نسل جوان باید تاریخ هنری ایران را از نو بنویسد؛ لزوم بازنگری در روایت
پژمان دادخواه عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد هنر ایران بهویژه در حوزه عکاسی، به لحاظ کیفی و محتوایی همتراز آثار تاریخی غرب است و نیاز به پژوهشهای بومی برای شناخت هویت فرهنگی دارد.
پژمان دادخواه عضو هیئت علمی دانشگاه، پژوهشگر و مدیر هنری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تمرکز مطالعاتی و دغدغهاش بر فرهنگ و هنر ایران توضیح داد: تاریخ هنر را معمولاً غربیها نوشتهاند و بیشتر نمونهها و اکثر روایتهایی که ارائه دادهاند از دستاوردهای خودشان بوده و در اکثر کتب بیشتر به هنرمندان، سبکها و مکاتب غربی پرداخته شده و بخشهای اندکی به هنر ایران به ویژه هنر عصر حاضر اختصاص پیدا کرده است.
بنابراین جهت تبیین و شرح هنر ایران و دستاوردهای هنرمندان ایرانی باید به لحاظ پژوهشی به این حوزه توجه بیشتری کرد.
وی گفت: بر این باور هستم که با مطالعه و تامل در آثار هنرمندان ایرانی این مسأله ثابت میشود که این آثار به لحاظ کیفی واجد ارزش و اعتبار بوده و چیزی از آثار هنرمندان غربی کم ندارد.
به عنوان نمونه با مطالعه و پژوهش در آثار عکاسان ایرانی متوجه میشویم که این آثار همپای آثار مهم تاریخ عکاسی بوده و حتی گاه در جایگاه رفیعتری قرار دارند اما چون کمتر در این حوزه پژوهش شده و نگاه دغدغهمندانه کمتر صورت گرفته، این عکاسان کمتر مورد توجه بوده اند و شناخت عمیقی نسبت به این آثار اتفاق نیفتاده است.
همچنین در زمینه تدریس مباحث مربوط به عکاسی کمتر به آنها اشاره میشود.
این پژوهشگر هنر بیان کرد: به عبارتی دیگر علاوه بر مطالعه تاریخ هنر جهان و شناخت جریانهای هنری دنیا که در جای خود ارزشمند، آموزنده و مهم است، توجه به هنر ایران هم باید برجستهتر شود و در کانون توجه قرار گیرد.
بنابراین لازم و ضروری است که به شرح و تبیین دستاوردهای هنری خودمان بپردازیم و از کمرنگ شدن این آثار ارزشمند که بخشی از هویت فرهنگیمان است، جلوگیری کنیم.
وی درباره مهمترین دغدغههای تدریس و پژوهش های خود در سالهای اخیر گفت: در حوزه تدریس، پژوهش و راهنمایی دانشجویان تلاشم بر این است که در زمینه معرفی و تعمق درباره هنرمندان و عکاسان ایرانی توجه و تمرکز زیادی صورت بگیرد.
در این زمینه تلاش شده که به هنرمندان و عکاسان پیشکسوت تا عکاسان جوانتر بیشتر پرداخته شود.
بخشهایی از این راهنماییها شامل عکاسی قاجار، عکاسی انقلاب، عکاسی دفاع مقدس، عکاسی قومنگار، عکاسی مستند، عکاسی هنری، کتاب عکس عکاسان ایرانی و حتی خبرگزاریهای ایرانی بوده و پژوهشهای خوبی در قالب پایاننامه و مقالات علمی انجام گرفتهاست.
از این بابت خوشحالم که نسل جوان و دانشجوی ما نسبت به فرهنگ و هنر ایران علاقه مند و دغدغهمند و نسبت به دستاوردها و ارزشهای فرهنگی و هنری کشورمان آگاه است.
دادخواه تصریح کرد: در این مسیر همواره تلاش داشتهام که دانشجویان به سمت مسائل بومی، روزآمد و کارآمد حرکت کنند و این حرکت به نظرم ارزشمند است، چون نبست به داشتههای غنی و ارزشهای فرهنگی و هنری خودمان آگاهتر میشویم.
وی بیان کرد: از طرف دیگر مطالعه و توجه به آثار عکاسان ایرانی که بخش زیادی از عمرشان را وقف ثبت و ضبط جنبهها و زوایای مختلف ایران شامل رخدادها، وقایع، میراث فرهنگی و … کردهاند، امری ضروری و مهم است.
این استاد دانشگاه در مورد اینکه این مطالعات و پژوهشها چه دستاوردی دارند، گفت: بخشهای عمدهای از این حرکتهای علمی، ناظر به شناخت فرهنگ و هنر کشورمان میشود و در آینده به لحاظ منابع مکتوب برای مطالعه و شناخت تاریخ هنرمان دچار مشکل نمیشویم، یعنی برای نسلهای آینده رهآوردهای علمی و فرهنگی به همراه دارد و اسناد مکتوب و مدونی به جا میماند.
وی در پایان بیان کرد: این نوع نگاه به نظرم سبب ایجاد اعتماد به نفس در میان دانشجویان و ادامه دادن راه هنرمندان بزرگ کشورمان میشود و نوعی حس انگیزه، تلاش و نوآوری در نسل جوان ایجاد میشود.
همچنین حس تعلق به دستاوردهای هنریمان و وطن بیشتر میشود، چراکه «حب الوطن من الایمان».