سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حدود ۲۰ درصد از سهم بازار خرده‌فروشی کشور در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای است

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | شنبه، 06 دی 1404 - 13:41
نایب‌ رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از سهم بازار خرده‌فروشی کشور در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و مابقی سهم میان صنوف، کسبه و شرکت‌های بازرگانی توزیع شده است.
بازار،توزيع،اتحاديه،اقتصادي،كشور،قربانيان،عرضه،اساسي،باكيفيت ...

باشگاه خبرنگاران جوان - داوود قربانیان، نایب‌ رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: هدف از برگزاری همایش سراسری اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، معرفی و آغاز به کار دفاتر استانی اتحادیه در سراسر کشور است تا به‌عنوان نخستین اتحادیه دارای شبکه دفاتر در سطح ملی، بتوانیم مسائل و موضوعات صنف فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در قالب برنامه‌های جامع و با مشارکت ارکان دولت، فضای کسب‌وکار و صنعت دنبال کنیم.
وی گفت: شبکه‌های توزیع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش مهمی در دسترسی آسان، سالم و سریع مردم به کالا‌ها دارند و تمام تمرکز این شبکه‌ها بر عرضه شفاف، منصفانه و باکیفیت کالاهاست.
قربانیان ضمن اشاره به اهمیت تامین و توزیع مطلوب کالا‌های اساسی در روز‌های پایانی سال اظهار کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تلاش دارند با عرضه کالا‌های باکیفیت و قیمت مناسب، به بهبود شرایط اقتصادی خانوار‌ها کمک کنند.
مدیرعامل فروشگاه شهروند در پاسخ به پرسش درباره نوسانات موجود در بازار برخی کالا‌های اساسی نیز گفت: شکاف عرضه و تقاضا در هر اقتصادی طبیعی است اما عواملی نظیر وابستگی به واردات مواد اولیه، تحریم‌های اقتصادی و تغییرات سیاست‌گذاری ارزی گاهی موجب اختلال در توازن بازار می‌شود.
از سوی دیگر، شایعات و نگرانی‌های عمومی می‌تواند موجب افزایش تقاضای ناگهانی و ایجاد نوسان شود.
وی افزود: برای مدیریت پایدار بازار کالا‌های اساسی، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند و مبتنی بر داده‌های آماری داریم.
همچنین بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و شبکه‌های بزرگ توزیع می‌تواند نوسانات بازار را کاهش دهد.
قربانیان در ادامه با اشاره به سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بازار اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از سهم بازار خرده‌فروشی کشور در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و مابقی سهم میان صنوف، کسبه و شرکت‌های بازرگانی توزیع شده است.
با این حال، این سهم به‌دلیل شفافیت، ساختار سازمان‌یافته و وجود زیرساخت‌های اطلاعاتی منسجم، اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد.
وی گفت: با حمایت دولت و تلاش فعالان این حوزه، سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده‌فروشی به حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یابد تا بتوان با شفافیت بیشتر، قدرت سیاست‌گذاری دقیق‌تر و ارائه خدمات بهتر، به تعادل بازار و رشد اقتصادی کشور کمک کرد.