ذخیره نفت ایران در دریا به بالاترین سطح از سال ۱۴۰۲ رسید
به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات رسانه های بین المللی در مطلبی نوشت:
بلومبرگ به تازگی مدعی شد که حجم نفت خام ایران ذخیرهشده در کشتیهای مستقر در دریا به بالاترین سطح از سال ۱۴۰۲ رسیده است.
این افزایش که حدود ۵۲ میلیون بشکه برآورد میشود، عمدتاً ناشی از «کاهش تقاضا از چین» به عنوان خریدار اصلی عنوان شده است.
به گفته فعالان بازار، این مازاد عرضه موجب گسترش شکاف قیمتی نفت ایران به «حدود ۸ دلار در هر بشکه» نسبت به برنت شده است.
در ادامه گزارش آمده است که «اعمال تحریمهای اخیر آمریکا علیه برخی پایانههای چینی» از جمله عوامل مؤثر در ایجاد این انباشت معرفی شده است.
چکیده راهبردی (بخشهای مهم):
میزان نفت خام ایران که در کشتیهای ذخیرهسازی شناور نگهداری میشود، به بالاترین حد در دو سال و نیم اخیر افزایش یافته است که نشاندهنده کاهش تقاضا از سوی چین به عنوان بزرگترین خریدار است، حتی در شرایطی که صادرات این عضو اوپک در سطوح بالا باقی مانده است.
بر اساس دادههای شرکت اطلاعات دریایی کپلر، حدود ۵۲ میلیون بشکه نفت این کشور در ذخیرهسازی شناور وجود دارد که بالاترین میزان از اردیبهشت ۱۴۰۲ محسوب شده و تقریباً نیمی از آن در سواحل مالزی قرار دارد.
این حجم نزدیک به دو برابر میزان تنها یک ماه پیش است و از ۵ تا ۱۰ میلیون بشکه در دی ماه افزایش نشان میدهد.
این انباشت باعث گسترش تخفیفها بر روی انواع نفت مانند ایران لایت شده است و شکاف قیمتی آن تا ۸ دلار در هر بشکه نسبت به برنت آیسیای افزایش یافته است.
به گفته بازرگانان آشنا با بازار که نخواستند نامشان فاش شود، این رقم در مقایسه با تخفیف حدود ۴ دلاری در مرداد ماه است.
بازار جهانی نفت در حال حاضر مملو از نفت خام است زیرا اوپکپلاس محدودیتهای عرضه را کاهش داده و حفاران رقیب به افزایش تولید ادامه میدهند.
حجم فزاینده نفت ایران ممکن است بر فشارها برای کاهش بیشتر قیمتها بیفزاید، به طوری که قراردادهای آتی برنت – معیار جهانی – تاکنون در سال جاری بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.
با وجود تحریمها، صادرات ایران با سریعترین سرعت در هفت سال اخیر در جریان است.
چین خریدار اصلی نفت خام ایران است و پالایشگاههای خصوصی این کشور – معروف به پالایشگاههای قوریای – واردکنندگان پیشرو محسوب میشوند.
در حال حاضر، این پالایشگاهها با کمبود سهمیههای رسمی لازم برای دریافت محمولهها از خارج از کشور مواجه شدهاند که اشتیاق آنان برای واردات جریانهای نفت را کاهش داده است.
علاوه بر این، تحریمهای اخیر آمریکا علیه برخی پایانههای کلیدی در چین مانند ریژائو – که نقطه ورود اصلی نفت ایران محسوب میشود – تخلیه محمولهها را با مشکل مواجه کرده و برخی کشتیها را مجبور به تغییر مسیر به بنادر جایگزین کرده است.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.