خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 13 آذر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نگرانی چین از از دست رفتن شغل‌ها به دلیل هوش مصنوعی

مشرق | بین‌الملل | پنجشنبه، 13 آذر 1404 - 18:00
چين،هوش،مصنوعي،بازار،گزارش،مسكن،تلاش،مشكلات،قرار

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مشکات اندیشه در مطلبی نوشت:
موسسه «رند» در گزارشی که در دسامبر ۲۰۲۵ منتشر شد به بررسی تاثیرات منفی هوش مصنوعی بر بازار کار چین و نگرانی‌های اقتصادی ناشی از آن پرداخته است.
بر اساس این گزارش، چین در حالی که در تلاش است تا از مزایای هوش مصنوعی بهره‌برداری کند، با چالش‌های عظیمی همچون بیکاری بالا، به‌ویژه در میان جوانان، و مشکلات ساختاری در بازار کار روبه‌روست.
طبق آمارهای رسمی، بیکاری در میان جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله به ۱۸.۹ درصد رسیده است که بخشی از آن به کاهش تقاضا در بخش‌هایی مانند مسکن و فناوری برمی‌گردد.
از سوی دیگر، بازار کار چین با مشکلات دیگری همچون بحران مسکن و مهاجرت نیروی کار کم‌مهارت به بخش‌های غیررسمی مانند اقتصاد آنلاین مواجه است.
گزارش اشاره می‌کند که طبق داده‌ها، شغل‌های سطح پایین و دستی بیش از دیگر بخش‌ها در معرض تهدید هوش مصنوعی قرار دارند.
در این زمینه، «کارگران جوان در شغل‌هایی که به شدت در معرض هوش مصنوعی قرار دارند، شاهد کاهش ۱۳ درصدی در فرصت‌های شغلی خود از زمان راه‌اندازی ChatGPT بوده‌اند».
چین با توجه به این مشکلات ساختاری و ناتوانی در جذب فارغ‌التحصیلان به ویژه در بخش‌هایی چون مسکن و فناوری، اکنون با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو است.
در پاسخ به این تهدیدات، دولت چین در تلاش است تا با برنامه‌هایی نظیر ارائه مشوق‌های مالی، آموزش مهارت‌های جدید، و حتی محدودیت‌هایی بر خودکارسازی برخی مشاغل، از بحران اشتغال جلوگیری کند.
در نهایت، گزارش به این نتیجه می‌رسد که چین به رغم اهمیت ویژه‌ای که برای پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی قائل است، تلاش می‌کند تا از طریق سیاست‌های هدفمند، تعادلی میان پیشرفت تکنولوژیکی و حفظ اشتغال در بازار کار خود برقرار کند.
این رویکرد می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر کشورهای در حال توسعه‌ای که با چالش‌های مشابه روبه‌رو هستند، مورد استفاده قرار گیرد.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.