خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 12 آذر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آیا آریا پلاگین هیبرید‌ می‌تواند نقطه شروع یک تحول باشد؟

اعتماد | همه | چهارشنبه، 12 آذر 1404 - 15:24
صحبت‌های معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره آغاز فرآیند هیبریدی‌سازی خودروها، موضوع خودروهای پاک را به صدر اولویت‌های سیاست‌گذاری بازگرداند. وی با تأکید بر تأثیر این اقدام بر قیمت خودرو، مصرف ارز و مهم‌تر از همه سلامت مردم، آلودگی هوا را یکی از تهدیدهای جدی زندگی شهری در ایران دانست؛ تهدیدی که سال‌هاست کلان‌شهرها را درگیر کرده و راهکارهای مقطعی نتوانسته آن را مهار کند.
هيبريد،خودرو،مصرف،سوخت،آلودگي،خودروهاي،شارژ،توليد،خودروي،هوا ...

صحبت‌های معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره آغاز فرآیند هیبریدی‌سازی خودروها، موضوع خودروهای پاک را به صدر اولویت‌های سیاست‌گذاری بازگرداند.
وی با تأکید بر تأثیر این اقدام بر قیمت خودرو، مصرف ارز و مهم‌تر از همه سلامت مردم، آلودگی هوا را یکی از تهدیدهای جدی زندگی شهری در ایران دانست؛ تهدیدی که سال‌هاست کلان‌شهرها را درگیر کرده و راهکارهای مقطعی نتوانسته آن را مهار کند.
کد خبر: 750406 | ۱۴۰۴/۰۹/۱۲ ۱۵:۱۷:۵۳
هم‌زمان با این اظهارات، بررسی تحولات صنعت خودرو نشان می‌دهد که برخلاف دوره‌های گذشته که بحث هیبرید بیشتر در سطح وعده باقی می‌ماند، این‌بار نشانه‌هایی از ورود عملیاتی به این حوزه در حال شکل‌گیری است.
سایپا اواخر مهرماه امسال از خودروی پلاگین هیبرید خود رونمایی کرد؛ موضوعی که می‌تواند نخستین تجربه واقعی تولید این نوع خودرو در داخل کشور باشد.
سایپایی‌ها اعلام کردند که می‌توانند آریا پلاگین هیبرید را برای تاکسی ملی عرضه کنند؛ اگر چنین موضوعی عملیاتی شود، شاهد اتفاقی بزرگ در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود.
آنچه این تحول را معنادار می‌کند، خلأ تاریخی صنعت خودروی ایران در بخش خودروهای هیبریدی است.
تا امروز، با وجود تمام محدودیت‌های سوخت، تشدید آلودگی هوا و فشار روزافزون بر منابع انرژی، هیچ محصول پلاگین هیبریدی با طراحی و تولید داخلی به مرحله نمونه اولیه نرسیده بود و بازار این حوزه عملاً در انحصار واردات محدود و گران‌قیمت قرار داشت.
همین خلأ باعث شده بود هیبریدی‌سازی بیشتر یک مطالبه روی کاغذ باقی بماند تا پروژه‌ای در میدان عمل.
پلاگین هیبرید سایپا چه ویژگی‌های دارد؟
در چنین شرایطی، معرفی یک خودروی پلاگین هیبرید از سوی سایپا با قابلیت پیمایش ترکیبی، مصرف سوخت پایین و امکان شارژ خانگی، اگرچه هنوز به تولید انبوه نرسیده، اما نشانه‌ای از تغییر رویکرد از بیان سیاست به اجرای پروژه تلقی می‌شود.
آریا پلاگین هیبرید از یک موتور احتراقی با چرخه اتکینسون و توان ۸۵ کیلووات در کنار یک موتور الکتریکی ۱۶۰ کیلوواتی بهره می‌برد.
ظرفیت باتری این خودرو حدود ۲۰ کیلووات‌ساعت اعلام شده و امکان شارژ خانگی و شارژ سریع را دارد.
بر اساس اطلاعات فنی منتشرشده، مصرف سوخت این خودرو در چرخه ترکیبی حدود ۲.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده و برد حرکتی آن با ترکیب موتور برقی و بنزینی به حدود ۱۲۰۰ کیلومتر می‌رسد؛ شاخص‌هایی که در صورت تحقق در تولید انبوه، می‌تواند الگوی تازه‌ای از مصرف انرژی در بازار خودرو ایران ایجاد کند.
۸ میلیون خودرو فرسوده در حال تردد هستند
اهمیت این تغییر رویکرد زمانی دوچندان می‌شود که به ابعاد بحران مصرف سوخت و آلودگی توجه شود.
حدود هشت میلیون خودروی فرسوده هم‌اکنون در کشور تردد می‌کنند؛ خودروهایی که بار اصلی مصرف بنزین و تولید آلاینده‌ها را بر دوش می‌کشند.
در چنین شرایطی، هرگونه تأخیر در نوسازی ناوگان، به‌معنای تشدید فشار بر منابع انرژی و افزایش هزینه‌های درمانی ناشی از آلودگی هوا خواهد بود.
تجربه جهانی نشان می‌دهد که در کشورهایی با محدودیت زیرساخت برق، فناوری پلاگین هیبرید به‌عنوان مرحله گذار میان خودروهای بنزینی و تمام‌برقی انتخاب می‌شود.
این الگو به خودرو اجازه می‌دهد هم از برق و هم از سوخت فسیلی استفاده کند و بدون وابستگی کامل به ایستگاه‌های شارژ، مصرف سوخت و آلایندگی را به‌طور محسوس کاهش دهد.
همین ویژگی، این فناوری را برای شرایط فعلی ایران به گزینه‌ای واقع‌بینانه‌تر از برقی‌سازی کامل تبدیل کرده است؛ به‌ویژه آنکه شبکه شارژ عمومی در کشور هنوز توسعه نیافته و برقی‌سازی کامل با چالش‌های زیرساختی جدی همراه است.
در این میان، یکی از کاربردهای مهمی که برای خودروهای پلاگین هیبرید قابل تصور است، ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه تاکسی‌هاست.
تاکسی‌ها به دلیل پیمایش بالا و حضور دائمی در سطح شهر، سهم قابل‌توجهی در مصرف سوخت و آلودگی هوا دارند.
جایگزینی تدریجی آن‌ها با خودروهای پلاگین هیبرید می‌تواند در بازه زمانی کوتاه، آثار مستقیمی بر کاهش آلودگی در کلان‌شهرها بر جای بگذارد؛ به‌خصوص اگر سیاست‌گذار از این مسیر برای تعریف «تاکسی کم‌مصرف یا تاکسی پاک» استفاده کند.
در این مسیر بدون سیاست‌های تشویقی مؤثر دولت، خودروهای هیبریدی به‌جای آنکه به ابزار عمومی کاهش آلودگی تبدیل شوند، ممکن است به محصولی محدود برای بخش کوچکی از بازار بدل شوند.