ربیعی: عکاسان جنگ تنها تصویرگر نیستند، آنان شاهدان تاریخاند
دستیار اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با دروغ آغاز شد، گفت: عکاسی جنگ با بازنمایی واقعیت و ساخت روایت درست، تنها تصویرگر نیستند بلکه شاهد تاریخاند.
به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیسجمهور امروز (یکشنبه، ۲ آذر) در آئین ششمین دوره مسابقه عکس حوادث و سوانح با عنوان «ایستادگی برای ایران» با بیان اینکه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با دروغ آغاز شد، گفت: جنگ را با روایت دروغ ساختند، با روایتها و عکسهای جعلی آن را توجیه کردند و پیشینهای چندینساله از روایتهای دروغ را پشتوانه این تجاوز قرار دادند.
وی افزود: با دروغ گفتند که در این جنگ میخواهند یک رژیم را ساقط کنند، در صورتی که تاریخ نشان میدهد نه چنگیز مغول برای عوض کردن رژیم آمده بود و نه اسکندر؛ هر که آمد، سوزاند، ویران کرد و ایران را کوچکتر کرد.
با روایتسازیهای جعلی و استفاده از ابزار روایتها، تمامیت ذهنی ایرانیان در کنار تمامیت ارضی کشور برای مدتها مورد تعرض قرار گرفت.
ربیعی بیان کرد: ابزار درست و بزرگی که ما میتوانستیم و میتوانیم برای پاسخ به این پیشزمینههای جنگساز به کار بگیریم، هنر، ادبیات، سینما، عکاسی، شعر و آثار مشابه بوده است.
هنر بهعنوان یک میانجی اجتماعی همواره در کنار رنجها، آلام و دردهای مردم ایستاده، پیامهای اجتماعی را منتقل کرده، آرامبخش جامعه بوده و مقوم انسجام اجتماعی بوده است است.
دستیار اجتماعی رئیس جمهور ادامه داد: اگر ایران امروز باقی مانده، به دلیل همراهی هنرمندانی است که با هنر خود در کنار مردم زیستن و انسجام ایجاد کردهاند.
هنر و صاحبان هنر، نشانههای هویتی ایران تا به امروز بودهاند.
بنابراین این اقدام و کار شایسته در زمینه عکس، بخشی از یک وظیفه اخلاقی، ملی و دینی همه ما برای ایستادگی در برابر دروغ و بیان روایتهای صادقانه از واقعیتها است.
وی با تأکید بر اینکه جنگ یکی از پیچیدهترین و تأثیرگذارترین پدیدههای انسانی است، تاکید کرد: جنگ نهتنها ساختارهای سیاسی و اقتصادی را دگرگون میکند، بلکه فرهنگ، هویت، حافظه جمعی و حتی شیوههای تولید معنا را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
جنگ دیگر فقط عرصه نظامی نیست؛ یک عرصه اجتماعی گسترده است که تأثیرات آن حداقل چندین نسل ادامه دارد.
ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: عکاسی جنگ یکی از ابزارهای اصلی ثبت و بازنمایی خشونتهای جنگ است و سابقهای دیرین در حتی پایان دادن به جنگها دارد.
اگر جنگهای ۱۰۰ سال اخیر را مرور کنیم، عکاسی همواره نقش تعیینکنندهای داشته است.
عکاسان با بازنمایی واقعیت و ساخت روایت درست، تنها تصویرگر نیستند بلکه شاهد تاریخاند.
عکسها بهعنوان سند تاریخی باقی میمانند و واقعیت جنگ را برای نسلهای بعد حفظ میکنند.