سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نقش محوری کتب درسی در جبران عقب‌ماندگی علمی کشور

مهر | اجتماعی و حوادث | شنبه، 15 آذر 1404 - 12:06
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کتب درسی نقش محوری در جبران عقب‌ماندگی علمی ایران در زمان مشروطه داشت.
درسي،فرهنگي،آموزشي،سازمان،علمي،سنگي،چاپ،كتاب،ايران،حداد،عادل ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از کتابشناسی کتاب‌های درسی چاپ سنگی و معرفی آرشیو الکترونیکی کتاب‌های درسی به همت وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت امنا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، غلامرضا امیرخانی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اعضای شورای مدیران و کارشناسان سازمان در این مراسم حضور یافتند و اهمیت تاریخی و فرهنگی این حرکت ارزشمند را برجسته کردند.
غلامعلی حداد عادل در سخنانی در این مراسم گفت: هر بار که به سازمان پژوهش دعوت می‌شوم، یادآور بهترین سال‌های جوانی من در این ساختمان است و حضور در این فضا حس بازگشت به آن دوران و تجربه‌های آموزشی را برایم زنده می‌کند.
وی با اشاره به نقش کتاب‌های درسی در تاریخ آموزش ایران گفت: مشروطه آغاز یک تحول فرهنگی بزرگ بود که گفتمان ملی و عزم مصلحان برای جبران عقب‌ماندگی علمی کشور، آموزش و پرورش را محور این تغییر قرار داد.
کتاب درسی نقش محوری در این تحول داشت و از آن زمان تاکنون، این منابع آموزشی مسیر تحولات علمی و فرهنگی ایران را روشن کرده‌اند.
نقش فرهنگی و علمی کتاب‌های چاپ سنگی
حداد عادل با تاکید بر اهمیت چاپ سنگی افزود: فعالیت‌های فرهنگی و علمی پس از تأسیس دارالفنون و به ویژه بعد از مشروطه، نشان‌دهنده تلاش مصلحان و معلمان برای ارتقای دانش و فرهنگ کشور است.
کتاب‌های چاپ سنگی که در ایران و حتی در هند منتشر شده‌اند، نه تنها میراث تاریخی ما هستند، بلکه بازتابی از سیر تحول آموزشی و علمی ایران محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به تجربه‌های خود در سازمان و بازدید از کتابخانه‌ها بیان کرد: گردآوری و حفظ کتاب‌های قدیمی و چاپ سنگی از دوره‌های مختلف، اهمیت فراوان دارد و کمک می‌کند پژوهشگران و دانشجویان رشته تعلیم و تربیت، مسیر تحول کتاب‌های درسی و شیوه‌های آموزشی را بررسی کنند.
کتاب درسی؛ مسئولیتی ملی و حقوقی
حداد عادل تصریح کرد: کتاب درسی با کتاب عمومی زمین تا آسمان تفاوت دارد.
مؤلف کتاب درسی مسئولیت حقوقی و اخلاقی نسبت به عمر دانش‌آموز و معلم دارد و محتوای آن باید با دقت و مسئولیت تدوین شود.
وی در پایان سخنان خود با قدردانی از زحمات کارشناسان و مسئولان، گفت: نسل‌های آینده با دسترسی به این آرشیو، می‌توانند از تجربه‌های گذشته بهره‌مند شوند و این منابع را به عنوان سرمایه‌ای ملی در آموزش و پرورش و پژوهش‌های فرهنگی و علمی به کار گیرند.