خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 02 تیر 1405
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تشدید نظارت بهداشتی بر دام‌های قربانی در تاسوعا و عاشورا

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 01 تیر 1405 - 07:44
بیجار- رئیس شبکه دامپزشکی بیجار گفت: همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی با استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار در سطح شهرستان اجرا می‌شود.
دامپزشكي،دام،ذبح،بهداشتي،شهروندان،شبكه،كشتارگاه

هادی اسکندری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: همزمان با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، بازرسان بهداشتی و ناظران شرعی شبکه دامپزشکی از ساعت ۷ تا ۲۱ بر فرآیند ذبح دام‌های قربانی در سطح شهرستان نظارت خواهند داشت تا سلامت مصرف‌کنندگان و بهداشت عمومی حفظ شود.
وی افزود: کشتارگاه دام شهرستان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به صورت رایگان آماده ارائه خدمات به شهروندان است و از مردم درخواست می‌شود دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه و زیر نظر کارشناسان دامپزشکی و ناظران شرعی ذبح کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار با اشاره به خطرات ذبح دام در معابر عمومی بیان کرد: ذبح دام خارج از کشتارگاه، علاوه بر ایجاد ناهنجاری‌های بهداشتی، احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را افزایش می‌دهد، از این رو رعایت توصیه‌های بهداشتی در این زمینه ضروری است.
وی تصریح کرد: گوشت دام قربانی نباید بلافاصله پس از ذبح مصرف شود و شهروندان باید آن را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری کنند تا فرآیند جمود نعشی به طور کامل طی شده و سلامت گوشت تضمین شود.
اسکندری ادامه داد: در این ایام، اکیپ‌های ثابت و سیار شبکه دامپزشکی به صورت رایگان خدمات نظارت بهداشتی و شرعی را ارائه خواهند کرد و شهروندان در صورت نیاز می‌توانند برای هماهنگی و دریافت خدمات با شبکه دامپزشکی شهرستان تماس بگیرند.
وی در پایان از شهروندان خواست با رعایت توصیه‌های بهداشتی و همکاری با کارشناسان دامپزشکی، در حفظ سلامت عمومی و پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مشارکت کنند.