روایت خلبان ایرانی از مهار آتشسوزی جنگلهای الیت/ تلاش ناکام برخی جریانها برای برافروختن آتش خودتحقیری
با وجود اینکه برخی جریانها تاش میکردند در پی آتشسوزی جنگلهای مازندران و درخواست کمک از کشور همسایه، آتش خودتحقیری را در دل و ذهن مردم برافروزند، روایتهای میدانی واقعیتهای دیگری را نشان میدهند.
به گزارش مشرق، آتشسوزی وسیع جنگلهای منطقه الیت شهرستان چالوس، که بامداد ۱۹ آبان امسال آغاز شد، یکی از وقایع تلخ این روزهای محیط زیست ایران بوده است که مهار آن، با اعلام مردمی و ورود سریع نیروهای امدادی وارد مرحله عملیاتی شده است.
در نخستین ساعتها پس از گزارش حادثه، شبکهای از تیمهای تخصصی امداد و نجات، یگانهای پشتیبانی زمینی و گروههای داوطلب محلی بهصورت هماهنگ در منطقه مستقر شدند و کنترل اولیه حریق را بر عهده گرفتند.
بر اساس اعلام مسئولان امدادی، حضور نزدیک به ۹۰ نیروی عملیاتی، دهها خودروی امدادی و مجموعهای از تجهیزات تخصصی، هسته اصلی عملیات مهار آتش را تشکیل داد.
تلاش برخی جریانات برای برافروختن آتش خودتحقیری در پی آتشسوزی جنگلها
با وجود این که به نظر میرسد علاوه بر مسائل زیست محیطی عوامل انسانی نیز در بروز این آتشسوزی نقش داشته باشند و قصور احتمالی دستگاههای مربوطه نیز باید در این زمینه به دقت مورد نقد و بررسی قرار بگیرد، اما همزمان با شعلهور شدن آتش در دل جنگلهای الیت، برخی جریانهای داخلی و خارجی با استناد به این که کشور ترکیه نیز در روزهای پایانی این عملیات نقش داشته، کوشیدند آتشِ خودتحقیری را نیز در افکار عمومی برافروزند و این تصور را القا کنند که ایران توان اطفای این حریق را بدون اتکا به سایر کشورها نداشته و برای همین ناچار به درخواست کمک خارجی شده است.
این در حالی است که واقعیت ماجرا نشان میدهد تنها دو فروند هواپیما و بالگرد تخصصی اطفای حریق از کشور ترکیه که از دوم آذرماه وارد کشور شده بودند، در عملیات حاضر شدند و نقش آنها در کنار توان داخلی تعریف شد.
در این مرحله از عملیات، پس از پایش هوایی عرصههای جنگلی درگیر حریق، پاکسازی و لکهگیری با استفاده از هواپیماهای آبپاش و بالگردهای تخصصی انجام گرفت و بنابراین اگرچه حضور این تجهیزات کشور همسایه در اطفای حریق جنگلهای الیت بسیار ارزشمند و کمک کننده بود اما ستون اصلی مهار حریق را تجهیزات و نیروهای امدادی داخل کشور تشکیل می دادند.
طبق اعلام رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در این عملیات، سه فروند از بالگردهای هلال احمر با انجام ۱۰۸ سورتی پرواز هزاران لیتر آب را بر کانونهای فعال حریق تخلیه کردند و همزمان مأموریت جابهجایی نیروهای پشتیبانی و نجاتگران را نیز انجام دادند.
استفاده از دوربینهای حرارتی و فناوریهای نوین برای شناسایی کانونهای آتش
در کنار بالگردها، استفاده از فناوریهای نوین موجود در داخل کشور نیز به مدیریت مؤثرتر صحنه کمک کرد.
پهپادهای مجهز موجود در کشور و دوربینهای حرارتی با پروازهای پایشمحور، نقاط داغ و کانونهای فعال آتش را شناسایی کردند و اطلاعات دقیق آن را در اختیار تیمهای زمینی گذاشتند تا روند اطفای حریق با دقت بیشتر انجام شود.
روایت خلبان بالگرد هلال احمر از هماهنگی داخلی و کمک خارجی
در همین راستا، کاپیتان بهلولی، خلبان بالگرد هلالاحمر که بیش از ۲۰ ساعت در عملیات اطفا حضور فعال داشته، از حجم کم سابقه امکانات هوایی در این مأموریت میگوید: «به طور کلی، ۷ بالگرد در عملیات اطفای حریق مشارکت داشتند که متعلق به ارتش جمهوری اسلامی، هوافضای سپاه، هوافراجا و هوانیروز سپاه بودند و در سالهایی که در عملیاتهای مختلف اطفای حریق حضور داشتهام، چنین تعداد بالگردی را برای یک عملیات واحد مشاهده نکرده بودم.»
او همچنین با اشاره به نحوه استفاده از ظرفیتهای خارجی و داخلی می افزاید: «هواپیما و بالگردهای ترکیه نیز با درخواست رسمی ایران وارد منطقه و عملیات شدند؛ هواپیمای ایلوشین کشور با ظرفیت ۴۰ تن آبریزی هوایی و بالگردهای داخلی با ۴ تن آبریزی در هر سورتی پرواز فعالیت داشتند، در عین حال هواپیمای سبک ترکیه قابلیت ۱۸۰۰ لیتر آبگیری را داشت که در این امر مشارکت و به اطفای حریق به ما کمک کرد.»
چرا ایران از ترکیه درخواست کمک کرد؟
آرمان خورسند، رئیس مرکز امور بینالملل و کنوانسیونهای سازمان حفاظت محیط زیست نیز همکاری ترکیه در مهار آتشسوزی جنگلهای چالوس را امری متقابل عنوان کرده و گفته است: «در حال حاضر تمام امکانات داخلی کشور پای کار هستند اما در کنار ظرفیت داخلی تصمیم بر این بود که از کشورهای همسایه، بهویژه آنهایی که دسترسی سریعتری دارند، کمک بگیریم.
این همکاریها کاملاً طبیعی و متقابل است.
زمانی که در ازمیر ترکیه آتشسوزی رخ داده بود از ایران به کمک کشور دوست و همسایه رفتیم.
همکاران ترکیهای خودشان در هفتههای گذشته درگیر آتشسوزیهای سنگین بودند و هواپیماهایشان در حالت تعمیر و نگهداری (Maintenance) قرار داشت.
یعنی باید بررسیهای لازم پس از عملیات روی آنها انجام میشد، با این حال، دو هواپیمای AT-۸۰ و یک هلیکوپتر سیکورسکی را برای حضور در عملیات آماده کردهاند.»