طول خطوط مترو تهران به ۳۱۰ کیلومتر رسید
شهردار تهران از افزایش قابل توجه طول خطوط و ایستگاههای شبکه حملونقل ریلی شهر تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسم رونمایی از دو رام قطار ملی با اشاره به تحولات زیرساختی و ناوگانی مترو پایتخت، از افزایش قابل توجه طول خطوط و ایستگاههای شبکه حملونقل ریلی شهر تهران خبر داد.
زاکانی با بیان اینکه سه سال پیش هنگام آغاز فعالیت مدیریت جدید شهری، مجموع خطوط تحویلی ۲۵۰ کیلومتر در هفت خط بود، اظهار کرد: امروز طول خطوط مترو به ۳۱۰ کیلومتر رسیده است و تعداد ایستگاههای فعال نیز به ۱۶۱ ایستگاه افزایش یافته است.
وی افق توسعهای مدیریت شهری را رسیدن به ۵۰۰ کیلومتر خطوط مترو و ۳۳۰ ایستگاه طی پنج سال آینده عنوان کرد و گفت: این هدف در ظاهر غیرقابل باور است، اما با تلاشهای صورتگرفته و برنامهریزیهای انجامشده کاملاً شدنی است.
شهردار تهران با اشاره به پیشرفتهای زیرساختی در خطوط جدید ادامه داد: در حوزه زیرساخت، قراردادهای خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ در حال اجراست.
همچنین قراردادهای خطوط ۸، ۹ و ۱۰ منعقد شده و عملیات حفاری تونل خط ۱۰ در حال انجام است.
زمینهای خط ۸ نیز تحویل شده و امسال شاهد آغاز عملیات آن خواهیم بود.
بازگشایی خط ۷ نیز انجام شده است.
زاکانی نقش شبکه بانکی بهویژه بانک شهر را در این فرایند بسیار برجسته دانست و تأکید کرد: پایه تحول حملونقل ریلی در شهر تهران بر توسعه زیرساخت استوار است و نظام بانکی در این مسیر نقش کلیدی دارد.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت ناوگان مترو پرداخت و گفت: بهجز خط ۵ (کرج)، خطوط داخل شهر ۱۱۸۱ واگن دارند.
قراردادهای توسعه ناوگان سالها روی زمین مانده بود اما دو سال پیش عملیاتی شد.
سهم ساخت داخل واگنها پیش از این حدود ۳۰ درصد بود.
وی با اشاره به قرارداد ساخت واگنهای هفتواگنه افزود: این واگنها در کارخانجات واگنسازی تهران تولید میشود و با اضافه شدن ۶۳ رام، حدود ۸۰ درصد فرایند ساخت در داخل کشور انجام خواهد شد.
هدف ما افزایش داخلیسازی از ۳۵ به ۵۵ درصد است که معادل ۲۰ درصد ارتقای جدید محسوب میشود.
زاکانی انتقال تکنولوژی از چین را یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری دانست و گفت: در سفر دو سال پیش به چین زمینه انتقال فناوری فراهم شد و امروز خطوط تولید هوشمند و رباتیک در مجموعه واگنسازی تهران فعال شده است.
وی درباره قرارداد ساخت هزار و ۷۱ واگن تأکید کرد: از مرداد سال آینده ماهی دو رام، معادل ۱۴ واگن وارد خواهد شد و از پاییز نیز قطعات برای تکمیل در داخل کشور تحویل مجموعه میشود.
پس از آن ۶۳ رام قطار بهطور کامل در داخل تولید خواهد شد.
شهردار تهران همچنین از همکاری بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان در پیشبرد پروژه قطار ملی تقدیر کرد و گفت: قرارداد ساخت ۱۱۳ دستگاه قطار ملی سال ۹۸ منعقد شد اما پیشرفتی نداشت.
با تلاش بخش خصوصی و ۲۵ شرکت دانشبنیان و حمایت جهاد دانشگاهی، نخستین رام قطار ملی با حضور شهید آیتالله رئیسی افتتاح و وارد خط پرند شد.
زاکانی افزود: بر اساس قرارداد، ۲۹ ماه زمان برای تحویل ۱۱۳ دستگاه تعیین شده و از سال آینده، پس از ۲۲ ماه، ماهی دو رام قطار ظرف پنج ماه به خطوط اضافه خواهد شد.
وی ابتکار شکلگرفته در پروژه قطار ملی را صرفهجویی یکساله در زمان تحویل اعلام کرد و توضیح داد: همانطور که در قرارداد ۶۳۰ واگن از طرف چینی خواستیم تحویل را از ۲۴ تا ۲۷ ماه به حدود ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش دهد، در قطار ملی نیز با توسعه زیرساختها و استفاده از ظرفیت داخلی، زمان تحویل یک سال جلو افتاد.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه امروز بزرگترین دستاورد ما یکپارچهسازی ساخت و توسعه ناوگان مترو است گفت: این مجموعه اقدامات قابل مقایسه با هیچ دورهای نیست و جهشی بزرگ برای صنعت حملونقل ریلی کشور رقم زده است.