ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان باید مأموریتمحور شود
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان باید مأموریتمحور شود و اگر کیفیت نیروی انسانی آموزشوپرورش مورد توجه قرار نگیرد، مشکلات تربیت و آموزش برطرف نخواهد شد.
باشگاه خبرنگاران جوان - جلال موسوی دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه شصت و هشتمین جلسه ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع اصلی ما نیروی انسانی است.
تا زمانی که کیفیت نیروی انسانی و بها دادن به آن در آموزشوپرورش حل نشود، مشکلات تربیتی و آموزشی ما حل نخواهد شد.
وی ادامه داد: راه حل این مساله، توجه به کیفیت دانشگاه فرهنگیان است، چرا که این دانشگاه در ورودی سیستم آموزشوپرورش قرار دارد و نقشی کلیدی در شکلدهی به آینده معلمان کشور ایفا میکند.
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نتایج یک پژوهش گسترده که در ستاد تعلیم و تربیت انجام شده است، افزود: در این پژوهش، به چند محور اصلی از چالشهای دانشگاه فرهنگیان دست یافتیم.
یکی از مهمترین این محورها، مساله وضعیت اعضای هیات علمی و جهتگیری فعالیتهای آنان است.
هم اعضای هیات علمی و هم دانشجو-معلمان، گلایهای مشترک داشتند مبنی بر اینکه برخی از اعضای هیات علمی، با وجود مأموریت تربیتی دانشگاه فرهنگیان، از پیگیری امور تربیتی غافل ماندهاند.
موسوی تصریح کرد که این شکاف، ریشه در ساختار نظاممندی دارد، آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان تفاوتی با دانشگاههایی مانند تهران یا امیرکبیر ندارد؛ در حالی که مأموریت این دانشگاهها با مأموریت دانشگاه فرهنگیان کاملاً متفاوت است.
وی افزود: مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان، «تربیت نیروی انسانی» است، نه تولید دانش صرف.
اما آییننامهای که امروز وجود دارد، پژوهش را در اولویت قرار میدهد و کارهای تربیتی را به حاشیه میراند.
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سالهای گذشته، در بحث کیفیتبخشی به دانشگاه فرهنگیان، یکی از مصوبات کلیدی این بود که دانشگاه فرهنگیان آییننامه ارتقای هیات علمی خود را مبتنی بر مأموریت تربیتیاش بازتعریف کند.
ریاست این دانشگاه فرهنگیان، در این راستا تلاش جدی انجام داد و آییننامهای را تدوین کرده است که امروز در دستور کار شورای ستاد قرار گرفته است.
موسوی با ابراز امیدواری گفت: این آییننامه پیشنهادی، اگرچه در مسیر تحقق است، اما نیازمند همکاری سریعتر کارشناسان در شاخههای تربیتی شورا است.
امیدواریم ظرف مدت کوتاهی در شورای فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد و پس از تصویب نهایی، اجرایی شود.
وی اضافه کرد: این تحول نه تنها توقعات اعضای هیات علمی را برآورده میکند، بلکه دانشجو - معلمان و نهایتاً دانشآموزان و خانوادههایشان را از نتایج مثبت آن بهرهمند خواهد کرد.
منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی