بودجه شبکه کودک فقط ۷ میلیارد تومان است/ منتظرم به دادگاه بروم!
محمد سرشار مدیر شبکه کودک باردیگر درباره مشکلات شبکه کودک از جمله کمبود بودجه و معضل پخش آگهیهای بازرگانی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دورۀ آموزشی اسلام ناب، محمد سرشار مدیر شبکه کودک در خصوص پیشینۀ برنامهسازی در حوزۀ کودک گفت: تلویزیون در ایران در سال ۱۳۲۷ توسط یک بهایی راهاندازی شد.
در دومین روز راهاندازی تلویزیون، یک بهایی دیگر اولین برنامۀ کودک را اجرا کرد.
پس اولین کسانی که در ایران برنامهسازی کودک انجام دادند، بهاییان بودند.
پس از تثبیت حکومت محمدرضا پهلوی، تقسیم وظایفی ایجاد میشود و قرار میشود وجهۀ نرم و ملایم حکومت را فرح دیبا برعهده بگیرد و وجهۀ قدرت حکومت را محمدرضا پهلوی بر عهده داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از فعالیتهای تیم فکری فرح پهلوی، مانند سیدحسین نصر و دیگران، راهاندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
این ساخت و زیربنا، هنوز در کانون زنده است و بهمنزلۀ فرهنگ کانونی شناخته میشود.
در حوزۀ برنامهسازی کودک، یک قطب کانون است و کانون دیگر، حوزۀ هنری و مراکز دیگری هستند که در این زمینه فعالیت میکنند.
مرکز پویانمایی صبا در فهرست موشکباران آمریکا بود
رئیس شبکۀ کودک ادامه داد: بعد از انقلاب، اولین اتفاق در زمینۀ کودک، تأسیس مرکز پویانمایی صبا در سال ۱۳۷۴ به دستور رهبری است.
تولید انیمیشن در آن زمان بسیار پیچیده بوده و نیاز به ابررایانه داشته است.
وزارت اطلاعات قطعات این ابررایانهها را مخفیانه وارد کشور میکند.
وقتی کلینتون ایران را به موشکباران تهدید میکند، این مرکز، بهعلت رایانههایی که میتوانستند پردازش انیمیشن انجام بدهند، یکی از ۱۸ مکانی بوده که در فهرست موشکباران قرار داشته است.
پدیدهای امنیتی و عجیب و غریب شبیه به ماجرای غنیسازی هستهای در زمان ما بوده است.
سرشار با اشاره به تاریخچه راهاندازی شبکۀ پویا پس از راهاندازی شبکههای متعدد در حوزۀ کودک در سال ۱۳۹۱، افزود: در نوروز ۱۳۹۱، اولین شبکۀ کودک ماهوارهای فارسیزبان به نام «پرشین تونز» و در خردادماه، «جم جونیور» و بلافاصله پس از آن، شبکۀ «هدهد» فارسی به روی آنتن میروند.
البته شبکۀ هدهد تقریباً همسو با ماست و مشکل چندانی ندارد، اما به هر تقدیر، مدیریت رسانهای از دست صداوسیما خارج میشود.
قرارگاه ماهواره تصویب میکند که شبکهای در این موضوع راه بیافتد.
در این مقطع به نظر بنده خطای راهبردی شکل میگیرد و آن ایناستکه بهجای شبکۀ مخاطبمحور، برنامهای قالبمحور راهاندازی میکنند.
به این ترتیب، شبکههای فیلمپخشکن، سریالپخشکن، مستندپخشکن، محتوایی را که پخش میکنند، براساس قالب انتخاب میکنند.
مثلاً فیلمهای انتخابی، گاهی داستانی، تاریخی یا مذهبی است و قالب مهم است.
به این ترتیب، شبکۀ انیمیشن، بهمنزلۀ شبکهای قالبمحور، به نام شبکۀ پویا در تیرماه ۱۳۹۱ تأسیس میشود.
وی به اشتباه در راهاندازی شبکه اشاره کرد و گفت: خطای راهبردی اینجا بود که کل انیمیشن تولیدی ما نزدیک ۱۰۰ ساعت بوده است.
وقتی پخش این ۱۰۰ ساعت تمام شد، به تکرارِ پخش دست میزنند و درنهایت، چون دستشان خالی است، به پخشکردن تولیدات خارجی روی میآورند.
به این ترتیب، به بلای پخش انیمیشن خارجی در حجم زیاد گرفتار میشوند.
مدیرکل بازرگانی صداوسیما گفته از من شکایت میکند
سرشار با اشاره به دیدار چند ماه پیش خود با رهبر انقلاب گفت: در آن دیدار، مهمترین نقدهایی که به شبکۀ کودک میشود مطرح شد.
یکی از نقدها، پخش آگهی بازرگانی از این شبکه بود.
آن زمان ۴۲ دقیقه در روز آگهی پخش میکردیم.
این زمان الآن به حدود ۷۰ دقیقه رسیده است.
نقد دوم این بود که چرا پویا و نهال از هم تفکیک نمیشود.
نقد سوم این بود که چرا حدود ۶۰ درصد انیمیشنهایی که پخش میشود خارجی است.
نقد دیگر اینکه چرا قهرمانهای ایرانی نداریم و نکتۀ آخر این بود که چرا بیشتر برنامههایمان تکراری است.
سرشار گفت: خدمت ایشان عرض کردم که آگهیها پدر ما را درآورده است!
جالب اینجاستکه هرچه مخاطب شبکه بیشتر میشود، آگهی بیشتری به ما تحمیل میکنند.
فعلاً در حال جنگ هستیم.
مدیرکل بازرگانی صداوسیما گفته از شما شکایت میکنم.
به او جواب دادم که منتظرم به دادگاه بروم تا بخش خبری ۲۰:۳۰ ما را نشان بدهد تا آنجا هم بتوانم حرف بزنم.
باید ببینیم چه میتوانیم در این باره انجام بدهیم.
وی به اثرگذار بودن اعتراض خانوادهها به پخش آگهی بازرگانی از شبکۀ کودک، از طریق راه ارتباطی ۱۶۲ اشاره کرد و گفت: تماسهایی که خانوادهها با ۱۶۲ میگیرند و حرف خانمهایی که به رئیس سازمان و معاونان و دیگر مسئولان سازمان اعتراض کردهاند که چرا آگهی پخش میکنید، بسیار مؤثر بوده است.
خواهش میکنم ادامه بدهند.
هرجا به این مدیران دسترسی دارید، اعتراض کنید که چرا اینقدر آگهی پخش میکنید.
جلوگیری از پخش آگهی در شبکۀ کودک، تنها به بنده برنمیگردد، بلکه نیاز به ارادۀ مدیریتی بالاتر دارد.
وی در خصوص تفکیک شبکههای پویا و نهال هم گفت: گفتهایم یکی از شبکههای بیمصرف را تعطیل کنید و اجازه بدهید ما این تفکیک را صورت بدهیم.
بودجه شبکه کودک ۷ میلیارد است
مدیر شبکه کودک اظهار کرد: از حدود ۱۰۰ فیلم سینمایی انیمیشن که در سال در دنیا تولید میشود، حدود ۲۲ فیلم تولید آمریکا و همین حدود تولید ژاپن است.
بقیۀ کشورها در تولید از آمریکا تقلید میکنند و سبک زندگیشان همان است.
از این تعداد میتوانیم ۱۲ تا ۱۴ فیلم در سال انتخاب و پخش کنیم.
بقیه قابل پخش نیست.
سرشار گفت: بنده خدمت رهبر انقلاب عرض کردم که از ۲۰۰ ساعت تولید کل کشور باید به حدود ۱۲۰۰ ساعت برسیم تا دیگر کار خارجی پخش نکنیم.
این کار در سال ۹۷ به حدود ۲۶۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز داشت درحالیکه بودجۀ شبکۀ ما ۷ میلیارد تومان است.
یعنی هر ۳۷ سال میتوانیم بهاندازۀ خوراک یک سال بچههایمان برنامه تولید کنیم.