خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 16 آذر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان؛ تهدیدی برای کیفیت تربیت معلم

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 16 آذر 1404 - 06:58
یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: افزایش سن ورود، دانشگاه را از محیطی تربیت‌محور به مرکزی برای جذب افراد با هویت تثبیت‌شده تبدیل می‌کند.
سن،دانشگاه،پرورش،آموزش،معلم،كارشناس،هويت،تربيت

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - حمیدرضا قائم‌پناه، کارشناس آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دانشگاه فرهنگیان مأموریت اصلی‌اش تربیت هویت حرفه‌ای معلم است و این هویت عمدتاً در سال‌های جوانی شکل می‌گیرد.
افزایش سن ورود، دانشگاه را از محیطی تربیت‌محور به مرکزی برای جذب افراد با هویت تثبیت‌شده تبدیل می‌کند و حتی ورود تعداد کمی از داوطلبان بالای ۲۴ سال، فضای تربیتی و مشارکتی دانشجویان جوان را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.
این کارشناس آموزش و پرورش افزود: استناد به تجربه کشورهای OECD برای توجیه افزایش سن درست نیست، زیرا سن شروع فعالیت معلمان در آن کشورها ارتباط مستقیمی با سن ورود به دانشگاه تربیت معلم ندارد و دوره جوانی برای تربیت حرفه‌ای معلمان رعایت می‌شود.
او تأکید کرد که حل کمبود معلم با تغییر سن امکان‌پذیر نیست و راهکار واقعی شامل سهمیه‌های منطقه‌ای، مسیرهای اختصاصی و مشوق‌های بومی است.
قائم پناه ادامه داد: افراد بالای ۲۳ سال تنها ۱.۶ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهند و تغییر قانون برای این گروه کوچک با اصول سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری مغایرت دارد.
این تصمیم برخلاف مصوبه ۸۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش است و مسیر دانشگاه را از تربیت‌محوری به اشتغال‌محوری سوق می‌دهد.
این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: راهکار جایگزین را پایبندی به سقف سنی ۲۴ سال، توقف سیاست‌گذاری‌های هیجانی، تقویت کانون‌های ارزیابی و گزینش، اصلاح مسیر ماده ۲۸، برنامه‌ریزی منطقه‌ای و توسعه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان دانست و خواستار خودداری رئیس‌جمهور از ابلاغ این مصوبه پرچالش شد.