سامانه سخا و نحوره ورود به آن + جزئیات
برای استفاده از خدمات سخا، ابتدا باید در این سامانه ثبتنام کنید. برای این کار باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید و از سیم کارتی که به نام خودتان ثبت شده استفاده کنید.
سامانه سخا و نحوره ورود به آن + جزئیات
برای استفاده از خدمات سخا، ابتدا باید در این سامانه ثبتنام کنید.
برای این کار باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید و از سیم کارتی که به نام خودتان ثبت شده استفاده کنید.
کد خبر: 747887 | ۱۴۰۴/۰۸/۲۷ ۱۱:۲۴:۲۳
برای استفاده از خدمات سخا، ابتدا باید در این سامانه ثبتنام کنید.
برای این کار باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید و از سیم کارتی که به نام خودتان ثبت شده استفاده کنید.
جهت ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیک نیروی انتظامی مراحل زیر را سپری کنید:
۱- وارد سایت رسمی سخا به نشانی sakha.epolice.ir شوید.
سیستم به صورت خودکار شما را به صفحه ورود منتقل میکند.
۲- در صفحه ورود، روی دکمه «ثبت نام» کلیک کنید.
۳- کد ملی خود را وارد کنید.
(اگر برای یک سازمان ثبتنام را انجام میدهید، ابتدا گزینه «شخص حقوقی» را انتخاب کرده و سپس، شناسه ملی آن مجموعه را وارد کنید.)
۴- شماره همراه خود را وارد کنید.
(شماره باید به نام خودتان باشد.)
۵- یک رمز عبور دلخواه و ایمن برای حساب کاربری خود انتخاب نمایید.
سپس، کد تأیید پیامک شده را وارد کنید تا ثبتنام شما با موفقیت به اتمام برسد.
پس از تکمیل ثبتنام، مجدد به صفحه ورود منتقل میشوید.
با وارد کردن کد ملی و رمز عبور، میتوانید وارد سخا شوید.
کد سخا چیست؟
در گذشته به جای رمز عبور دلخواه، خود سیستم یک رمز عبور ۵ رقمی به کاربران ارائه میداد که با نام «کد سخا» شناخته میشد.
این کد برای انجام خیلی از امور مورد استفاده قرار میگرفت.
اما همین موضوع باعث شد تا مشکلاتی ایجاد شده و سوء استفادههایی صورت گیرد؛ به همین دلیل، بعد از مدتی این کد از سیستم سخا حذف شد.
پس اگر جایی با عبارت «کد سخا» مواجه شدید، سردرگم نشوید.
برای انجام فعالیت مورد نظرتان کافی است، وارد پنل کاربری خود شده و به بخش مربوطه مراجعه کنید.
نحوه ورود به سامانه سخا
اگر یک بار در سخا ثبتنام کنید، برای دفعات بعدی فقط باید وارد حساب کاربری خود شوید.
برای انجام این کار کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
۱- وارد سایت sakha.epolice.ir شوید.
(سیستم به صورت خودکار شما را به صفحه ورود منتقل میکند.)
۲- کد ملی و رمز عبور (یا کد سخا) را وارد نمایید.
۳- شیوه ورود را روی گزینه «کلمه عبور» قرار دهید.
(به صورت پیشفرض همین گزینه فعال است.)
کد امنیتی داخل کادر مستطیل شکل را وارد کنید و در نهایت روی دکمه «ورود» کلیک کنید.
۴- پس از ورود اطلاعات، با کلیک روی دکمه «ورود» به بخش داشبورد حساب کاربری منتقل میشوید.
لیست تمامی خدمات در این قسمت قابل مشاهده است و میتوانید از بین گزینههای مختلف، خدمت مورد نظرتان را انتخاب کنید.
علاوه بر این روش، امکان ورود به سامانه سخا از طریق پنل دولت هوشمند نیز وجود دارد.
برای این کار باید روی گزینه «ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» کلیک کنید تا وارد این سایت شوید.
در صورت فراموشی رمز عبور سامانه خدمات الکترونیک انتظامی چه اقدامی انجام دهیم؟
اگر رمز عبور یا همان کد سخا را فراموش کردهاید، به راحتی میتوانید مجدد رمز دیگری برای پنل کاربری خود انتخاب کنید.
کافی است در صفحه ورود، روی دکمه «فراموشی کلمه عبور» کلیک کنید.
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل، کد موقتی برای شما ارسال میشود که با وارد کردن آن، میتوانید کلمه عبور جدیدی تنظیم کنید.
به هیچ وجه کلمه عبور خود را به سایر اشخاص ارائه ندهید!
اگر برای انجام امور اداری به کافینت یا هر مکان دیگری مراجعه میکنید که باید به حساب کاربری سخای شما دسترسی داشته باشند، به هیچ عنوان رمز عبور خود را در اختیار متصدی قرار ندهید.
در صورتی که رمز عبور از شما درخواست شد، از ایشان بخواهید تا از طریق پنل دولت هوشمند به سیستم وارد شوند.
در این صورت با وارد کردن شماره تلفن همراه شما، یک کد یک بار مصرف برایتان ارسال میشود که باید آن را به کارگزار ارائه دهید.
در این حالت، دیگر امکان دسترسی مجدد به حساب کاربری و سوءاستفاده از اطلاعات وجود ندارد.
چه خدماتی از طریق سامانه سخا قابل دسترسی است؟
سامانه سخا یک درگاه جامع خدماتی است که تقریباً تمام نیازهای روزمره شهروندان در ارتباط با پلیس را پوشش میدهد.
در واقع، این سامانه بهجای اینکه شما را مجبور کند برای هر کار کوچک به مراکز مختلف بروید، همهی خدمات را در یک پنل متمرکز ارائه میدهد.
میتوان خدمات مختلف سامانه سخا را به دو دستهی کلی تقسیم کرد:
خدمات مربوط به وسایل نقلیه (خودرو و موتورسیکلت)
سایر خدمات انتظامی (گذرنامه، نظام وظیفه، مرزبانی و…)
با توجه به نیاز بالای کاربران به خدمات وسایل نقلیه، آموزش این بخش به صورت کامل در این متن ارائه میشود.
اما جهت جلوگیری از طولانی شدن متن، سایر خدمات صرفا جهت آشنایی به اختصار معرفی میشوند.
احراز محل سکونت برای پلاک وسایل نقلیه
یکی از مدارکی که برای دریافت پلاک خودرو و موتور لازم است.
ارائه فرم احراز محل سکونت است.
این خدمت با همکاری اداره پست انجام میشود.
متقاضی باید درخواست خود را از طریق سامانه سخا ثبت کند؛ تفاوتی ندارد که هدف احراز محل سکونت خودرو صفر است یا کارکرده.
جهت ثبتنام کاربر به سایت اداره پست منتقل شده و باید ادامه مراحل را در این سامانه پیگیری کند.
تایید محل سکونت توسط پستچی انجام میشود.
متقاضی باید در روز مراجعه در نشانی ثبت شده حضور داشته باشد.
در صورت عدم رویت درخواست کننده، به هیچ عنوان تاییدیه صادر نمیشود.
مراحل احراز سکونت برای پلاک خودرو و موتور:
۱- روی منو (سه خط افقی) در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید تا لیست خدمات باز شود.
۲- روی «احراز اطلاعات فردی و آدرس» کلیک و گزینه «احراز نشانی جهت خرید وسیله نقلیه» را انتخاب کنید.
۳- در حالت پایه، در بخش سطح تایید آدرس، عبارت خود اظهاری درج شده است.
از پایین صفحه، روی دکمه «احراز نشانی از طریق پست» کلیک کنید تا برای ثبت درخواست به سایت اداره پست منتقل شوید.
۴- در سامانه احراز نشانی اداره پست، شماره موبایل سخا خود و کد امنیتی نمایش داده شده را وارد کنید.
(دقت کنید که نشانی ehraz.post.ir در بالای صفحه نمایش داده شده باشد.)
۵- پس از فعال کردن گزینه «متقاضی استفاده از سرویس احراز نشانی می باشم.»، روی دکمه «درخواست کد تایید» کلیک کنید.
۶- کدی برای شما ارسال میشود که باید آن را در محل مشخص شده وارد کنید.
۷- در بخش اطلاعات درخواست کننده، مشخصات خود و نشانی محل سکونتتان را وارد کنید.
در بخش انتخاب سازمان، گزینه «پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور)» را انتخاب و روی دکمه ثبت درخواست کلیک کنید.
پس از پرداخت هزینه، یک کد رهگیری ارائه شده و یک رمز برای شما پیامک میشود.
هنگام مراجعه پستچی، باید این کد را به ایشان ارائه دهید تا مراحل تایید نشانی تکمیل شود.
پس از تایید اداره پست، به سایت سخا مراجعه و روی گزینه «استعلام وضعیت آدرس» کلیک کنید تا سطح تایید آدرس در سامانه سخا به حالت «تایید شده توسط پست» تغییر کند.
با کلیک روی دکمه چاپ، فرم به صورت خودکار دانلود میشود.
(اگر با تلفن همراه نسبت به دانلود فایل چاپی اقدام میکنید، احتمال دارد که سایت در مرحله دانلود متوقف شود.
پوشه Download در گوشی خود را بررسی کنید.
اگر فایل دانلود نشده بود، از مرورگر دیگر یا یک لپتاپ برای دریافت فایل اقدام کنید.)
متقاضیان دریافت گواهینامه یک روزه موتور سیکلت هم باید تاییدیه کد پستی دریافت کنند که مراحل آن دقیقا مشابه موارد بالا است.
تنها در ابتدای کار، باید گزینه «احراز نشانی گواهینامه موتور» انتخاب شود.
ویرایش اطلاعات فردی
در صورت تغییر شماره تلفن یا نشانی محل سکونت، میتوانید از بخش «ویرایش اطلاعات فردی» واقع در منو، اطلاعات مربوطه را ویرایش کنید.
بهتر است قبل از ثبت هر درخواست جدید مثل نوبت دهی تعویض پلاک، اطلاعات خود را بهروزرسانی کنید تا از خطاهای احتمالی و انجام مجدد تمامی مراحل جلوگیری شود.
دریافت نوبت تعویض پلاک خودرو
یکی از مهمترین و جدیدترین قابلیتهای سامانه سخا، امکان رزرو نوبت اینترنتی برای تعویض پلاک است.
تا پیش از این، کاربران برای دریافت نوبت شمارهگذاری ماشین باید به سامانه nobatdehi.epolice.ir مراجعه میکردند.
در حال حاضر سامانه نوبتدهی قبلی فقط برای موتورسیکلت قابل استفاده است و دریافت نوبت خودرو از طریق سخا انجام میشود.
جهت دریافت نوبت تعویض پلاک باید اقدامات زیر را انجام دهید:
۱- روی منو (سه خط افقی) در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید.
۲- از لیست خدمات، روی «خدمات پلیس راهور» کلیک کرده و «نوبت دهی شماره گذاری» را انتخاب کنید.
۳- در صفحه جدید، روی دکمه «دریافت نوبت جدید» کلیک کنید.
۴- نوع وسیله نقلیه، نوع درخواست، شهر محل سکونت، نقش خود (به عنوان خریدار یا فروشنده) را انتخاب کنید.
۵- در ادامه باید وضعیت وکالتنامه را مشخص کرده، مرکز تعویض پلاک مد نظر خود را انتخاب و روز مراجعه را مشخص کنید.
بر خلاف سایر خدمات، دریافت نوبت شماره گذاری خودرو تنها از طریق سامانه سخا امکان پذیر است.
طبق اطلاعات موجود در سیستم سخا، پیش از دریافت نوبت تعویض پلاک ماشین، باید بدهیهای زیر تسویه شده باشند:
مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه
خلافی خودرو
عوارض سالیانه شهرداری
عوارض آزادراهی
عوارض طرح ترافیک تهران
در بخش «خدمات پلیس راهور»، شهروندان امکان اعتراض به جرایم رانندگی را هم دارند.
به علاوه، اگر کارت ماشین به دلیل عدم حضور در محل، از پست بازگشت خورده باشد، میتوان در این قسمت، درخواست ارسال مجدد کارت ثبت کرد.
درخواست گواهینامه المثنی در سخا
به تازگی خدمت جدیدی به سامانه سخا افزوده شده و آن امکان درخواست گواهینامه المثنی است.
جهت درخواست گواهینامه المثنی از طریق سامانه خدمات الکترونیک انتظامی، از قسمت منو (سه خط افقی) در بالا سمت راست، باید گزینه «گواهی نامه رانندگی» و سپس «درخواست تعویض/المثنی گواهی نامه» را انتخاب کنید.
پس ایجاد فرم جدید با انتخاب گزینه «ثبت درخواست تعویض/المثنی»، با وارد کردن اطلاعات فرایند ثبتنام آغاز میشود.
تا پیش از این پیگیری گواهینامه مفقود یا منهدم شده فقط از طریق پلیس +۱۰ امکانپذیر بود، اما اکنون بدون نیاز به مراجعه حضوری میتوان مراحل ثبتنام را انجام داد.
البته با توجه به اینکه دریافت گواهینامه نیازمند اقداماتی نظیر شرکت در معاینات پزشکی است، نمیتوان تمامی مراحل را به صورت آنلاین انجام داد.
اما شروع فرایند دریافت گواهینامه المثنی به روش اینترنتی، از اتلاف وقت در صفهای طولانی دفاتر پلیس +۱۰ جلوگیری میکند.
استعلام مدارک لازم جهت انجام امور اداری
سامانه سخا امکان انجام امور استعلام انتظامی را در سخا فراهم کرده است.
در صورت اطلاع رسانی صحیح این خدمت کاربردی و ایجاد زیرساخت مناسب، میزان مراجعه حضوری به مراکز دولتی کاهش چشمگیری را تجربه میکند.
در جدول زیر، لیست کامل خدمات استعلامی سامانه سخا قابل مشاهده است:
دسته بندی نوع استعلام توضیحات خودرو پلاکهای فعال نمایش پلاکهای نصب یا فک شده ریز تخلفات ارائه ریز تخلفات به همراه مبلغ، تاریخ و زمان ثبت جریمه (با امکان پرداخت جرایم) وضعیت کارت و سند ماشین نمایش تاریخ تحویل و بارکد پستی خودرو کشف شده بررسی وضعیت خودروی سرقتی کارت سوخت نمایش وضعیت کارت، تاریخ صدور و بارکد پستی جمع تخلفات نمایش جمع مبلغ جرایم رانندگی تاریخچه پلاک نمایش وضعیت پلاک، تاریخ نصب و فک پلاک، نوع و مدل وسیله نقلیه عودت کارت خودرو نمایش وضعیت کارت ماشین ارسال شده موتور ریز تخلفات ارائه ریز تخلفات به همراه مبلغ، تاریخ و زمان ثبت جریمه (با امکان پرداخت) وضعیت کارت موتور استعلام تاریخ تحویل و بارکد پستی موتور مکشوفه بررسی وضعیت موتورسیکلت سرقتی کارت سوخت استعلام وضعیت کارت، تاریخ صدور و بارکد پستی جمع تخلفات نمایش جمع مبلغ جرایم گواهینامه پیگیری گواهینامه استعلام وضعیت گواهینامه، تاریخ صدور و مدت اعتبار گذرنامه ممنوع الخروج استعلام وضعیت ممنوع الخروجی وضعیت گذرنامه درخواست و پیگیری صدور پاسپورت گذرنامه زیارتی درخواست و پیگیری صدور پاسپورت سفر اربعین نظام وظیفه کارت پایان خدمت نمایش وضعیت کارت پایان خدمت معافیت تحصیلی استعلام تاریخ شروع و پایان پیشگیری انتظامی پروندهها نمایش وضعیت پروندههای شکایتی
با مراجعه به بخش «خدمات استعلام» در منو سخا، میتوانید به موارد بالا دسترسی داشته باشید.
سایر خدمات سامانه خدمات الکترونیک پلیس انتظامی
سامانه سخا فقط به همین موارد محدود نمیشود و مجموعهای از خدمات عمومی پلیس را نیز پوشش میدهد.
این بخش برای افرادی کاربرد دارد که به دلایل مختلف با ادارات نظام وظیفه، مرزبانی یا گذرنامه سروکار دارند.
سایر خدمات سامانه سخا شامل موارد زیر است:
خدمات گذرنامه: کاربران میتوانند از طریق سامانه سخا برای تمدید پاسپورت، پیگیری وضعیت صدور، ثبت درخواست گذرنامه زیارتی (گذرنامه اربعین) و حتی مشاهده تاریخ انقضای پاسپورت خود اقدام کنند.
امکان دریافت پاسپورت المثنی نیز از طریق این سامانه فراهم شده است.
خدمات نظام وظیفه: مشمولان میتوانند اقدامات مربوط به سربازی نظیر درخواست معافیت تحصیلی، درخواست خروج از کشور، مجوز فعالیتهای ورزشی، دریافت سنوات آموزشی و درخواست بازگشت به تحصیل را از طریق پنل «وظیفه عمومی» در سامانه سخا مشاهده و پیگیری کنند.
خدمات مرزبانی: ساکنین استانهای سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان میتوانند طی شرایط خاصی، بدون گذرنامه برای مدت زمان کوتاهی به صورت زمینی یا دریایی به کشور همسایه سفر کنند.
این خدمات مربوط به اتباع و برخی افراد فعال در حوزه بازرگانی نیز میشود.
پیگیری اموال سرقتی: اگر اموال شما به سرقت رفته و برای پیگیری آن در اداره پلیس، پرونده در جریان دارید، از طریق بخش «کشفیات اموال» میتوانید وضعیت پرونده خود را بررسی و از نتایج آن مطلع شوید.
ارائه مجوزهای کسبوکار: در این بخش، استعلام و ثبت درخواستهای مرتبط با مجوز فعالیتهای اقتصادی و پرداخت جریمه اصناف امکانپذیر است.
سرباز ماهر: یکی از طرحهای جدید پلیس، امکان ثبتنام در طرح «سرباز ماهر» از طریق سامانه سخا، برای پیوند دادن مهارتهای فنی با دوران سربازی است.
در صورت شرکت در این طرح، امکان دارد محل خدمت سربازی شما، مطابق با مهارتهایتان انتخاب شود.
خدمات مجوز سلاح: افرادی که دارای مجوز سلاح هستند، میتوانند از این بخش نسبت به ثبت درخواست تمدید مجوز یا معامله سلاح و مهمات اقدام کنند.
میتوان گفت سامانه سخا، پرتال جامع پلیس است که از سادهترین کارهای روزمره مثل استعلام تخلفات رانندگی گرفته تا امور پیچیدهتری مانند پیگیری گذرنامه یا درخواست مجوزهای مختلف را در یک محیط امن و یکپارچه پوشش میدهد.
آیا استفاده از سامانه سخا الزامی است؟
در حال حاضر بسیاری از خدمات پلیس فقط از طریق سامانه سخا انجام میشوند.
به عنوان مثال، احراز سکونت برای پلاک خودرو یا دریافت نوبت تعویض پلاک به صورت حضوری امکانپذیر نیست و حتماً باید از طریق این سامانه انجام شود.
بنابراین، میتوان گفت استفاده از سامانه سخا برای تمام مالکان وسایل نقلیه و متقاضیان خدمات انتظامی ضروری است.
استفاده از سامانه خدمات الکترونیک انتظامی مزایای زیادی دارد که در این بین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش رفتوآمد و صرفهجویی در زمان
دسترسی سریع به خدمات پلیس در هر ساعت از شبانهروز
حذف صفهای طولانی در مراکز تحت نظارت پلیس انتظامی
افزایش دقت و شفافیت در فرآیندها
امکان پیگیری وضعیت درخواستها بهصورت آنلاین
سخا، پلی میان پلیس و مردم
سامانه سخا در واقع پلی میان مردم و پلیس است.
درگاهی که با هدف تسهیل امور روزمره طراحی شده تا کاربران بتوانند بدون مراجعه حضوری، خدمات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین دریافت کنند.
اگر مالک خودرو هستید، قصد دریافت گواهینامه المثنی دارید یا حتی خود را برای سفر خارجی آماده کردهاید، احتمالا به این سامانه نیاز پیدا میکنید.