خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 12 آذر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بازار تسلا در اروپا یخ زد

مشرق | اقتصادی | چهارشنبه، 12 آذر 1404 - 00:41
بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده، ریجستری خودروهای تسلا در بازارهای کلیدی اروپا در نوامبر ۲۰۲۵ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.
درصد،خودرو،تسلا،دستگاه،كاهش،افزايش،مدل،خودروهاي،ايتاليا،اروپ ...

به گزارش مشرق، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که ریجستری ماهانه خودروهای تسلا که نشان‌دهنده فروش است، در فرانسه با ۵۸ درصد کاهش، به ۱۵۹۳ دستگاه خودرو، در سوئد با ۵۹ درصد کاهش، به ۱۴۶۶ دستگاه خودرو، در دانمارک با ۴۹ درصد کاهش، به ۵۳۴ دستگاه خودرو، در هلند با ۴۴ درصد کاهش، به ۱۶۲۷ دستگاه خودرو، در پرتغال با ۴۷ درصد کاهش، به ۴۲۵ دستگاه خودرو و در اسپانیا با ۹ درصد کاهش، به ۱۵۲۳ دستگاه خودرو رسید.
با این حال، تسلا در نروژ و ایتالیا نسبت به نوامبر سال گذشته خودروهای بیشتری فروخت و تا حدودی زیان‌های مناطق دیگر را جبران کرد.
در نروژ، این آمار حدود سه برابر شد و به ۶۲۱۵ دستگاه رسید و رکورد فروش سالانه این کشور را در یک ماه مانده به پایان سال میلادی، شکست.
ریجستری در ایتالیا نیز با ۵۸ درصد افزایش، به ۱۲۸۱ دستگاه خودرو رسید اما همچنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است.
سهم کلی بازار تسلا در اروپا در ژانویه تا اکتبر به ۱.۶ درصد در مقایسه با ۲.۴ درصد در سال گذشته کاهش یافت که نشان‌دهنده روند نزولی این برند است.
رکود اقتصادی تسلا در اروپا از اواخر سال گذشته آغاز شد که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، علنا از چهره‌های سیاسی راست‌گرا حمایت کرد و اعتراضاتی را در سراسر منطقه برانگیخت.
ماسک از زمان کناره‌گیری از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از اظهارنظرهای سیاسی کاسته اما کسب‌وکار اروپایی تسلا هنوز بهبود نیافته است.
تحلیلگران به رقابت فزاینده در بازار اروپا، به‌ویژه از سوی تازه‌واردان چینی و مدل‌های قدیمی تسلا اشاره کردند.
تمایل مصرف‌کنندگان تضعیف شده است.
شرکت تحلیل داده و مشاوره «اسکالنت» گزارش کرد: ۳۸ درصد از پاسخ‌دهندگان به یک نظرسنجی در پنج بازار بزرگ خودرو در اروپا، احساس می‌کنند که تازگی تسلا ضعیف شده و از نظر طراحی، کیفیت و جذابیت از رقبا عقب مانده است.
بر اساس داده‌های سازمان صنعت خودرو فرانسه (PFA)، بسیاری از خریداران اروپایی نیز به طور فزاینده‌ای خودروهای هیبریدی را به مدل‌های تمام برقی ترجیح می‌دهند.
فروش نوامبر شرکت چینی بی‌وای‌دی که برخلاف تسلا، خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی نیز می‌فروشد، در ایتالیا به ۳۵۲۶ دستگاه خودرو افزایش یافت.
در اسپانیا با ۲۶۸ درصد افزایش، به ۲۹۳۴ دستگاه خودرو و در هلند با ۶۵ درصد افزایش، به ۵۷۰ دستگاه خودرو رسید که بهترین ماه آنها در این کشور ثبت شد.
ایلان ماسک، بیشتر سال جاری را صرف تمرکز بر فعالیت‌های رباتیک تسلا و جلب رضایت سهامداران برای بسته حقوقی یک تریلیون دلاری خود کرد اما برند او همچنین با عرضه «مدل وای» (Model Y) جدید در اوایل سال جاری تلاش کرد خریداران را دوباره به دست آورد.
با این حال، تنها تعداد انگشت‌شماری از «مدل وای» ارزان‌تر، در پایان نوامبر به بازارهای اروپایی رسیدند.
طبق گزارش رویترز، فروش «مدل وای» تسلا در سوئد ۶۷ درصد، در هلند ۶۲ درصد، در پرتغال ۵۵ درصد، در ایتالیا ۴۴ درصد و در دانمارک ۷۴ درصد کاهش یافت.
این مدل در نروژ با ۱۹ درصد افزایش، به ۳۶۴۸ خودرو رسید.