لطفا تاریخ سینمای ایران را جعل نکنید!
از چندی پيش، شايعات زيادس درخصوص فروش و تعداد مخاطب غيرواقعس بعضی فيلمهای كمدی در فضای مجازی و محافل سينمایی به وجود آمده و پرسشی را در ذهن شكل داده كه آيا اين فيلمهایی كه به عنوان «پرفروشترين» اعلام میشوند آيا رقمهای گيشه آنها صحت دارد يا نه؟
از چندی پیش، شایعات زیادس درخصوص فروش و تعداد مخاطب غیرواقعس بعضی فیلمهای کمدی در فضای مجازی و محافل سینمایی به وجود آمده و پرسشی را در ذهن شکل داده که آیا این فیلمهایی که به عنوان «پرفروشترین» اعلام میشوند آیا رقمهای گیشه آنها صحت دارد یا نه؟
کد خبر: 749187 | ۱۴۰۴/۰۹/۰۵ ۱۱:۴۸:۵۹
در سالیان اخیر خاصه دوران شیوع کرونا که سینمای ایران با خطر ورشکستگی دست و پنجه نرم میکرد، اکران بعضی فیلمهای کمدی، چراغ سینمای ایران را روشن نگاه داشت و مخاطبان به سالنهای سینما جذب شدند، اما از آن زمان تا امروز اعداد و ارقامی از گیشه بعضی فیلمها منتشر میشود که واژههایی همچون «رکورد مخاطب و فروش»، «پرفروشترین» و «پرمخاطبترین» را بیشتر از گذشته در سینمای ایران مطرح میکند که این موضوع، خطری جدی با نام جعل واقعیات را در ذهن به وجود میآورد.
به گزارش روزنامه اعتماد، ماجرا از این قرار است که از چندی پیش، شایعات زیادی درخصوص فروش و تعداد مخاطب غیرواقعی بعضی فیلمهای کمدی در فضای مجازی و محافل سینمایی به وجود آمده و پرسشی را در ذهن شکل داده که آیا این فیلمهایی که به عنوان «پرفروشترین» اعلام میشوند آیا رقمهای گیشه آنها صحت دارد یا نه؟
به عنوان مثال فیلمهای «فسیل» و «پیرپسر» در معرض این اتهام قرار داشتند و شبهات زیادی در میزان فروش این فیلمها وجود داشت، اما ما بلافاصله در یک جستوجوی میدانی و گفتوگو با مردم، متوجه شدیم، تعداد کثیری از مردم این دو فیلم را تماشا کردند و اگر جعلی هم صورت گرفته بود حداقل با فضای کلی جامعه تا حدودی همخوانی نداشت، مثلا میشد حدس زد که تعداد مخاطبین «پیرپسر» بیشتر از تعداد مخاطبین زن و بچه است یا «فسیل» را بعضی از مخاطبین بیش از یکبار دیده باشند.
«پیرپسر» به دلیل موج فراگیر تبلیغاتی و جذابیتهای خود فیلم، حداقل برای بخشی از مخاطبین جذاب بود و «فسیل» هم به دلیل اکران یکساله و جنس کمدی و تبلیغات گستردهاش توسط بخش دیگری از مردم دیده شد.
ولی نکتهای که وجود دارد این است که استفاده بیش از حد از عناوین «ترین» از همان موقع فروش «فسیل» به ابتذال کشیده شد.
به این معنی که اگر در زمان اکران هر دو فیلم «پیرپسر» و «فسیل» خوشحالی موفقیت هر دو فیلم به دو دلیل متفاوت (یکی جلوی ورشکستگی سینماها را گرفت و آن یکی، بعد از مدتها یک فیلم جدی و اجتماعی پیشتاز گیشه شد) مسرتبخش بود، اما استفاده از واژه «پرفروشترین» برای بعضی فیلمها نامطلوب است.
به عنوان مثال در هفته گذشته خبر عجیب و غیرقابل باوری منتشر شد و آن پیشتازی فیلم «مرد عینکی» بود، با این مضمون که «مرد عینکی» پرفروشترین وپرمخاطبترین فیلم امسال شد.
پرفروشترین شدن «مرد عینکی» در حالی صورت گرفت که این فیلم نه تنها به لحاظ عمومی خصوصیات آن دو فیلم را ندارد که اصلا مخاطبان هم از کیفیت آن راضی نیستند و نکته مهمتر اینکه هیچ یک از اطرافیان و جامعهای که ما میشناسیمش این فیلم را ندیدهاند.
انتخاب عنوان «ترین» برای فیلم «مرد عینکی» بیشتر از آنکه واقعی به نظر برسد نوعی توهین به شعور مخاطبان و آسیب به روند واقعی گیشه سینماست، افرادی که به راحتی حق دیگران را نادیده میگیرند و برای رسیدن به منافع خود تاریخ سینمای ایران را جعل میکنند.
ما به شکلی گسترده به این قضیه وارد خواهیم شد و گزارش مفصل و مبسوطی را به زودی در این رسانه منتشر خواهیم کرد.