امکان تماس ناشنوایان با شمارههای امدادی فراهم میشود
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور اعلام کرد: امکان تماس ناشنوایان با شمارههای امدادی همچون ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۳ و ۱۲۵ فراهم میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا رضاییفر رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور با تأکید بر اهمیت استفاده از فناوریهای نوین برای افراد دارای معلولیت اعلام کرد: افزایش دسترسپذیری دیجیتال بهویژه برای نابینایان و ناشنوایان از ضرورتهای اصلی کشور است و باید خدمات حیاتی مانند ارتباط با شمارههای امدادی برای این گروهها بدون مانع و فوری فراهم شود.
رضاییفر با اشاره به یکی از مهمترین چالشهای موجود گفت: هماکنون دسترسی نابینایان و ناشنوایان به شمارههای امدادی مانند ۱۲۵ آتشنشانی و ۱۱۵ اورژانس با محدودیتهایی همراه است.
افزایش توانایی این افراد برای تماس سریع و مؤثر با مراکز امدادی، میتواند به معنای نجات جان انسانها باشد به همین دلیل ایجاد اپلیکیشن برای ارتباط ناشنوایان با شمارههای امدادی همچون ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۳ و ۱۲۵، فراهمسازی زیرساختهای ارتباطی، حمایت از استارتآپهای فعال در این زمینه و آموزش و فرهنگسازی از جمله مطالبات ماست.
وی افزود: اپلیکیشنها و طرحهایی که توسط گروههای علمی و شرکتهای دانشبنیان طراحی شدهاند، در حال بررسی هستند سال گذشته یک تا دو طرح به دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور ارائه شد و حتی دانشجویان دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان پیشنهادی ارائه دادند که جلسات تخصصی برای بررسی آن برگزار شده است.
رضاییفر توضیح داد: یکی از پیشنهادها این بود که تماس ناشنوایان با شمارههای امدادی از طریق یک کاربر واسط یعنی مترجم زبان اشاره برقرار شود اما ما اعلام کردیم که در کار امدادی و فوری، وجود واسطه میتواند روند انتقال پیام را کند کند و زمان طلایی امداد از دست برود با این حال شبکه ملی تشکلهای مردمنهاد ناشنوایان معتقدند که حذف مترجم ممکن است باعث اختلال در انتقال صحیح اطلاعات شود به همین دلیل پیشنهاد دادهاند پایگاههای واسط زبان اشاره ایجاد شود تا مترجمان زبان اشاره بهصورت ۲۴ ساعته مستقر باشند.
به گفته وی، این موضوع همچنان در دست بررسی است تا مشخص شود کدام روش «ارتباط مستقیم با سامانه امدادی یا ارتباط از طریق مترجم زبان اشاره» در شرایط اضطراری مؤثرتر و سریعتر عمل میکند.
رضاییفر با اشاره به تجارب بینالمللی افزود: در کشورهای پیشرفته، ناشنوایان میتوانند از طریق پیامرسان فوری، تماس ویدئویی با مترجم آنلاین یا اپلیکیشنهای هشدار اضطراری با مراکز امدادی ارتباط برقرار کنند.
ما نیز باید چنین سامانههایی را در کشور بومیسازی کنیم.
وی از نمونههای داخلی نیز یاد کرد و گفت: آتشنشانی کاشان یک پیشنهاد جدید و قابل اجرا ارائه داده است که در حال پیگیری و تکمیل آن هستیم.
رئیس دبیرخانه ستاد مناسبسازی کشور اعلام کرد: تا روز ۱۲ آذر، همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت، تکلیف این طرح مشخص و نسخه نهایی برای رونمایی آماده خواهد شد.
توسعه دسترسپذیری دیجیتال نهتنها یک اقدام حمایتی، بلکه اقدامی ملی برای حفظ جان، امنیت و برابری شهروندان است.
حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور (نابینایان، ناشنوایان و کمتوانان) نیاز جدی به دسترسپذیری دیجیتال دارند.
بر اساس استانداردهای جهانی، خدمات حیاتی باید بدون مانع در دسترس باشند یعنی پیامک، تماس ویدئویی، اپلیکیشن، هشدار فوری و ارتباط متنی.
برای نابینایان استفاده از اپلیکیشنهای خوانا و سامانههای صوتی ضروری است.
برای ناشنوایان، امکان تماس ویدئویی با مترجم زبان اشاره یا قابلیت ارسال پیام فوری به شمارههای امدادی باید فراهم شود.