خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 29 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«تمرکز بر سواد پایه» راهبرد جدید آموزش و پرورش در آزمون‌های بین‌المللی

مهر | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 28 آبان 1404 - 23:52
سمنان- معاون وزیر آموزش و پرورش، تمرکز بر مهارت‌های سواد پایه از جمله خواندن، نوشتن و درک مطلب را هدف اصلی این دبیرخانه خواند و بر لزوم طراحی مسیری مشخص برای ارتقای کیفیت آموزش تاکید کرد.
دبيرخانه،ارتقاي،آموزش،پايه،آموزشي،سواد،زباني،كيفيت،پرورش،اشاره

به گزارش خبرنگار مهر، رضوان حکیم زاده شامگاه چهارشنبه در نشست اعضای دبیرخانه ملی آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز با موضوع ارتقای مهارت‌های سواد پایه در محل اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان بر اهمیت نقش این دبیرخانه در ارتقای کیفیت آموزشی کشور تأکید کرد و گفت: هدف اصلی ما از راه‌اندازی این دبیرخانه، تمرکز بر مهارت‌های سواد پایه، به‌ویژه مهارت‌های خواندن، نوشتن، درک مطلب و علوم و ریاضیات است.
وی با اشاره به جایگاه آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز در سنجش کیفیت نظام‌های آموزشی، خاطرنشان کرد: این آزمون‌ها نه‌تنها ابزاری برای ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان در سطح بین‌المللی هستند، بلکه نشان‌دهنده نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی ما محسوب می‌شوند.
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه مهارت‌های زبانی پایه اساسی‌ترین عامل رشد انسان‌هاست، افزود: اگر دانش‌آموزان درک درستی از زبان و مهارت‌های زبانی نداشته باشند، در سایر حوزه‌های آموزشی از جمله ریاضی و علوم نیز با مشکل مواجه خواهند شد.
حکیم‌زاده با اشاره به ضرورت تدوین الگوهای عملیاتی و قابل اجرا در کلاس‌های درس، تصریح کرد: انتظار ما از دبیرخانه این است که مسیر مشخص و گام‌به‌گامی برای ارتقای مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان، معلمان و والدین طراحی کند.
وی در ادامه با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و همکاری با نهادهای مرتبط مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهاد کتابخانه‌های عمومی، گفت: در داخل آموزش و پرورش معلمان توانمند و منابع ارزشمندی داریم که باید از آن‌ها بهره ببریم.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به نقش فناوری در تسهیل فرآیند یادگیری، خاطرنشان کرد: فناوری لزوماً به معنای تجهیزات پیشرفته نیست، بلکه استفاده هوشمندانه از ابزارهای ساده نیز می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش کمک کند.
به گزارش مهر، این نشست با بحث و تبادل نظر اعضای دبیرخانه درباره برنامه‌های آتی و راهکارهای عملیاتی برای ارتقای مهارت‌های سواد پایه به پایان رسید.