای آسفالتی و سازههای ابنیه فنی نیز از استانهای پیشتاز کشور است زیرا اکنون از آسفالتهایی استفاده میشود که این آسفالتها با لایههای نازک ولی باربری بیشتر با افزودنیهای مجاز در ترکیب آن، عمر بیشتری دارند.
وی یادآور شد: سال گذشته ۲۵۰ کیلومتر از این نوع آسفالت در راههای استان استفاده شد که این اقدام ابتدا به صورت پایلوت در یزد اجرا شد و چون موفقیت آمیز بود در سایر استانها نیز به اجرا درآمد و امسال نیز تلاش میکنیم حداقل به میزان ۲۵۰ کیلومتر دیگر از این نوع آسفالت در سطح محورهای استان استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: سامانه توزیع لاستیک نیز در حوزه حمل و نقل استان یزد طراحی شد و پس از تأیید سازمان مرکزی به کل کشور ارسال شد و پشتیبانی این سامانه که اکنون به خوبی فعال است، در یزد انجام میشود.
علیخانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بحث ایمنی، استان یزد در سال ۹۷ رتبه دوم کاهش تلفات جادهای با کاهش ۱۹.۶ درصدی را داشته و این در حالی است که میزان سفرها در محورهای استان افزایش ۱۹ درصدی داشته است.
ایجاد دو مجتمع بین راهی در محورهای استان یزد
وی ادامه داد: در جهت افزایش خدمات رسانی و امکانات رفاهی در محورهای مواصلاتی، اقداماتی از جمله مجتمعهای بین راهی، توقفگاههای موقت بین راهی و … انجام شد به نحوی که سال گذشته در محورهای یزد بافق و یزد اردکان نائین دو مجتمع بین راهی به بهره برداری رسید همچنین چهار توقفگاه موقت بین راهی برای استراحت رانندگان در محورهایی از جمله کرمان یزد و اصفهان یزد ایجاد شد.
وی از خواب آلودگی رانندگان به عنوان یکی از معضلات ایمنی رانندگی در استان یزد یاد کرد و افزود: این خدمات در راستای کمک به رفع خواب آلودگی رانندگان انجام شده است و امیدواریم با ارائه این خدمات شاهد کاهش تصادفات و تلفات جادهای دراستان باشیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات ارائه شده توسط این اداره در زمان وقوع سیل به استانهای سیل زده اظهار داشت: بالغ بر ۲۴ دستگاه ماشین آلات و ۳۹ نیرو برای مدت ۲۰ روز به خوزستان و ۳۴ دستگاه ماشین آلات و ۵۰ نیرو نیز به لرستان به مدت یک ماه اعزام شدند همچنین یک دستگاه پل فلزی ۴۵ متری از یزد به لرستان ارسال شد.
تخصیص ۸۵ درصد اعتبارات ملی و ۴۰ درصد اعتبارات استانی در حوزه راهسازی
وی در مورد اعتبارات ملی و استانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد نیز بیان کرد: حدود ۵۸ میلیارد تومان اعتبار ملی داشتیم که بالای ۸۵ درصد آن تخصیص یافت و ۳۸ میلیارد تومان هم اعتبار استانی داشتیم که ۴۰ درصد آن تخصیص یافت ضمن اینکه ۶ هزار و ۵۰۰ تن قیر از طرف سازمان راهداری به استان یزد اختصاص یافت.
علیخانی یزد با اشاره به ارزش واقعی محورهای مواصلاتی استان یزد و میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت این محورها ادامه داد: باید سه تا چهار درصد هزینه ساخت، برای نگهداری این راهها هزینه شود که تنها ۲۰ درصد از این میزان به استان یزد اختصاص مییابد و در واقع ما سالی ۸۰ درصد از اعتبار مورد نیاز خود برای نگهداری راهها را بدهکار میشویم.
وی تصریح کرد: مدیریت هزینهها و پیشگیری از خرابی جادهها از بحثهای جدی است که در جهت افزایش عمر مفید رویههای آسفالتی، درزگیری، لکه گیری ها و … انجام میدهیم و تمام تلاش ما در راستای جلوگیری تخریب زودتر از هنگام محورها است و با توجه به اینکه استفاده از قیر به عنوان حفاظ اصلی رویههای آسفالتی، عمر آسفالت را افزایش میدهد، در این زمینه اقدامات مستمری در حال انجام است.
علیخانی در مورد حفاظت از علائم و حفاظها نیز گفت: برای حفاظت از علائم و شفاف سازی آنها، هر سه ماه یک بار نسبت به شست و شوی آنها اقدام میکنیم.
وی ادامه داد: در بحث نقاط حادثه خیز به سمت کاهش هزینهها رفتهایم و اقداماتی نظیر آشکارسازی این نقاط با هزینه کم و عملکرد بالا انجام شده که این امر در روند کاهش تلفات جادهای برای ما بسیار حائز اهمیت بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد از تعامل بسیار خوب با پلیس راه استان، دستگاههای امدادرسان و خدمات رسان مرتبط مثل اورژانس جا ده ای، هلال احمر، شورای ترافیک استان، مجموعه مدیریت ارشد استان و دستگاههای مرتبط خبر داد و افزود: این تعامل ارزنده هم قوت قلبی برای ما است و هم به خدمات رسانی بهتر به مردم منجر شده است.
کاهش ۶۲ درصدی تلفات جادهای در نوروز ۹۸
وی در مورد کاهش تلفات جادهای در نوروز ۹۸ نیز بیان کرد: به رغم افزایش سفر در طول ایام نوروز، با ۶۲ درصد کاهش تلفات جادهای، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دادیم که این اتفاق خوبی برای استان یزد بود.
علیخانی در بخش دیگری از سخنان خود از استقرار ۱۷ راهدارخانهها و اداره شهرستانی در استان یزد خبر داد و افزود: نیروها و ماشین آلات مستقر در این مراکز به صورت شبانه روزی خدمات رسانی میکنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر ۲۸۱ دستگاه ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین و ۳۵۰ نیرو در مجموعه استان یزد به عنوان راهدار، کارشناس، مدیر بخش و … مشغول به فعالیت هستند.