خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 25 آذر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پورسیدآقایی: مهدویت نیازمند بازتعریف پژوهشی عمیق است

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 25 آذر 1404 - 19:29
قم – حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی با بیان اینکه حوزه مهدویت از غنی‌ترین عرصه‌های معرفتی اسلام است، گفت: با وجود گستره وسیع منابع روایی، تاریخی، کلامی و اعتقاد
مهدويت،حوزه،انتظار،روشن،علمي،پورسيدآقايي،پژوهشي،امام،قرار،ما ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی در آئین گرامیداشت روز پژوهش که شامگاه سه شنبه با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و نویسندگان در آستان مقدس مسجد جمکران برگزار شد، اظهار کرد: در آغاز ورود به مباحث مهدویت، این تصور وجود داشت که این حوزه محدود است، اما به‌تدریج روشن شد که با منظومه‌ای گسترده از موضوعات بنیادین و راهبردی مواجه هستیم که نیازمند کار علمی جدی است.
وی با اشاره به دغدغه بزرگان حوزه نسبت به کم‌کاری در عرصه مهدویت افزود: این مسئله از سوی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام قرائتی نیز مورد تأکید قرار گرفت و همین نگاه، زمینه شکل‌گیری تشکیلات منسجم مهدوی و آغاز فعالیت‌های هدفمند پژوهشی را فراهم کرد.
رئیس پژوهشکده آینده روشن با بیان اینکه مرکز تخصصی مهدویت در شرایط محدود و بدون امکانات شکل گرفت، تصریح کرد: با اتکا به ظرفیت علمی حوزه و همراهی اساتید برجسته، مباحثی چون حدیث‌شناسی، منبع‌شناسی، مباحث اعتقادی و کلامی در دستور کار قرار گرفت و به‌تدریج این مرکز به سطح تخصصی آموزشی و پژوهشی رسید.
پورسیدآقایی با تأکید بر پیچیدگی تولید علم در حوزه مهدویت گفت: بررسی روایات مهدوی نیازمند دقت در سند، دلالت و تعارض روایات است و گاه برای برگزاری یک جلسه علمی، ده‌ها ساعت مطالعه صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده عمق و گستردگی این عرصه است.
وی با اشاره به روایت «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» خاطرنشان کرد: مهدویت یک مسئله حاشیه‌ای نیست، بلکه محور هویت دینی جامعه اسلامی است و باید در کانون فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده آینده روشن همچنین نسبت به قرائت‌های انحرافی از مفهوم انتظار هشدار داد و گفت: جریان‌هایی که با قرائت‌های غیرانقلابی یا تحریف‌شده، انتظار را به انفعال تعبیر می‌کنند، ریشه در فقدان فهم عمیق دینی دارند و پژوهش صحیح می‌تواند مرز میان انتظار اصیل و انحرافی را روشن سازد.
وی با استناد به روایتی از امام موسی بن جعفر (ع) درباره مفهوم انتظار افزود: انتظار حقیقی دارای شاخصه‌های عملی و اجتماعی است و با مسئولیت‌پذیری، اقدام و ایستادگی در برابر جریان‌های سلطه‌گر همراه است.
پورسیدآقایی در پایان با بیان اینکه فعالیت علمی در حوزه مهدویت آثار و برکات مادی و معنوی به همراه دارد، گفت: خدمت به ساحت امام عصر (عج) موجب گشایش الهی، افزایش توفیق، برکت در زندگی و حتی طول عمر می‌شود و این مسیر، افتخاری ماندگار برای پژوهشگران این حوزه است.