کاهش قدرت خرید دیگر اخلاقی نیست
ایسنا
|
اقتصادی
|
جمعه، 12 بهمن 1397 - 10:24
"کاهش قدرت خرید" یکی از مسائل ملموسی است که تقریباً همه اقتصاددانان و مسئولان بر آن تاکید دارند. بروز این پدیده که حالا دامن طبقات ضعیف و متوسط را گرفته است، فقط مسأله اخلاقی یا اجتماعی نیست. کاهش قدرت خرید در شرایط تورمی میتواند به یک شاخص اقتصادی نیرومند تبدیل شود.

خلاصه خبر
حالا این پدیده جدید که "رکود تورمی" نام دارد از یک سو به مصرف کننده فشار میآورد و از سوی دیگر فشارها را بر تولید کننده مضاعف میکند.
تنها با افزایش قدرت خرید مردم است که میتوان تقاضا را در بازار سرپا نگه داشت و به بازار رونقی داد.
پرداخت نقدی یارانه طرف تقاضا را تقویت میکند
دولت همچنین انواع یارانههای ارزی و نقدی را به واردکنندگان کالاهای اساسی و یا برخی اقلام مصرفی مانند انرژی اختصاص داده است تا از این طریق جلوی تورم را بگیرد.
تورم ۵۲ درصدی تولیدکننده خطری برای همه
خاصیت دیگر پرداخت نقدی یارانهها این است که در این شرایط شبه رکود تورمی، آمدن پولی به دست مردم میتواند باعث تقویت تقاضا برای خرید کالا و رونق گرفتن بازارها شود.
به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در تازهترین گزارش خود، تورم تولیدکننده را تا پایان دی ماه امسال (۱۳۹۸) ۳۴.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه را با یک درصد کاهش ۵۲.۹ درصد اعلام کرد.
این آمار از این جهت حائز اهمیت است که معمولاً به عنوان شاخصی پیشنگر شناخته میشود؛ به این معنا که تغییرات در نرخ تورم حوزه تولید بعد از چند ماه به حوزه مصرف هم سرایت میکند و تورم مصرفکننده را تعیین میکند.
تنها با افزایش قدرت خرید مردم است که میتوان تقاضا را در بازار سرپا نگه داشت و به بازار رونقی داد.
پرداخت نقدی یارانه طرف تقاضا را تقویت میکند
دولت همچنین انواع یارانههای ارزی و نقدی را به واردکنندگان کالاهای اساسی و یا برخی اقلام مصرفی مانند انرژی اختصاص داده است تا از این طریق جلوی تورم را بگیرد.
تورم ۵۲ درصدی تولیدکننده خطری برای همه
خاصیت دیگر پرداخت نقدی یارانهها این است که در این شرایط شبه رکود تورمی، آمدن پولی به دست مردم میتواند باعث تقویت تقاضا برای خرید کالا و رونق گرفتن بازارها شود.
به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در تازهترین گزارش خود، تورم تولیدکننده را تا پایان دی ماه امسال (۱۳۹۸) ۳۴.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه را با یک درصد کاهش ۵۲.۹ درصد اعلام کرد.
این آمار از این جهت حائز اهمیت است که معمولاً به عنوان شاخصی پیشنگر شناخته میشود؛ به این معنا که تغییرات در نرخ تورم حوزه تولید بعد از چند ماه به حوزه مصرف هم سرایت میکند و تورم مصرفکننده را تعیین میکند.