خطیبزاده: روابط ایران و چین مبتنی بر انتخاب است نه از روی اجبار؛ جهان در حال گذار است که نمیدانیم به کدام سمت خواهد رفت، ولی آنچه را که از آن مطمئن هستیم تداوم یک اصل است و آن اصل دوستی ایران و چین
معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه گفت: روابط ایران و چین روابطی مبتنی بر انتخاب و نه از روی اجبار است. روابطی است که تمامی منافع طبیعی دو کشور الزام یک رابطه چندلایه و در هم تنیده را ایجاب میکند.
معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه گفت: روابط ایران و چین روابطی مبتنی بر انتخاب و نه از روی اجبار است.
روابطی است که تمامی منافع طبیعی دو کشور الزام یک رابطه چندلایه و در هم تنیده را ایجاب میکند.
کد خبر: 751960 | ۱۴۰۴/۰۹/۲۲ ۱۳:۱۸:۳۵
سعید خطیبزاده معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه امروز (شنبه) ۲۲ آذرماه طی سخنانی در سومین دوره «مجمع گفتوگوهای ایران و چین» در محل این مرکز گفت: جهان در حال گذار از نظم کهنه به سازمانبندی جدیدی است که هیچ کدام نمیدانیم به کدام سمت خواهد رفت، ولی آنچه را که مطمئن هستیم در میان این همه تغییرات، تداوم یک اصل است و آن اصل دوستی ایران و چین است.
به گزارش فارس، وی گفت: فارغ از آنچه در نظام بینالملل چه اتفاقی رخ دهد و فارغ از آنکه یکجانبهگرایی مورد خواست آمریکا نظام بینالملل را با چه چالشهایی روبرو کند، روابط ایران و چین روابطی اصیل، ماندگار، تمدنی و تاریخی است.
اراده رهبران ایران و چین
خطیبزاده ادامه داد: این شرایط ویژه اندیشمندان و نخبگان دو کشور را واداشته تا با رویکردی نوین و عملگرایانه و با هدف تسهیل برنامهریزیهای کوتاهمدت روابط دوجانبه به گونهای سازگار با برنامههای بلندمدت راهبردی دو کشور برای روابط دوجانبه تلاشهای خود را متمرکز کنند.
رئیس مرکز مطالعات بیان کرد: در فاصله بین برگزاری همایش دوم تا به امروز رهبران عالی دو کشور اراده خود را برای پیشبرد روابط دوجانبه در محیط کاملاً شکننده و بی ثبات پیرامونی به نمایش گذاشتند.
روابط ایران و چین تکمیل کننده نظم نوین
وی افزود: شکننده و بیثبات در نتیجه اقدامات برهم زننده نظم و ثبات جهانی و منطقهای از سوی قدرتهای هژمونی طلب که نظم جهانی را از نظام مبتنی بر حق و قانون به نظام مبتنی بر زور منتقل کردند.
معاون وزیر خارجه بیان کرد: ایران و چین به عنوان دو کشوری که به چارچوبهای حقوق بینالملل به عنوان چارچوبهای واقعی شکل دهنده نظم بینالمللی میاندیشند، تلاش کردند که روابط دو کشور را در این محیط شکننده به بهترین وجه ممکن جلو برده و نمایشی از اراده و ظرفیت در بین دو پایتخت را به نمایش بگذارند.
وی گفت: در همین فاصله روسای جمهور دو کشور با استفاده از فرصتهایی نظیر نشست سازمان همکاری شانگهای ابتکارات ویژه خود را برای ایفای نقش مؤثر در شکلدهی مناسب به نظام نوین بینالمللی و قرار دادن آن در مسیر تأمین حداکثری منافع تمامی ملتهای جهان ارائه کردند و نشان دادند روابط دو کشور نه در مقابل روابط کشورهای دیگر، بلکه تکمیل کننده نظم نوینی است که متأسفانه برخی در پی برهم زدن آینده جهانی هستند.
خطیبزاده بیان کرد: ابتکارات روسای جمهور دو کشور اشتراکات فراوانی دارد.
نکتهای که برای اندیشهورزان متصل به حاکمیت و مستقل دو کشور وظیفهای دو چندان را تعریف میکند تا راههای همافزایی دو کشور در عرصه بینالملل را یافته و با تسهیل تدوین برنامههای اجرایی روابط دوجانبه در شرایط نوین، امکان کاهش هزینههای تحقق این ابتکارات را فراهم آورد.
سند پایه روابط دوجانبه
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین پس از موافقت رهبران دو کشور برای ارتقای سطح روابط دوجانبه به سطح مشارکت جامع راهبردی در سال ۱۳۹۴، در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰، سند همکاری راهبردی خود را مبتنی بر چنین سطح نوینی از رابطه به امضا رسانده و از دیماه همان سال سند مذکور را بهصورت عملی وارد فرایند اجرایی کردند.
خطیبزاده گفت: این سند امروز به رغم تغییر دولتها در ایران همچنان به عنوان سند پایه روابط دوجانبه شناخته میشود و طی برنامههای امروز و فردا، اندیشه ورزان دو کشور در جلساتی بسته درصددند چگونگی حرکت به سمت تحقق اهداف مندرج در سند مذکور را با در نظر گرفتن تغییرات محیط پیرامونی، الزامات ناشی از ابتکارات روسای جمهور دو کشور و اقتضائات دقیق و قطعی برنامههای توسعه پنج ساله ایران و همچنین توسعه کشور چین واکاوی و بررسی و ارائه طریق کنند.
معاون وزیر خارجه اضافه کرد: روابط دوجانبه در عین اتکا به منابع سنتی و البته افزایش کارآمدی و بهرهوری آن نیازمند موتورهای جدید برای سرعت دادن به توسعه روابط در مسیر مشارکت جامع راهبردی است.
وی گفت: توجه جدی و متمرکزتر به توسعه همکاریهای فناورانه به ویژه در حوزه فناوریهای نوین، تقویت همکاریهای چندجانبه بین ایران و چین و کشورهایی که قادر به تعریف منافع مشترک با دو کشور ایران و چین در مسیر توسعه روابط آنها هستند، همکاریهای جدیتر در کریدورهای توسعهای، تقویت همکاریها در حوزه گردشگری به عنوان مظهر روابط مردم با مردم، همکاریها در حوزههای انرژیهای تجدیدپذیر و صنعت پاک به عنوان شاخص حرکت دو کشور به سمت اقتصاد پایدار سبز از جملهترین موضوعاتی است که ابعاد مختلف آن مبتنی بر برنامه ریزیهای انجام شده در نشست امسال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
خطیبزاده اضافه کرد: نشست امسال از همکاری نهادهای تصمیم ساز و اندیشکدههایی که در حاکمیت مسئولیتهای مختلف در حوزه روابط با چین دارند بهره میبرند و وزارت امور خارجه به عنوان محوریت سازوکار عالی در روابط ایران و چین، این مجمع اندیشکدهای را به عنوان فضایی برای تبادل نظر مستقیم فراهم کرده است.
ایران و چین دو پایه مهم جنوب جهانی
رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت خارجه بیان کرد: روابط دو کشور ایران و چین رابطهای تمدنی و برخاسته از الزامات و نیازهای مکمل دو طرف بوده و در گستره تاریخ از هزاران سال قبل تاکنون از زمان هخامنشیان تا به امروز جمهوری اسلامی ایران در فرمها و شکلهای مختلف اما به صورت مداوم ادامه یافته است.
خطیبزاده خاطرنشان کرد: این روابط فارغ از تحولات نیمکره غربی و به طور مستقل واجد ارزش منطقهای و جهانی بوده و میتواند محور توسعه و ثبات در دو منطقه مهم جغرافیایی به حساب آید.
وی گفت: روابط ایران و چین روابطی مبتنی بر انتخاب و نه از روی اجبار است.
روابطی است که تمامی منافع طبیعی دو کشور الزام یک رابطه چندلایه و در هم تنیده را ایجاب میکند.
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ایران و چین به عنوان دو پایه مهم جنوب جهانی، قطعا راه مهمی را برای پیشبرد منافع عالیه و مشترک دو کشور و دو ملت بزرگ و دوست پیش رو دارند که انشاءالله با همگرایی بیشتری سرعت خواهد گرفت.