وقتی اتوبوسهای داغ امان شهروندان را میبرد؛ کولر وسیلهای تزئینی در اتوبوسهای سنندج
وضعیت اتوبوسهای فرسوده و بدون تجهیزات سرمایشی در روزهای داغ تابستان امان شهروندان سنندجی را بریده و تحمل دمای هوا برای اغلب افراد دشوار است اما مسئولان متولی همچنان وعده و وعید میدهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، «ترافیک و آلودگی هوا» دو معضل زیستمحیطی در سنندج همانند اکثر شهرهاست که هر دو به نحوی با یکدیگر مربوطند، بهطوری که چنانچه ترافیک و تردد خودورها در شهر کنترل شود، آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت.
شاید اصلیترین قدم در کاهش ترافیک و آلودگی هوا کاهش تردد وسایل نقلیه شخصی باشد و تنها با توسعه حمل و نقل عمومی کارآمد محقق شود، بنابراین استفاده از آن یکی از اصلیترین راهکارهایی است که به صرفه بودن از نظر اقتصادی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ایمن بودن از مزایای آن برشمرده میشود.
با توجه به شعار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مردم سنندج سعی در ترویج این امر مهم را داشته تا در کنار پایین بودن هزینه، سفر درون شهری سریع و ایمن را داشته باشند اما وقتی با برخی از کمکاریها و مشکلات مواجه میشوند از این همراهی دلسرد شده و به استفاده از ماشینهای شخصی رو میآورند اما از سویی دیگر برخی اقشار آسیبپذیر از ناوگان عمومی استفاده میکنند و بههمین دلیل کیفیت خدمات و مدیریت آنها باید بهگونهای باشد که رفاه این اقشار تامین شود؛ بنابراین اهمیت توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی سنندج بر کسی پوشیده نیست و در صورت تداوم بیتوجهی مسئولان متولی به این امر مهم با افزایش روز افزون خودروهای تکسرنشین که نتیجهای جز تشدید آلودگی و ترافیک بالا نخواهد داشت، روبهرو میشویم.
خبرنگار تسنیم در این گزارش میدانی وضعیت اتوبوسهای فرسوده و بدون تجهیزات سرمایشی در این روزهای داغ تابستان که امان شهروندان را بریده پیگیری کرده و به «ناصرخسرو» مکانی که تمام شهروندان آن را محل تجمع اتوبوسها و ناوگان عمومی حمل و نقل سنندج میدانند رفته، تا درددلها و مطالبات مردم را منعکس کند که در ادامه از نظر خوانندگان محترم میگذرد:
استفاده از ناوگان عمومی، نیاز مبرم شهروندان سنندجی
امید کریمی یکی از جوانان سنندجی که در گرمای طاقت فرسای این روزهای شهر به همراه دوستش منتظر تکمیل اتوبوس و حرکت آن است، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: استفاده از وسایل نقلیه عمومی علاوهبر صرفه اقتصادی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی موثر است اما خبری از توسعه خدمات در این زمینه نیست چراکه برخی از اتوبوسها فرسوده و قدیمی شده و باعث تشدید آلودگی میشود.
کریمی از نبود کولر و سیستم گرمایشی در اتوبوسهای سطح شهر گلایه داشت و گفت: در این روزهای گرم تابستان انتظار داریم مسئولان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی چارهای یافته و با توسعه خدمات در این زمینه میزان رضایتمندی مردم را افزایش دهند.
در این هوای گرم کولر اتوبوسهای سنندج خاموش است
آمنه اسدی شهروند دیگری که مدت زیادی بر روی صندلیهای واقع در «ناصر خسرو» منتظر تکمیل اتوبوس مانده در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در سنندج گفت: نزدیک به 15 دقیقه است که منتظر تکمیل و حرکت اتوبوس هستم.
وی افزود: بیشتر مواقع برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده میکنم و هربار باید مدت زیادی را منتظر بمانم.
اسدی خاطرنشان کرد: باتوجه به ترافیک درون شهری مدت زیادی را برای رفت و آمد در اتوبوس سپری میکنیم اما در ساعات اوج گرما اتوبوسهای قدیمی فاقد سیستم سرمایشی بوده و یا برخی دیگر از آنها کولرهایشان خراب شده و کسانی هم که دارند به دلیل کاهش هزینههایشان، روشن نمیکنند.
وی با بیان اینکه مسئولان شهرداری اصلاً به فکر رفاه و آسایش مردم نیستند،: شهروندان در قبال استفاده از اتوبوس و ناوگان عمومی حمل و نقل مبالغی را بهعنوان کرایه و عوارض سالانه شهرداری پرداخت میکنند بنابراین انتظار داریم خدمات به بهترین نحوه ممکن انجام شده و ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود.
شهروند سنندجی میگوید: در صورت عدم بیتوجهی مسئولان متولی به این وضعیت و روشن نکردن کولر، شخصاً ترجیح میدهم بجای استفاده از اتوبوسهای فرسود، با تاکسی و ماشین شخصی تردد کنم.
هزینه بالای تعمیر کولر و نبود درآمد کافی
پس از شنیدن درددلهای شهروندان به سراغ رانندگان زحمتکشی رفتیم که با وجود ترافیک و حرارت داغ خورشید تابستان، متحمل فشاری کاری زیادی هستند.
حبیبالله.
ز، یکی از رانندگان بخش خصوصی «ناصرخسرو» سنندج پس از شنیدن سخنان شهروندان از زبان خبرنگار تسنیم گفت: هدف همه ما رانندگان «ارائه خدمات مطلوب، رضایتمندی و خدمت به مسافران است.
وی افزود: کولر اتوبوس من خراب است و باتوجه به شرایط اقتصادی، هزینه بالای تعمیر قطعات و درآمد ناکافی توانایی تعمیر آن را ندارم.
این راننده اتوبوس سنندجی با بیان اینکه مسئولان از رانندگان بخش خصوصی حمایت نمیکنند، گفت: اتوبوسهای بخش خصوصی همانند بخش دولتی از صبح زود تا آخرین تایم کاری شب کار کرده و در اختیار سازمان اتوبوسرانی است اما با وجود استهلاک و هزینه تعمیر بالا حمایتی از ما نمیشود.
وی خواستار شد: انتظار میرود مسئولان بجای نشستن پشت میزهای خود یک روز را در کنار رانندگان اتوبوس سپری کرده تا ببینند میتوانند مشکلات و سختیهای ما را تحمل کنند.
این راننده اتوبوس سنندجی خاطرنشان کرد: باتوجه به عرض بسیار کم و نامناسب ورودی-خروجی ناصر خسرو به طرف بلوار کردستان و باوجود ماشینهای پارک شده که عمدتاً بخاطر فروشگاه بزرگ وابسته به یکی از ارگانها در این مسیر است، تردد اتوبوسهای عریض بسیار دشوار بوده و در صورت وقوع حادثه ما باید پاسخگو باشیم بنابراین مسئولان از جمله راهنمایی و رانندگی باید به این وضعیت رسیدگی کرده و برای این قشر احترام قائل شوند.
وضعیت نامناسب پارک ماشین شخصی در ورودی-خروجی ناصر خسرو
کاوه.ع، یکی دیگر از راننده اتوبوسها علاوه بر اشاره به وضعیت نامناسب پارک ماشینهای شخصی در خیابان ناصر خسرو سنندج گفت: من راننده بخش دولتی هستم و حتی برای یک مسافر نیز کولر ماشین را روشن میکنم!
وی افزود: طبیعتاً باید منتظر مسافر باشیم اما برخی از آنها به محض ورود به اتوبوس باوجود مسافران اندک و انگشت شمار انتظار دارند حرکت کنیم.
وعدهای تکراری؛ مشکل کولر اتوبوسهای سنندج حل میشود
خبرنگار تسنیم پس از شنیدن درددل شهروندان و گلایه رانندگان برای پیگیری مطالبات مردم از جمله عدم استفاده از سیستم گرمایشی در این روزهای گرم سنندج که مهمترین خواسته و درخواست آنها بوده، سراغ مسئولان این بخش رفته که در ادامه گزارش به آن پرداخته شده است.
«نبی زندی»، مسئول اتوبوسرانی شهرداری سنندج اظهار داشت: اتوبوسهای اسکانیای بخش دولتی مشکلی نداشته و دارای کولر است اما در بخش خصوصی بهدلیل هزینه بالای تعمیر کولر و درآمد ناکافی برخی از اتوبوسهای فاقد سیستم گرمایشی بوده و در آستانه تعمیر آن هستند.
وی افزود: خواسته و مطالبه مردم کاملاً منطقی بوده و در صدد رفع آن هستیم.
مسئول اتوبوسرانی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: رانندگان بخش خصوصی قبلاً یارانه دریافت میکردند اما در حال حاضر با توجه به فشار سنگین اقتصادی این امکان محدود شده است.
وی بیان کرد: در بسیاری از شهرهای کشور بهدلیل مشکلات مالی رانندگان ناوگان عمومی اعتصاب کردند اما با همت مدیران سازمان اتوبوسرانی این مشکل در سنندج بهوجود نیامد.
زندی گفت: برخی از اتوبوسهای بخش خصوصی برای تعمیر موتور به همدان فرستاده شده و پس از استعلام کلی وضعیت اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش خصوصی و دولتی، مشکلهای اعلام شده آنها بررسی و حل میشود.
تخصیص یارانه به رانندگان اتوبوسهای سنندج
امیر جمشیدنژاد، سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم گفت: سازمان اتوبوسرانی سنندج با چهار مدل اتوبوس 457، اسکانیا، پیشرو دیزل و 355 سنندج بصورت خصوصی و دولتی در حال سرویسدهی به همشهریان است.
وی افزود: تنها اتوبوسهای 355 فاقد کولر و تعداد آنها محدود است بنابراین فقط در صورت لزوم و باوجود افزایش تعداد مسافران از آنها استفاده میشود.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج با بیان اینکه دیگر اتوبوسهای این ناوگان دارای کولر بوده و در فصلهای گرم روشن است!
خاطرنشان کرد: بهدلیل استفاده مداوم، کولر برخی از اتوبوسها نیازمند سرویس و تعمیر بوده و این مدت زمانبر است.
وی ادامه داد: متأسفانه شرکت نفت استان در تخصیص سوخت، این سازمان را مورد بیمهری قرار داده بهطوری که تمامی شهرهای کشور سهمیه سوخت پایه را به میزان 3 هزار و 750 لیتر در ماه دریافت کرده اما سنندج تنها شهری است که سوخت خود را بر اساس پیمایش با میزان یکهزار و 800 تا 2 هزار و 400 لیتر در ماه ارائه میدهد بنابراین رانندگان بخش خصوصی از این بابت گلایه داشته و راضی نگه داشتن آنها در تمام موارد از جمله تعمیر کولر سخت است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه این سازمان چه برنامهای برای نوسازی اتوبوسها دارد، افزود: تخصیص ناوگان به شهرداریها از طریق وزارت کشور انجام میشود و شهرداری سنندج در اینباره اعلام نیاز کرده است.
جمشیدنژاد در خصوص گلایه رانندگان مبنی بر عدم توجه این سازمان نسبت به بخش خصوصی برای تعمیر اتوبوسها از جمله کولر گفت: سازمان تنها در صورت دریافت یارانه از سوی وزارت کشور میتواند تسهیلاتی را در اختیار رانندگان قرار دهد.
وی با بیان اینکه از سال 94 تا 96 یارانه اختصاص داده نشده است، اظهار کرد: بعد وقفه پیش آمده در سال 97 در 2 نوبت یارانه تخصیص داده شد.
در مرحله اول 180 میلیون دریافت و در اختیار رانندگان بخش خصوصی برای تعمیر و تجهیز اتوبوسها و در چند روز آینده 500 میلیون تومان بهعنوان یارانه مرحله دوم در اختیار رانندگان قرار میگیرد.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج اضافه کرد: مبلغ یارانه برای هر فرد که نسبت به سنوات گذشته کاهش یافته در قبال هزینههای بالای تعمیر ماشین ناشی از استهلاک و درآمد آنها، کافی نبوده بنابراین رانندگان باید در همان مقطع و با دریافت تسهیلات به فکر تعمیرات مختلف از جمله کولر باشند و این مبلغ را در جایی دیگر صرف نکنند.
جمشیدنژاد با اشاره به مشکلات ناشی از پارک ماشینها در محوطه ناصرخسرو گفت: پارک و توقف خودروهای شخصی در مسیر ورودی-خروجی ناصرخسرو یکی از مشکلات بوده و زیرنظر سازمان اتوبوسرانی و پایانه نیست و در سنوات گذشته نیز نسبت به وضعیت موجود معترض بوده اما نتیجهای مطلوب حاصل نشده اما مجدداً موضوع را پیگیری میکنیم.
براساس بررسیهای میدانی خبرنگار تسنیم و اظهارات موثق شهروندان، رانندگان اتوبوس اعتنایی به روشن کردن کولر ندارند و در ابتکاری جدید، باز گذاشتن تمامی درهای اتوبوس را جایگزین وسایل سرمایشی کرده و بهعنوان تهویه از آن بهره میبرند!
از آنجا که وضعیت اتوبوسهای فرسوده و بدون تجهیزات سرمایش در روزهای داغ تابستان امان شهروندان سنندجی را بریده و تحمل دمای هوا برای اغلب افراد دشوار است، خبرنگار تسنیم این مطالبه مردمی و وعده مسئول اتوبوسرانی شهرداری سنندج مبنی بر اینکه «مشکل کولر اتوبوسها حل میشود» را در گزارش بعدی پیگیری کرده و نتیجه آن به مردم اعلام میشود.
انتهای پیام/ن