اجرای نرخ جدید بنزین در جایگاههای سوخت؛ افقه: سهنرخی کردن بنزین بیشتر یک تجربه است
یک کارشناس مسائل اقتصادی درباره اجرای نرخ جدید بنزین از بامداد شنبه گفت: آنچه دولت انجام داده، بیش از آنکه اقدامی اقتصادی باشد، نوعی آمادهسازی ذهن جامعه است. افزایش نسبتاً اندک قیمت بنزین، واقعاً کمکی به کسری بودجه نمیکند و اهداف اعلامشده مثل کاهش قاچاق، کنترل مصرف و مدیریت منابع در عمل چندان محسوس نخواهد بود.
یک کارشناس مسائل اقتصادی درباره اجرای نرخ جدید بنزین از بامداد شنبه گفت: آنچه دولت انجام داده، بیش از آنکه اقدامی اقتصادی باشد، نوعی آمادهسازی ذهن جامعه است.
افزایش نسبتاً اندک قیمت بنزین، واقعاً کمکی به کسری بودجه نمیکند و اهداف اعلامشده مثل کاهش قاچاق، کنترل مصرف و مدیریت منابع در عمل چندان محسوس نخواهد بود.
کد خبر: 751963 | ۱۴۰۴/۰۹/۲۲ ۱۸:۰۰:۰۰
از بامداد روز شنبه، ۲۲ آذرماه ۱۴۰۴، مصوبه دولت درباره اصلاح قیمت و شیوه توزیع بنزین وارد فاز اجرایی شد؛ تصمیمی که در هفتههای اخیر یکی از محورهای اصلی بحث میان کارشناسان انرژی و افکار عمومی بوده است.
دولت تلاش کرده در این بسته، بدون تغییر سهمیههای پایه خانوار، سازوکاری جدید برای کنترل مصرف و کاهش فشار واردات طراحی کند.
بر اساس جزئیات اعلامشده، سهمیه ماهانه ۶۰ لیتری با نرخ ۱,۵۰۰ تومان و سهمیه ۱۰۰ لیتری با نرخ ۳,۰۰۰ تومان برای خودروهای شخصی بنزینی بدون تغییر باقی میماند.
به این ترتیب، الگوی مصرف معمول خانوادهها مشمول افزایش قیمت نخواهد شد.
تغییر اصلی اما مربوط به مصرف مازاد بر سهمیه و سوختگیری با کارت جایگاه است که از این پس با نرخ ۵,۰۰۰ تومان محاسبه میشود؛ نرخی که دولت آن را «نرخ سوم» بنزین مینامد.
هدفگذاری اصلی این تصمیم، اصلاح رفتار سوختگیری و کاهش وابستگی به کارتهای جایگاه عنوان شده است.
در سالهای اخیر، رشد شتابان مصرف بنزین کشور، واردات این فرآورده را به یک هزینه سنگین ارزی تبدیل کرده است؛ هزینهای که در شرایط محدودیت منابع ارزی، فشار مستقیم بر بودجه و تراز تجاری دولت وارد میکند.
از همین رو، تقویت استفاده از کارت سوخت شخصی، کاهش امکان تخلف، مقابله با قاچاق و مدیریت مصرف در کانون این سیاست قرار دارد.
مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در گفتوگو با اعتماد آنلاین درباره اجرای این مصوبه جدید گفت: آنچه دولت انجام داده، بیش از آنکه اقدامی اقتصادی باشد، نوعی آمادهسازی ذهن جامعه است.
افزایش نسبتاً اندک قیمت بنزین، واقعاً کمکی به کسری بودجه نمیکند و اهداف اعلامشده دولت مثل کاهش قاچاق، کنترل مصرف و مدیریت منابع در عمل چندان محسوس نخواهد بود.
وی ادامه داد: این تصمیم، بیشتر شبیه یک آزمون است؛ آزمایشی برای سنجش واکنش مردم، همانطور که پیشتر در سالهای ۹۶ و ۹۸ تجربه کردهایم.
حتی اجرای سوختگیری بنزین سوپر و سهنرخی کردن، بیشتر یک تجربه بود تا سیاستی جدی برای اصلاح مصرف.
به گفته افقه، تأثیر این افزایش ممکن است جزئی باشد، اما آنچنان که دولت انتظار دارد، قابل توجه نیست.
حتی همین تغییر کوچک هم برای مردم، به ویژه کسانی که درآمد محدودی دارند و به بنزین وابستهاند، مانند تاکسیهای اینترنتی و مسافرکشیها، تأثیر مثبت ندارد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: اثر غیرمستقیم این تصمیم بر تورم هم غیرقابل چشمپوشی است.
در شهرستانها و مناطق غیر از تهران، کرایهها هماکنون در حد مرزی هستند و این افزایش اندک میتواند بر کرایهها و واکنشهای بعدی تأثیر بگذارد.
او در پایان خاطرنشان کرد: این تصمیم نه به نفع مردم است و نه به سود گروههای کمدرآمد؛ بلکه بیشتر نقش یک آزمون و تجربه را دارد تا دولت بتواند رفتار جامعه را بسنجد و آمادگی آن را برای تغییرات بزرگتر ارزیابی کند.