تاکید مدیرعامل ایرانخودرو بر اجرای دستور رییس جمهور / پیرمحمدی: آغاز اجرای برنامه کاهش مصرف سوخت ایرانخودرو از سال گذشته
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با استقبال از تأکید اخیر رئیسجمهور درباره ضرورت کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی اعلام کرد: برنامه جامع کاهش مصرف سوخت در ایرانخودرو از سال گذشته و همزمان با فرآیند خصوصیسازی آغاز شده و با جدیت ادامه دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با استقبال از تأکید اخیر رئیسجمهور درباره ضرورت کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی اعلام کرد: برنامه جامع کاهش مصرف سوخت در ایرانخودرو از سال گذشته و همزمان با فرآیند خصوصیسازی آغاز شده و با جدیت ادامه دارد.
کد خبر: 747951 | ۱۴۰۴/۰۸/۲۷ ۱۹:۱۲:۳۵
عادل پیرمحمدی با اشاره به فوریت اصلاح الگوی مصرف سوخت گفت: موفقیت این برنامه تنها در صورتی امکانپذیر است که دولت و خودروسازان در یک مسیر واحد و هماهنگ حرکت کنند.
او سه محور اصلی کاهش مصرف سوخت را اصلاح قیمت انرژی، اسقاط خودروهای فرسوده و ارتقای پلتفرم و موتور خودروهای جدید دانست و تأکید کرد: حدود ۲.۵ میلیون خودروی کاربراتوری با مصرف بالای ۱۴ لیتر در هر صد کیلومتر در کشور تردد میکنند و بدون خروج این ناوگان، هیچ طرحی نتیجهبخش نخواهد بود.
وی با اشاره به پایین بودن عدد اکتان بنزین موجود در کشور افزود: این موضوع موجب افزایش مصرف، تشدید آلایندگی و آسیب به موتور خودروها میشود و ارتقای کیفیت سوخت از الزامات اصلی اصلاح مصرف است.
مدیرعامل ایرانخودرو همچنین سقف محدود بهبود موتورهای احتراق داخلی را یادآور شد و مسیر اصلی کاهش چشمگیر مصرف را توسعه خودروهای هیبریدی عنوان کرد.
پیرمحمدی اعلام کرد: ایرانخودرو از سال گذشته وارد فاز توسعه فناوریهای هیبریدی شده و بخشی از خطوط تولید نیز در حال تجهیز است.
به گفته وی، خرید تکنولوژیهای موردنیاز برای توسعه موتورهای جدید ضروری است و کمبود منابع ارزی طی ماههای اخیر چالشهایی ایجاد کرده که با دستور رئیسجمهور در حال پیگیری برای رفع آن است.
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به نتایج تستهای میدانی گفت: مصرف خودروهای هیبریدی بیش از ۳۵ درصد کمتر از نمونههای بنزینی است و امکان کاهش مصرف به زیر پنج لیتر در هر صد کیلومتر وجود دارد.
او افزود: از سال آینده ظرفیت تولید روزانه هزار دستگاه خودرو هیبریدی فراهم میشود و این عدد تا پایان سال به دو هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
پیرمحمدی سرمایهگذاری موردنیاز برای توسعه باتریهای هیبریدی را بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار و سرمایهگذاری لازم برای تولید داخلی گیربکس هیبریدی را حدود ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در صورت تحقق این سرمایهگذاری، ایران در جمع تولیدکنندگان این فناوری قرار میگیرد.
به گفته وی، برنامه ایرانخودرو شامل تکمیل پروژه تارا هیبریدی، ظرفیتسازی برای تولید سالانه ۱۵ هزار خودروی هیبریدی در فاز نخست و تبدیل پلتفرمهای جدید به نسخههای هیبریدی است.
او تأکید کرد: فاصله قیمت خودروهای هیبریدی با مدلهای بنزینی بین دو تا ۲.۵ هزار دلار است و دولت باید با مشوقهای مالیاتی و یارانهای از خریداران حمایت کند.
پیرمحمدی در پایان موضع صریح رئیسجمهور درباره کاهش مصرف سوخت را «درست و راهبردی» دانست و اعلام کرد ایرانخودرو آماده همکاری کامل با دولت است؛ مشروط بر آنکه الزامات حاکمیتی نیز همزمان اجرا شود تا کشور دوباره به صادرکننده بنزین تبدیل گردد.