تضمینهای امنیتی برای اوکراین خطرناک و ضدتولید هستند
به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات رسانه های بین المللی به نقل از فارن افرز نوشت:
تحلیل فارن افرز هشدار میدهد که پیشنهاد «تضمین امنیتی شبیه ماده ۵» آمریکا برای اوکراین، ایدهای «وحشتناک» است.
نویسنده استدلال میکند که به دلیل «عدم تقارن منافع» آمریکا و روسیه در قبال اوکراین، چنین تعهدی ذاتاً «فاقد اعتبار» است و ممکن است به جای بازدارندگی، مسکو را برای «آزمایش عزم» واشنگتن ترغیب کند.
این گزارش میگوید که در صورت درگیری جدید، این ترتیبات میتواند به «بحرانی اساسی» در روابط آمریکا و اروپا و همچنین در درون ناتو بینجامد.
تحلیل تاکید میکند که تضمین امنیتی، اوکراین را به ادامه راه خطرناک جستوجوی امنیت از طریق متحدان خارجی سوق میدهد و آن را از تمرکز بر «توانمندسازی نظامی مستقل» و «دیپلماسی» بازمیدارد.
نویسنده نتیجه میگیرد که واشنگتن باید از این ایده فاصله گرفته و به گفتوگوی صریح درباره نقشهای واقعی طرفین در اوکراین پس از جنگ روی آورد.
چکیده راهبردی (بخشهای مهم):
شایعاتی در جریان است که دولت ترامپ مایل به ارائه تضمینهای امنیتی «شبیه ماده ۵» به اوکراین است.
این تضمین ظاهراً متضمن تعهد آمریکا به پشتیبانی از یک «نیروی چندملیتی» تحت رهبری اروپا، نظارت بر توافق صلح، کمک به تسلیح اوکراین و یک تعهد الزامآور قانونی برای «بازگرداندن صلح و امنیت» در صورت شعلهور شدن دوباره جنگ است.
یک تضمین امنیتی برای اوکراین ایدهای وحشتناک است.
چنین تضمینی در عین حال که مخالفت دیرینه ترامپ با درگیرکردن بیشتر آمریکا را معکوس میکند، خطراتی برای آمریکا، اوکراین و متحدان اروپایی ناتو دارد.
مرکزیترین مشکل، «عدم تقارن منافع» بین آمریکا و روسیه است.
تمایل روسیه به حمله و ادامه جنگ نشان میدهد اوکراین را یک منفعت حیاتی میداند.
در مقابل، آمریکا مایل به جنگ به نمایندگی از اوکراین نبوده و نیست.
در نتیجه، هر وعده آمریکایی ذاتاً از تهدیدات روسیه کماعتبارتر است.
تضمین امنیتی آمریکایی میتواند مسکو و آمریکا را در مسیر خطرناک برخورد قرار دهد.
ابهام در تعهد آمریکا به «بازگرداندن صلح و امنیت»، مسکو را ترغیب میکند تا عزم آمریکا را آزمایش کند.
در چنین شرایطی، آمریکا در موضعی آسیبپذیر قرار میگیرد.
عمل کردن به تعهد خلاف منافع ملی آمریکا خواهد بود.
از سوی دیگر، تحمل آزمونهای روسیه ماهیت غیرقابل اعتماد تضمین آمریکا را آشکار میکند و میتواند راه را برای از سرگیری درگیری هموار کند.
همین شرایط احتمالاً بحرانی در درون ناتو ایجاد خواهد کرد.
از آنجا که آمریکا تضمین امنیتی خود به اوکراین را «شبیه ماده ۵» معرفی میکند، اگر واشنگتن نشان دهد که این تعهد را به شکلی محدود تفسیر میکند، متحدانی مانند کشورهای بالتیک ممکن است به این شک کنند که آیا تفسیر واشنگتن از ماده ۵ ناتو نیز در صورت بحران، آنها را تنها خواهد گذاشت.
مشکلات مشابهی در رابطه با تعهد اسمی آمریکا برای پشتیبانی از یک نیروی امنیتی تحت رهبری اروپا در اوکراین وجود دارد.
پیشنهاد آمریکا بیش از آنکه مربوط به پیشقدم شدن اروپا باشد، در مورد تداوم وابستگی اروپا به آمریکا در شرایط دشوار است.
واشنگتن با این کار ممکن است شرایطی ایجاد کند که به متحدان اروپایی اجازه دهد از آمادهسازی سیستمهای مورد نیاز برای پذیرش مسئولیت بیشتر دفاع از قاره طفره روند.
در نهایت، تضمین امنیتی اوکراین را گمراه میکند.
مشکل این است که پیشنهاد آمریکا اوکراین را به ادامه مسیر خطرناکی سوق میدهد.
صرف نظر از وعدههای زمان صلح، اوکراین بعید است در زمان جنگ بتواند به آمریکا متکی باشد.
بهترین شرط امنیتی اوکراین ترکیبی از «تسلیح» و «دیپلماسی» است.
همزمان، انگیزه برای اخذ امتیازات بیشتر ممکن است اوکراین را به اتخاذ سیاستهای تحریکآمیز خود به منظور ایجاد شرایط سیاسی مساعد در آمریکا سوق دهد.
یک تضمین امنیتی میتواند این انگیزهها را تقویت کند و اوکراین را تشویق کند تا روسیه را تحریک کند، با این امید که به حمایت بیشتر آمریکا تبدیل شود.
این «خطر اخلاقی» میتواند موجب خصومتهای تازه شود.
یک تضمین امنیتی آمریکا ممکن است روی کاغذ معقول به نظر برسد، اما در عمل خطرناک است.
زمان آن فرا رسیده که طرفین جنگ در مورد نقشهای واقعی آینده خود در اوکراین گفتوگویی صریح داشته باشند.
با توجه به تمایل نشانداده شده آمریکا برای ورود به جنگ، و کاهش علاقه اروپا و آمریکا به حمایت از اوکراین، همه طرفها عاقلانه است که افسانهسازی را پایان داده و در عوض مشخص کنند چه نوع حمایت بلندمدت غربی واقعبینانه است.
تنها در آن زمان شرایط برای یک توافق پایدار مساعد خواهد بود.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.