سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

انحصار صداوسیما به قرعه‌کشی جام جهانی رسید

اعتماد | همه | جمعه، 14 آذر 1404 - 03:46
صداوسیما عوض تلاش برای بهتر شدن و جذب مخاطب بیشتر، با فشار روی رقبای احتمالی قصد نگه داشتن مخاطبانش را دارد.
صداوسيما،زنده،گذشته،سكوها،خروجي،انحصار،مخاطبان،مراسم،جام،جها ...

کد خبر: 750596 | ۱۴۰۴/۰۹/۱۴ ۰۳:۲۶:۴۶
در حالی که بسیاری از پلتفرم‌های پخش زنده رویدادهای ورزشی از روزهای گذشته مشغول تبلیغ برای ویژه‌برنامه قرعه‌کشی جام جهانی بودند، سه‌شنبه شب خبر رسید ساترا به تمامی سکوها اعلام کرده حق پخش زنده قرعه‌کشی را ندارند.
به گزارش روزنامه «اعتماد» روز گذشته یکی از مقامات ساترا در این زمینه به ایسنا گفت: این ممنوعیت، اتفاق جدیدی نیست.
حقوق انحصاری پخش مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۶ به زبان فارسی، توسط سازمان صداوسیما خریداری شده است و پلتفرم‌های وی‌اودی می‌توانند از طریق آی‌فریم اختصاصی، مراسم را به پخش برسانند.
همچنین پیمان جبلی، رییس صداوسیما نیز روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت سکوها می‌توانند به صورت آی‌فریم قرعه‌کشی را پخش کنند به این معنا که همان خروجی صداوسیما را روی خروجی خود قرار بدهند.
جبلی گفت: «قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۶ امریکا روز جمعه (۱۴‌آذر) به صورت زنده از رسانه ملی پخش خواهد شد و به سکو‌ها هم اجازه داده شده در قالب «آی فریم» بتوانند پخش زنده داشته باشند.
پخش زنده از جمله به اصطلاح ماموریت‌های تنظیم‌گر و تشخیص به اصطلاح اقتضائات هست که متناسب با آن برای پخش زنده اجازه بدهد که سال‌های گذشته هم همینطور بوده است.»
اما صداوسیما در شرایطی از خرید حق پخش به زبان فارسی قرعه‌کشی صحبت به میان آورده که پیش از این‌چنین مفهومی وجود نداشت.
ضمن اینکه در سایر برنامه‌های مشابه عموما مخاطبان به دلیل نوع بازتاب صداوسیما، سختگیری‌های بیش از حد هنگام پخش برنامه (به خاطر حضور مجریان یا مهمانان زن یا چهره‌های سیاسی) یا نوع چیدمان مجریان و مهمانان به سکوهای اینترنتی مراجعه می‌کردند و حال اینکه صداوسیما می‌گوید همان خروجی ما روی خروجی سکوها برود عملا به معنای ابتر ماندن برنامه‌ریزی سکوها است.
در ماه‌های گذشته مجلس در چندین نوبت تلاش کرد انحصار صداوسیما در پخش مسابقات لیگ برتر را بشکند که از همان ابتدا مشخص بود به نتیجه خاصی نمی‌رسد اما همان اندک تلاش‌ها نیز با اعلام شورای نگهبان مبنی بر اینکه کلیه حق پخش مسابقات در انحصار صداوسیما است ناکام ماند.
حال در مورد پخش برنامه‌های خارجی نیز به نظر می‌رسد صداوسیما به چیزی جز انحصار کامل رضایت نمی‌دهد.
احتمالا به این دلیل که نگران است سکوهای اینترنتی بتوانند با برنامه‌های جذاب‌تر گوی سبقت را بربایند و صداوسیما مخاطبان بیشتری را از دست بدهد.
انحصار صداوسیما در شرایطی است که طبق اعلام فیفا مراسم قرعه‌کشی از یوتیوب فیفا پخش می‌شود و مخاطبان به راحتی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی قرعه‌کشی را تماشا کنند.
بدون اینکه مجبور باشند یک صحنه را برای هزار بار ببینند چون موسیقی در حال اجراست یا دوربین رفته روی یک مهمان خانم حاضر در مراسم.
وضعیت فعلی یک بار دیگر ثابت کرد صداوسیما عوض تلاش برای بهتر شدن و جذب مخاطب بیشتر، با فشار روی رقبای احتمالی قصد نگه داشتن مخاطبانش را دارد بدون اینکه در نظر بگیرد مخاطبان امروز انتخاب‌های زیادی پیش روی خود می‌بینند و هرگز در چارچوب انحصارطلبانه هیچ رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند.