فرار رامبد جوان از شکست «کارناوال»/ برنامهای که قرار بود در تلویزیون ساخته شود
بعد از سالها فراز و فرود، از حواشی سفر کانادا تا ساخت «کارناوال»، رامبد جوان دوباره به نقطه آغازین علاقهاش برگشته؛ استعدادیابی استندآپ کمدی. پروژهای که قرار بود برای تلویزیون باشد، حالا با چهرههای آشنا در شبکه نمایشخانگی شکل گرفته است.
به گزارش مشرق، قرار بود رامبد جوان سالها پیش استندآپکمدی را در قالب برنامهای تلویزیونی رونمایی کند؛ روزهایی که حرف از فصل جدید «خندوانه» بود و او پس از فاصلهای کوتاه به دلیل حواشی سفر به کانادا و تولد فرزندش، آماده بازگشت میشد.
قرار بود پروژهای تازه شکل بگیرد؛ مسابقهای متفاوت با شرکتکنندگان جدید و ساختاری تازه.
اما در نهایت، باز هم «خندوانه» ادامه یافت و مسیر به معرفی نسل تازهای از کمدینها ختم شد.
در آن فصل، چهرههای مستعدی مثل امیرحسین قیاسی، ابوطالب حسینی، مجید افشاری، محمد معتضدی و ساره رشیدی معرفی شدند؛ کسانی که بعدها وارد مسیر اجرا، بازیگری و فعالیتهای حرفهای شدند.
با این حال همه این تجربهها خروجی یکسانی نداشت.
علی صبوری بعد از تجربههای کوتاه در بازیگری دوباره به تولید ویدئوهای اینستاگرامی برگشت؛ محتوایی که بهزعم بسیاری سطحی و کمارزش تلقی شد و حتی کارهای اخیر او با واکنش منفی مخاطبان روبهرو شده است.
از سوی دیگر، زینب موسوی که در «خندوانه» دیده شده بود، با حواشی گستردهای روبهرو شد؛ آخرین مورد طنزی درباره ابوالقاسم فردوسی بود که موجی از انتقادها را بهدلیل بیاحترامی به مقام این شاعر بزرگ برانگیخت و در نهایت روندی قضایی برای او شکل گرفت.
رامبد جوان بعد از همه اینها سراغ «کارناوال» رفت؛ برنامهای که نتوانست موفقیت و درخشش «خندوانه» را تکرار کند.
اکنون او با همان پروژه قدیمیِ استعدادیابی استندآپ، اما اینبار در نمایشخانگی بازگشته است؛ رؤیایی که قرار بود تلویزیونی باشد اما مسیرش تغییر کرد.
رد.
تکیه بیش از حد به آهنگهای سامان احتشامی، رقصهای روزبه حصاری و حتی دعوای ساختگی میان رامبد جوان و مهسا طهماسبی نتوانست انرژی برنامه را بالا نگه دارد.
آنچه در «خندوانه» موفق بود – از تعاملهای خلاقانه رامبد جوان و جنابخان گرفته تا ایدهپردازی در چالشها، مسابقهها، لوکیشنها و فرم مشارکت مردمی – در «کارناوال» یا کمرنگ شد یا جای خود را به زرقوبرقهای بیرونی داد؛ زرقوبرقی که به جای تقویت محتوا، بیشتر ضعف ساختاری را برجسته کرد.
این شکستها برای چهرههایی مثل رامبد جوان کاملاً قابل لمس است؛ همانطور که مهران مدیری نیز بارها به این واقعیت اشاره کرده که پس از خروج از تلویزیون، هیچیک از آثارش به موفقیت جدی نرسیده است.
حتی سریالی مانند «هیولا» که در زمان پخش دربارهاش بسیار صحبت شد، ماندگاری و اثرگذاری آثار تلویزیونی مدیری را تکرار نکرد.
رامبد جوان هم تجربه مشابهی داشت؛ «زندگی معمولی» که قرار بود نخستین حضور او در نمایشخانگی باشد، نتوانست مسیر موفق «خندوانه» را ادامه دهد.
در چنین شرایطی، بازگشت به استندآپکمدی – آن هم در قالبی مسابقهای و با حضور نامهای معتبر کمدی – شاید تلاشی باشد برای تعویض میدان بازی؛ تلاشی که میتواند دستکم موقتاً رامبد جوان را از چرخه شکستهای پیدرپی خارج کند و او را به همان حوزهای برگرداند که بیشترین اصالت و موفقیت را برایش رقم زده است.
جالب است بدانید؛ رامبد جوان در گفتوگوهای اخیرش تأکید کرده که چالشها و امکانات تلویزیون – از فراگیری پخش تا مشارکت مردمی – هنوز منحصربهفرد است؛ با این حال فاصله او با تلویزیون بیش از گذشته شده است.
این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که بسیاری از چهرهها دوباره به تلویزیون نزدیک شدهاند.
مهران مدیری یکی از نمونههای بارز است؛ او سریال «ششماهه» را آماده پخش دارد و همزمان روی «مرد سههزارچهره» برای نوروز کار میکند.
با این حال، رامبد جوان مسیر دیگری را انتخاب کرده و اعلام کرده احتمالا فصل جدیدی از «کارناوال» هم خواهد ساخت.
اما پروژه تازه او چیست؟
مسابقه استندآپکمدی جدید رامبد جوان با اجرای ابوطالب حسینی – یکی از همان استعدادهای دیدهشده در «خندوانه» – تولید شده و طبق اعلام پلتفرم پخشکننده، این برنامه در ۱۳ قسمت و با حضور ۵۰۰ تماشاگر ضبط شده است.
نویسندگان این برنامه نیز چهرههایی کاملاً آشنا برای مخاطبان کمدی هستند: امیرمهدی ژوله، مهراب قاسمخانی، امیر وفایی و امیر برادران.
ژوله پیشتر در مسابقه «خندانندهشو» داور بود و حالا پشت میز نویسندگان نشسته است.
رامبد جوان اعلام کرده داوران برنامه شامل خودش، محسن تنابنده، پیمان قاسمخانی و ریما رامینفر خواهند بود؛ ترکیبی که نوید یک رقابت جدی و جذاب در حوزه استندآپ کمدی میدهد.