خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 29 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پارچه ایرانی برای چادر در کشور وجود ندارد

مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 29 آبان 1404 - 08:30
فعال عرصه حجاب و عفاف گفت: مشکل اصلی ما در حال حاضر پیدا کردن پارچه خام ایرانی با کیفیت مناسب به‌ویژه پارچه سفید خامی است که برای چادرها استفاده می‌شود.
حجاب،حوزه،پارچه،كيفيت،چادر،توليدات،عفاف،توليد،چادري،مجبور،مح ...

آسرین نراقی فعال عرصه حجاب و عفاف در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشکلات و چالش‌های این حوزه گفت: با ورود فصل پاییز، همیشه انتظار تغییرات در بازار وجود دارد، به‌ویژه وقتی صحبت از مدل‌ها و اجناس جدید می‌شود.
مشتریان ثابت ما معمولاً یک ماه قبل، یعنی از شهریور، منتظر مجموعه تولیدات جدید ما هستند.
اما مشکلی که با آن روبرو هستیم، تهیه جنس با کیفیت مناسب است.
علاقه داریم از تولیدات ایرانی استفاده کنیم، اما متأسفانه کیفیت برخی از محصولات ایرانی نمی‌تواند انتظار مشتریان را برآورده کند.
وی ادامه داد: مشتریان ما خواهان اجناسی هستند که حداقل تا شش ماه دوام داشته باشد، قابل شستشو و استفاده باشد و سریع خراب نشود.
با این حال تولیدات داخلی در حوزه پارچه بسیار محدود است، بنابراین گاهی مجبور هستیم از پارچه‌های وارداتی استفاده کنیم.
این محصولات خارجی به‌خصوص در بازار تهران بسیار است، اما افزایش قیمت آنها به دلیل عوامل مختلف از جمله هزینه طراحی، دوخت و خیاطی، باعث بالا رفتن قیمت نهایی لباس‌ها می‌شود؛ مشکلی بزرگ که در کشور ما ریشه در کیفیت پایین تولیدات بخش پارچه‌بافی دارد.
ضرورت اقدامات جدی و حمایت از تولیدات داخلی
این فعال عرصه حجاب و عفاف گفت: در صحبت با تولیدکنندگان داخلی متوجه شده‌ایم که بخشی از این مشکل ناشی از نبود تجهیزات مناسب برای تولید پارچه با کیفیت بالاست.
حتی در حوزه چادر که نیازمند پارچه‌های خاص‌تر است، وضعیت پیچیده‌تر می‌شود.
ما پارچه خام می‌گیریم، طرح می‌زنیم و چاپ می‌کنیم، اما مشکل پارچه چادری همچنان باقی است.
در مجموع این چالش‌ها در حوزه کاری ما به‌شدت احساس می‌شود و حل آن نیازمند اقدامات جدی و حمایت از بخش تولید داخلی است.
وی افزود: مشکل اصلی ما در حال حاضر پیدا کردن پارچه خام ایرانی با کیفیت مناسب به‌ویژه پارچه سفید خامی است که برای چادرها استفاده می‌شود.
پارچه‌های چادری باید لبه صاف باشند و نباید ریش داشته باشند؛ اما اکثر پارچه‌های موجود در بازار دارای لبه‌های ریش‌دار هستند.
این مسئله در مورد چادرهایی که برای مهمانی یا استفاده روزمره استفاده می‌شوند، مانند چادر رنگی و مشکی، اهمیت زیادی دارد.
چون نمی‌توانیم دوخت در لبه چادر بزنیم؛ این کار با سختی انجام می‌شود.
افراد چادری به خوبی می‌دانند که نگه‌داشتن چنین چادری بسیار سخت می‌شود.
نراقی گفت: ما در حال حاضر مجبور هستیم پارچه‌های لب صاف را از کشورهایی مانند چین وارد کنیم؛ اما این موضوع نیز مشکلات خاص خود را دارد.
برای وارد کردن از چین، باید حجم بالایی مانند ۵ تا ۶ هزار متر سفارش بدهیم که این نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و به اصطلاح بازار «خواب پول» است.
با توجه به اینکه همه پارچه‌ها بلافاصله مصرف نمی‌شوند، ممکن است مدتی در انبار بمانند و هزینه‌های مالی بیشتری برای ما ایجاد شود.
اگر پارچه‌ای با کیفیت مناسب در داخل تولید شود، می‌توانیم مقدار مورد نیاز خود را با انعطاف‌پذیری بیشتری تهیه کنیم؛ مثلاً یک قواره یا دو طاقه بدون نیاز به حجم بالا.
نبود پارچه ایرانی با کیفیت مناسب برای چادر عمده‌ترین مشکل ماست
وی یادآور شد: تلاش‌هایی هم برای تولید پارچه چادری در داخل کشور انجام داده‌ایم؛ با برخی شرکت‌ها صحبت کردیم تا پارچه‌ای مناسب و بدون ریش تولید کنند.
با این حال محصولی که ارائه دادند کیفیت مطلوب نداشت؛ لبه‌های ریش‌دار داشتند و برای اصلاح آن از روش هویه‌کاری استفاده شده بود که نتیجه زیبایی کار را کاهش داد.
این مسئله باعث شد تولیدات ما ضایع شوند و مجبور شویم از آن پارچه‌ها برای موارد دیگری مثل شومیز استفاده کنیم.
در مجموع مشکل اصلی ما نبود پارچه ایرانی با کیفیت مناسب برای چادر است.
علاوه بر این، قیمت پارچه‌های تولید داخل نیز باید اقتصادی‌تر باشد تا بتواند با پارچه‌های خارجی وارداتی رقابت کند.
این فعال حوزه حجاب و عفاف گفت: سال‌هاست که در زمینه حجاب فعالیت می‌کنیم، اما تاکنون از این حوزه هیچ منفعت مشخصی نداشتیم.
نه از نظر معافیت مالیاتی کمکی به ما شده و نه وامی دریافت کرده‌ایم، حتی با وجود اینکه در حوزه حجاب که به نوعی در راستای ارزش‌های کشور است کار می‌کنیم.
بارها هم برای حمایت مالی یا فرصت‌های بهتر اقدام کرده‌ام، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ام.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما مربوط به ثبت برند است.
در همان شش یا هفت سال پیش که قصد ثبت برند داشتیم، متوجه شدیم که اصلاً چیزی مثل چادر یا حجاب در دسته‌بندی‌های مد و لباس تعریف نشده است.
مجبور شدیم برند خود را تحت عنوان کلی پوشاک ثبت کنیم، زیرا گزینه دیگری وجود نداشت.
در واقع وقتی خواستم برندی مرتبط با چادر و حجاب ثبت کنم، گفتند این عناوین در حوزه مد و پوشاک جایی ندارند و اصلاً قابل ثبت نیستند.
بنابراین مجبور شدیم کار را نیمه‌کاره رها کنیم.
نراقی گفت: وقتی نمایشگاه هدی در مصلی تهران برگزار می‌شود، نه تنها فضای آن جذاب نیست، بلکه امکانات و جزئیاتی مثل تهویه مناسب، انتخاب مکان شیک و توجه به طراحی مدرن نادیده گرفته می‌شود.
مخاطبان امروز به ویژه جوانان، محیطی شیک و آراسته می‌پسندند؛ جایی که حس خوبی ایجاد کند تا با رغبت وارد آن شوند.
اما متأسفانه در این نمایشگاه‌ها این موضوعات کاملاً نادیده گرفته شده است.
کارهایی که ارائه می‌شود، بیشتر کلیشه‌ای و ساده است، در حالی که جوانان دنبال طراحی‌های خاص و جذاب هستند؛ چیزهایی که در آن خلاقیت و جزئیات دیده شود.
وی افزود: بسیاری معتقدند که حتی اگر حجاب باید ساده و بی‌آلایش باشد، باز هم باید به سلیقه مخاطب توجه کرد.
وقتی فضایی ایجاد نشود که مخاطب جوان بتواند با آن ارتباط بگیرد یا برایش جذاب باشد، او به‌طور طبیعی به سمت انتخاب‌های دیگر کشیده می‌شود.
مثلاً در همین نمایشگاه‌ها اگر محصولات متفاوت طراحی شود یا جزئیاتی مثل استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های جدید در نظر گرفته شود، قطعاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.
ضرورت توجه به جزئیات خلاقانه در تولیدات حجاب و عفاف
این فعال حوزه حجاب و عفاف گفت: ما تولیداتی داریم که مناسب کودکان، نوجوانان و حتی جوانان است، اما وقتی قرار باشد آن‌ها را در نمایشگاهی ارائه دهیم که از هر لحاظ ضعیف است، هم محصول و هم ایده‌ها دیده نمی‌شوند.
از روند برگزاری تا مکان و حتی معرفی محصولات کاملاً ضعیف مدیریت می‌شود.
بسیاری از مسئولان این نمایشگاه‌ها آن‌طور که باید برای جذب مخاطب تلاش نمی‌کنند و ایده‌های تازه و جذاب را نیز به کار نمی‌گیرند.
وی یادآور شد: کارهایی که برای جذب نسل جدید مورد نیاز است شامل توجه به جزئیات خلاقانه در طراحی محصولات و همچنین ایجاد فضایی شیک و دلپذیر برای نمایش آن‌هاست.
حتی مواردی مثل یک پاپیون روی لباس یا طراحی‌هایی که حس مدرن و متفاوت داشته باشد، می‌تواند تأثیرگذار باشد.
اگر نظرات و ایده‌های افراد خلاق و با دقت اجرا نشود و همین روند ضعیف ادامه پیدا کند، مخاطبین کم‌کم از چنین نمایشگاه‌هایی فاصله می‌گیرند.
نراقی گفت: لازم است که مسئولان برگزاری این رویدادها از افرادی با ایده‌های نو و حرفه‌ای استفاده کنند.
طرح‌ها باید متناسب با نیازهای واقعی مخاطبان امروز ارائه شوند و فضاهای نمایشگاه هم باید جذابیت حضور را برای مخاطب ایجاد کند وگرنه در میان رقابت گسترده‌ای که وجود دارد، این سبک فعالیت‌ها تاثیرگذاری خود را از دست خواهند داد.
این فعال حوزه حجاب و عفاف گفت: حتی با وجود قوانینی مثل حذف مالیات برای چادر باز هم شامل حال ما نشده است.
هیچ مزیتی در زمینه مالیات، اجاره کمتر یا اختصاص فضایی برای کارگاه یا فروشگاه به ما تعلق نگرفته است.
برای پیگیری این مسائل هم تلاش بسیاری کردم ولی هر بار به بن‌بست رسیدم؛ وقت و انرژی زیادی صرف کردم اما نتیجه‌ای نداشت.
به همین دلیل دیگر دست از پیگیری برداشتم چون فقط وقتم را می‌گیرد و هیچ تغییری حاصل نمی‌شود.