خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 28 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فراخوان موسسه پژوهش و برنامه ریزی برای حل ۳۰مسئله آموزش عالی

مهر | دانش و فناوری | چهارشنبه، 28 آبان 1404 - 14:58
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی از آغاز برنامه جامع شناسایی و ارائه راهکارهای سیاستی برای یکصد مسئله اصلی آموزش عالی کشور در سال ۱۴۰۵-۱۴۰۴ خبرداد.
آموزش،عملياتي،الگوي،ايران،برنامه،هفتم،پژوهشي،تأكيد،پيشرفت،عل ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، علی خورسندی رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی با اشاره به آغاز برنامه جامع شناسایی و ارائه راهکارهای سیاستی برای یکصد مسئله اصلی آموزش عالی کشور در سال ۱۴۰۵-۱۴۰۴ اظهار کرد: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان مرجع رسمی داده و اتاق فکر آموزش عالی پس از شناسایی روشمند و علمی یکصد مسئله جاری و مبتلابه آموزش عالی، در تلاش است حرکت جدیدی در شناسایی، فهم و حل مسائل آموزش عالی ایران در سال ۱۴۰۵-۱۴۰۴ بردارد.
به گفته وی، در این حرکت ملی، یکصد مسئله مبتلابه و جاری آموزش عالی در دو چارچوب روشمند مورد مطالعه و پژوهش قرار می‌گیرند.
خورسندی در تشریح این دو مسیر اصلی گفت: بخش نخست، فراخوان ۳۰ مسئله کلیدی آموزش عالی است که پژوهشگران حرفه‌ای کشور می‌توانند بر اساس مطالعات علمی و پروژه‌های تحقیقاتی خود، پروپوزال‌های اولیه را ارسال کنند.
او ادامه داد: فهرست این ۳۰ مسئله به‌شرح زیر منتشر شده و امیدواریم که محققان حوزه آموزش عالی با مشارکت فعال، تصویر دقیق‌تری از راه‌حل‌های ممکن ارائه دهند.
وی درباره مسیر دوم افزود: هفتاد نشست و میز تخصصی نیز توسط دبیرخانه حل مسائل آموزش عالی کشور که در مؤسسه مستقر است برگزار خواهد شد تا مسائل به صورت جمعی، کارشناسی و چندصدایی بررسی، نقد و تحلیل شوند.
رئیس مؤسسه با دعوت از دانشگاه‌پژوهان و محققان حوزه آموزش عالی کشور گفت: از اساتید محترم و پژوهشگران عزیز درخواست می‌کنیم که پیشنهاده‌های اولیه (پروپوزال) خود را همراه با رزومه علمی حداکثر تا ۳۰ آذرماه سال جاری از طریق پست الکترونیکی faraakhan۱۴۰۴irphe.ac.ir برای معاونت پژوهشی مؤسسه ارسال کنند.
کلیه پروژه‌های این فراخوان باید به «گزارش سیاستی» و «اقدام سیاستی» منجر شود.
همچنین تمامی پرسش‌ها و ابهامات از همین مسیر پاسخ داده خواهد شد.
او در پایان تأکید کرد: هدف ما تنها فهرست‌برداری از مشکلات و مسائل آموزش‌عالی نیست؛ بلکه می‌خواهیم یک گام واقعی در فهم، تحلیل و حل مسائل آموزش عالی ایران برداریم چرا که آموزش عالی نیازمند یک حرکت تازه و مبتنی بر حل مسئله است.
فهرست عناوین پروژه‌های پژوهشی
الف) حکمرانی و رهبری آموزش عالی
بازخوانی انتقادی و فلسفی «ایده» و «الگوی» حکمرانی دانشگاه» در ایران
الگوی عملیاتی تعامل دانشگاه‌ها با صاحبان سرمایه و کارآفرینان در حوزه‌های تولید و خدمات
طراحی عملیاتی و پیاده‌سازی داشبورد هوشمند داده‌محور در آموزش عالی (سطوح مدیریت عالی، میانی و خُرد)
آینده‌پژوهی و امکان‌سنجی ایجاد و توسعه سایبرپارک ها در مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری
الگوی عملیاتی افزایش کیفیت زندگی دانشجویی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور
بررسی وضعیت نابرابری در دسترسی به فرصت‌های آموزش عالی در خصوص سهمیه‌ها و دانشگاه‌های کمتر برخوردار از امکانات تحصیلی، رفاهی، فرهنگی و علمی
دلایل و زمینه‌های سیاستی و فرهنگی کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی: مطالعه تطبیقی سیاست‌های افزایش مشارکت دانشجویی
الگوی عملیاتی هوشمندسازی دانشگاه و تأثیر آن بر زیست فرهنگی دانشجویان: واکاوی چالش‌های فردی، امنیتی و اخلاقی
طراحی ابزار و اجرای ارزیابی اثربخشی و کارآمدی رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها
ب) سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آموزش عالی در بستر فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی
واکاوی انتقادی تضمین کیفیت و فرآیند اعتباربخشی در مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری
روش‌ها و مهارت‌های ارزشیابی آموزشی در بستر فناوری‌های نوظهور آموزشی با تأکید بر هوش مصنوعی (مطالعه وضعیت موجود و مطلوب مؤسسات آموزش عالی ایران)
بررسی ظرفیت‌های کاربردی و تجربه‌های دانشگاهی ایران در استفاده از هوش مصنوعی (در زمینه آموزش و پژوهش)
مطالعه تطبیقی سیاست‌ها و روش‌های اعطای گرنت به اعضای هیئت علمی در ایران و جهان
تحلیل انتقادی برنامه‌های توسعه پنج‌ساله آموزش عالی ایران با تأکید بر نبود تناسب میان گسترش کمّی و توسعه کیفیت آموزشی
ج) اقتصاد، مدیریت و توسعه منابع در آموزش‌عالی
الگوی عملیاتی بهره‌برداری بهینه از فضاهای فیزیکی مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری با تمرکز بر ارائه اصول و ضوابط ساماندهی، بهره‌وری و بازسازی فضاهای کالبدی آنها
طراحی و پیاده‌سازی پایگاه اطلاعاتی به‌روز در خصوص ظرفیت‌ها و منابع کالبدی و فیزیکی موجود و طرح‌های در دست احداث مراکز آموزش عالی کشور (شامل مساحت اراضی، سطوح زیر بنا، سرانه و غیره)
آینده‌پژوهی اقتصاد دیجیتال در آموزش عالی ایران با تأکید بر سناریونگاری
الگوی عملیاتی تنوع‌بخشی به تأمین مالی از طریق نظام هوشمند و نوآورانه در آموزش عالی و ارائه راهکارهای اجرایی
راهکارهای ایجاد تعامل بین نظام آموزش عالی و نیازهای بازار کار و شناسایی فاصله مهارتی بین دانش‌آموختگان و نیازهای کسب و کار به‌منظور افزایش اشتغال‌پذیری
تدوین الگوی عملیاتی مدیریت بهینه استعداد با تأکید بر استانداردهای به‌روز جهان (شناسایی، جذب، توسعه و نگهداشت نیروی انسانی) در حوزه منابع انسانی مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری
تدوین الگوی عملیاتی گردآوری، تولید و بهره‌برداری هوشمند آمار و اطلاعات انسانی، فیزیکی، بودجه‌ای و مالی در حوزه آموزش عالی
تحلیل گفتمان انتقادی مهاجرت سرمایه انسانی متخصص و آینده نخبگان علمی و دانشگاهی در ایران
د) تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت
الگوی عملیاتی تحقق مرجعیت علمی با تأکید بر سنجه‌های ماده ۹۳ قانون برنامه هفتم پیشرفت
بازآرایی و اصلاح شاخص‌های ارزیابی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و مقررات جذب و ترفیع و ارتقا بر اساس برنامه‌محوری، مأموریت‌گرایی و مسئله‌محوری (موضوع بند الف ماده ۹۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت)
الگوی عملیاتی افزایش کمّی و کیفی صادرات محصولات با فناوری متوسط به بالا با تأکید بر مزیت‌های نسبی زیست‌بوم ایران
الگوی عملیاتی ایجاد و طراحی ساختار و زیرساخت‌های افزایش اختراعات ثبت‌شده خارجی بر اساس اهداف کمّی و کیفی برنامه هفتم
راهکارهای اجرایی افزایش سهم اعتبارات پژوهش و فناوری بخش دولتی به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی مطابق اهداف کمّی سنجه‌های عملکردی ماده ۹۳ برنامه هفتم پیشرفت
الگوی عملیاتی ارتقای جایگاه ایران در تولید علم به استناد پایگاه‌های معتبر بین‌المللی مبتنی بر اهداف کلان ماده ۹۳ برنامه هفتم پیشرفت
الگوی عملیاتی حضور دانشگاه‌های ایران در نظام‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی با رتبه زیر ۲۰۰ مبتنی بر اهداف کلان ماده ۹۳ برنامه هفتم پیشرفت
الگوی عملیاتی افزایش و تنوع‌بخشی به پذیرش دانشجویان بین‌المللی از مناطق مختلف جهان مطابق اهداف کمّی سنجه‌های عملکردی ماده ۹۳ برنامه هفتم پیشرفت