خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 12 آذر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فاصله گرفتن طنزپردازان از نثر و تمرکز بر کار رسانه‌ای آسیب است

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 12 آذر 1404 - 08:06
امین میمندیان می‌گوید: روی آوردن طنزنویسان به برنامه‌های تلویزیونی و فاصله گرفتن‌شان از طنز مطبوعاتی یک آسیب است و آنها نباید نثر مطبوعاتی را کنار بگذارند.
طنز،نوشتن،برنامه،نثر،مطبوعاتي،نويسندگان،كارهاي،داستان،حوزه،ا ...

امین میمندیان نویسنده و طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های اخیرش، گفت: من مدتی است درگیر کارهای تلویزیونی شدم و همین باعث شده از فضای نوشتن و نثر مطبوعاتی کمی فاصله بگیرم و نتوانم روی نویسندگی وقت بگذارم.
البته نویسندگی برنامه پاورقی هم به نوعی مطبوعاتی است و ما مدام با اخبار و مطبوعات درگیر هستیم، ولی در نهایت خروجی کارها در قالب کار تلویزیونی است، نه نثر.
تمرکز طنزپردازان به جای نوشتن بر کار رسانه‌ای اشتباه است
میمندیان ادامه داد: الآن بیشتر مشغول کارهای رسانه‌ای هستم؛ هم برنامه «پاروقی» و هم برنامه «کشیده».
برنامه پاورقی را که خیلی‌ها می‌شناسند و دیده‌اند.
در این برنامه من در بخش نویسندگی به دوستان کمک می‌کنم.
در برنامه کشیده هم، در مقام سردبیر و مجری فعالیت می‌کنم.
کشیده یک برنامه طنز با محوریت کاریکاتور است و ما در آن، اتفاقات و اخبار روز کشور را با زبان طنز مورد بررسی قرار می‌دهیم.
نویسنده کتاب «به عقب برنمی‌گردیم»، با اشاره به فعالیت نویسندگان طنزپرداز در کارهای تلویزیونی و رسانه‌ای و فاصله گرفتن آنها از نثر طنز مطبوعاتی، گفت: روی آوردن نویسندگان طنز به برنامه‌های رسانه‌ای یک آسیب است و خوب نیست.
کسانی که روزنامه‌نگار حرفه‌ای هستند و از قدیم در حال نوشتن هستند، با اینکه سرشان خیلی شلوغ است، نوشتن و طنز مطبوعاتی را رها نمی‌کنند.
البته کار رسانه‌ای برای خود فرد از جهتی رشد حساب می‌شود و کمک می‌کند که دیده شود ولی اینکه ما طنزپردازان کلا نوشتن را کنار می‌گذاریم، خوب نیست.
به ویژه اینکه معمولا نویسنده‌ها را با نوشتن جدی می‌گیرند و اگر نثر را کنار بگذاری، کم کم وجهه نویسندگی‌ات فراموش می‌شود.
میمندیان کشف استعدادهای طنز و پرورش آنها را مهم دانست و ادامه داد: برای اینکه فضای طنز انقلاب همواره از رویش خالی نباشد، باید آموزش طنز را جدی‌تر گرفت.
به عنوان مثال جلسات نطنز در حسینیه هنر که به صورت ماهانه برگزار می‌شد و دوره‌های خیلی خوبی برگزار می‌کرد، به شاعران و نویسندگان زیادی کمک کرد که طنز را جدی بگیرند و در آن مطرح شوند.
این دوره‌ها برای کسانی که می‌خواستند طنزنویسی را شروع کنند، یک زمین خاکی خوب محسوب می‌شد.
در جلسات نطنز هم استنداپ داشتیم، هم نثرخوانی داشتیم و هم شعر طنز داشتیم، اما متأسفانه این جلسات هم عمدتا به دلیل مالی، متوقف و کم‌رمق شد.
در این دوره شاعران و نویسندگان زیادی تربیت شدند و جای چنین دوره‌هایی برای تربیت شاعر و نویسنده طنز، خالی است.
البته خود من در حال حاضر سعی می‌کنم با شب‌ شعرهای طنز و «استندآخ» در کتابفروشی حافظه تاریخی، بعضی از آن کارها را ادامه دهم.
ایده‌های خوبی برای رمان دارم و دوست دارم رمان طنز را تجربه کنم
وی با بیان اینکه در حوزه رمان طنز کارهای مهرداد صدقی را می‌پسندد، از علاقه‌اش به نوشتن داستان طنز گفت و ادامه داد: خیلی دوست دارم در حوزه داستان طنز کار کنم و ایده‌های خوبی هم دارم ولی نوشتن داستان طنز وقت زیادی می‌خواهد.
باید وقتت را حداقل به مدت دو سه ماه خالی کنی و با یک آسودگی خیال، این ایده‌ها را روی کاغذ بیاوری.
امیدوارم با مشغله‌هایی که در حوزه رسانه دارم، چنین زمانی را پیدا کنم و به حوزه داستان طنز هم رو بیاورم.