آموزش مجازی و کلاسهای آنلاین چگونه باعث افت تحصیلی نسل زد شد؟
روزنامه اعتماد نوشت: در کنار این مساله، آموزش آنلاین که در سالهای اخیر جای خود را در ساختار آموزشی کشور پیدا کرده، گرچه مزایایی دارد، اما به گفته متخصصان به «دوپاره شدن توجه» دامن زده است. بسیاری از دانشآموزان اعلام میکنند که هنگام کلاسهای مجازی بهسختی میتوانند از پیامها، نوتیفیکیشنها و جذابیتهای فضای مجازی فاصله بگیرند.
روزنامه اعتماد نوشت: در کنار این مساله، آموزش آنلاین که در سالهای اخیر جای خود را در ساختار آموزشی کشور پیدا کرده، گرچه مزایایی دارد، اما به گفته متخصصان به «دوپاره شدن توجه» دامن زده است.
بسیاری از دانشآموزان اعلام میکنند که هنگام کلاسهای مجازی بهسختی میتوانند از پیامها، نوتیفیکیشنها و جذابیتهای فضای مجازی فاصله بگیرند.
کد خبر: 751316 | ۱۴۰۴/۰۹/۱۸ ۱۱:۳۵:۴۹
«نسل Z زیر فشار شبکههای اجتماعی و آموزش آنلاین» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم پریسا نقدی است که در آن آمده؛ در سالهای اخیر افت تمرکز و کاهش انگیزه تحصیلی به یکی از جدیترین چالشهای دانشآموزان تبدیل شده است.
کارشناسان آموزشی میگویند ترکیب آموزش آنلاین، دسترسی دایمی به شبکههای اجتماعی و فشارهای خانوادگی برای موفقیت، نسلی را ساخته که بیش از هر زمان دیگری با حواسپرتی، اضطراب و بینظمی در یادگیری دستوپنجه نرم میکند.
افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی در میان دانشآموزان، الگوی یادگیری و حتی سبک زندگی آنان را دگرگون کرده است.
روانشناسان آموزشی میگویند دانشآموزان نسل جدید روزانه بین سه تا هفت ساعت در معرض محتوای مدام در حال تغییر فضای مجازی قرار دارند؛ محتوایی که با تحریک مداوم مغز، توانایی تمرکز طولانیمدت را کاهش میدهد.
در کنار این مساله، آموزش آنلاین که در سالهای اخیر جای خود را در ساختار آموزشی کشور پیدا کرده، گرچه مزایایی دارد، اما به گفته متخصصان به «دوپاره شدن توجه» دامن زده است.
بسیاری از دانشآموزان اعلام میکنند که هنگام کلاسهای مجازی بهسختی میتوانند از پیامها، نوتیفیکیشنها و جذابیتهای فضای مجازی فاصله بگیرند.
از سوی دیگر، افزایش انتظارات خانوادهها برای موفقیت تحصیلی- از کنکور گرفته تا آزمونهای مدرسه- فشار مضاعفی بر دانشآموزان وارد کرده است.
نتیجه این شرایط، بالا رفتن اضطراب، کاهش کیفیت خواب و افت بازدهی در کلاس است؛ وضعیتی که برخی معلمان آن را «فرسودگی تحصیلی» توصیف میکنند.
کارشناسان معتقدند برای کنترل این روند، آموزش و پرورش باید سیاستهای مشخصی برای مدیریت استفاده از دستگاههای هوشمند در مدارس تدوین کند و خانوادهها نیز با تعیین زمان مشخص برای استفاده از موبایل و ایجاد فضای آرام خانگی به فرزندان کمک کنند.
در کنار اینها، تقویت مهارتهای خودکنترلی، برنامهریزی و مدیریت زمان در دانشآموزان میتواند نقش مهمی در کاهش بحران تمرکز داشته باشد.
با وجود نگرانیها، بسیاری از معلمان امید دارند که با اصلاح الگوهای آموزشی و همکاری خانوادهها، نسل Z بتواند میان فرصتهای دنیای دیجیتال و مسوولیتهای مدرسه تعادل برقرار کند؛ تعادلی که برای آینده تحصیلی و روانی آنان ضروری است.