خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 آذر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کتاب تنها مرجع آموزش دوره ابتدایی نخواهد بود

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | پنجشنبه، 06 آذر 1404 - 07:06
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش از آغاز اجرای بسته‌های یادگیری برای تغییر رویکرد کتاب‌محور در دوره ابتدایی خبر داد.
دوره،يادگيري،دبيركل،شوراي،اماني،متوسطه،ابتدايي،طراحي

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام جمعه - محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تغییر رویکردهای آموزشی در دوره ابتدایی و متوسطه، از طراحی بسته‌های آموزشی جدید خبر داد و گفت: هدف این برنامه‌ها فاصله گرفتن از آموزش مبتنی بر حفظ مطالب و امتحان و حرکت به سمت یادگیری عمیق، تجربی و مهارت‌محور است.
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان این که کتاب‌های درسی همچنان یکی از ابزارهای مهم آموزش هستند اما رویکرد ما به‌سوی بسته‌های آموزشی جامع حرکت کرده؛ افزود: برای دوره ابتدایی بسته‌هایی طراحی شده که به‌جای ارائه صرفِ محتوای کتاب، مجموعه‌ای از موقعیت‌های یادگیری رشددهنده را در اختیار مدارس قرار می‌دهد.
امانی ادامه داد: این بسته‌ها کمک می‌کند فضای یادگیری از «خواندن کتاب و امتحان دادن» به سمت فعالیت‌هایی مانند جمع‌آوری اطلاعات، مشاهده، آزمایش، کار گروهی، ارائه کلاسی، تولید رسانه و یادگیری از طریق رسانه هدایت شود.
او تأکید کرد: این نوع یادگیری هم جذاب‌تر است و هم عمق و اثربخشی بیشتری دارد و در نهایت به کسب شایستگی‌های واقعی برای دانش‌آموزان منجر می‌شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تصریح کرد: این طرح در دوره ابتدایی عملیاتی شده اما هنوز به‌صورت کامل در سطح ملی گسترش نیافته است و به مرور در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
امانی درباره دوره دوم متوسطه گفت: بازطراحی این دوره در دستور کار سازمان پژوهش قرار دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در این مقطع با «بحران مشروعیت دروس» مواجه‌اند و می‌پرسند چرا باید برخی مطالب را بیاموزند، اظهارکرد: در بازطراحی دوره دوم متوسطه تلاش می‌کنیم پاسخ مناسب‌تری به این پرسش دانش‌آموزان داده شود و برنامه‌های درسی معنا‌دارتر و کارآمدتر طراحی شود.