کمبود عرضه، اصلیترین عامل گرانی در بازار خودرو
اصلیترین عامل گرانی بازار خودرو در حال حاضر کمبود عرضه است و در صورتی که عرضه کافی وجود داشته باشد، حتی افزایش قیمت کارخانه نیز مانع کنترل بازار نمیشود. همچنین، میزان واردات خودرو و سیاستهای تعرفهای، نقش مهمی در کنترل روانی و واقعی قیمتها دارند.
اصلیترین عامل گرانی بازار خودرو در حال حاضر کمبود عرضه است و در صورتی که عرضه کافی وجود داشته باشد، حتی افزایش قیمت کارخانه نیز مانع کنترل بازار نمیشود.
همچنین، میزان واردات خودرو و سیاستهای تعرفهای، نقش مهمی در کنترل روانی و واقعی قیمتها دارند.
کد خبر: 748221 | ۱۴۰۴/۰۸/۳۰ ۲۱:۰۰:۰۰
بازار خودرو در هفتههای اخیر تحت تأثیر کمبود عرضه و نوسانات نرخ ارز قرار داشته است، اما کارشناسان معتقدند گرانیهای اخیر بیش از آنکه ناشی از افزایش قیمت کارخانهای باشد، نتیجه کمبود عرضه و فعالیت دلالان در بازار است.
بررسیها نشان میدهد که حتی با افزایش قیمت کارخانه، در صورت عرضه کافی، بازار توان کنترل قیمتها را دارد.
روند بازار خودرو داخلی
در بازار داخلی، تقاضا همچنان وجود دارد و برخلاف گذشته، رکود کامل مشاهده نمیشود.
افزایش قیمتهای اخیر دو خودروساز داخلی، شوک قابل توجهی به بازار وارد نکرده و تعرفههای جدید هرچند برای برخی خودروها مناسب است، اما به طور کلی موجب کاهش انگیزه خریداران و فروشندگان شده است.
با این همه میان خودروهای داخلی، برخی مدلها کاهش قیمت را تجربه کردهاند:
ریرا با ۱۵ میلیون تومان کاهش به ۱ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان رسید.
رانا پلاس TU5P ۱۰ میلیون تومان ارزان شد و با نرخ ۹۳۲ میلیون تومان معامله شد.
کوییک S ۶ میلیون تومان ارزان شد و به قیمت ۶۷۲ میلیون تومان رسید.
شاهین اتوماتیک G با ۴ میلیون تومان کاهش، ۱ میلیارد و ۲۵۴ میلیون تومان معامله شد.
وضعیت خودروهای مونتاژی
در بخش خودروهای مونتاژی به ویژه خودروهای چینی، روند بازار متفاوت است.
افزایش نرخ ارز و هزینههای تولید باعث شده این خودروها به محدوده قیمتی ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان برسند و دسترسی قشر متوسط دشوار شود.
مونتاژکاران نیز بیشتر به تولید خودروهای گرانقیمت با تیراژ کمتر روی آوردهاند.
در معاملات اخیر خودروهای مونتاژی:
کیامسی T9 ۶۰ میلیون تومان ارزان شد و ۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان معامله شد.
بک X3 با ۳۰ میلیون تومان افزایش به ۱ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان رسید.
آریزو ۸ ۴۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و به ۳ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان رسید.
X55 پرو ۱۵ میلیون تومان افزایش داشت و با نرخ ۲ میلیارد و ۱۵۰
میلیون تومان معامله شد.
دیگنیتی پرستیژ ۱۰ میلیون تومان گران شد و با قیمت ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان عرضه شد.
ون اینرودز ۷ میلیون تومان ارزان شد و با قیمت ۹۵۸ میلیون تومان معامله شد.
لوکانو L7 ۲۰ میلیون تومان کاهش داشت و به ۳ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان رسید.
لاماکو فلو ۱۵ میلیون تومان ارزان شد و به نرخ ۱ میلیارد و ۸۲۵ میلیون تومان رسید.
کارشناسان معتقدند که افزایش قیمتها در روزهای نخست هفته عمدتاً ناشی از تشویق انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز بود.
با کاهش دامنه نوسانات ارزی، فضای معاملاتی نیز به وضعیت رکودی گذشته بازگشته و معاملات با احتیاط بیشتری دنبال میشود.
به گفته آنها، اصلیترین عامل گرانی بازار خودرو در حال حاضر کمبود عرضه است و در صورتی که عرضه کافی وجود داشته باشد، حتی افزایش قیمت کارخانه نیز مانع کنترل بازار نمیشود.
همچنین، میزان واردات خودرو و سیاستهای تعرفهای، نقش مهمی در کنترل روانی و واقعی قیمتها دارند.