خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 27 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مستند حیات وحش ایرانی پرمخاطب شد؛ شبکه مستند محافظه‌کار نشده است

مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 27 آبان 1404 - 11:06
مدیر شبکه مستند با اشاره به مستندهای حیات وحش ایرانی بیان کرد که این آثار در یک سال اخیر از مستندهای حیات وحش خارجی هم جلو زده‌اند و بیشتر مخاطب دارند.
مستند حیات وحش ایرانی پرمخاطب شد؛ شبکه مستند محافظه‌کار نشده است

حسین زارع‌زاده درباره دور شدن شبکه مستند از آثار ملتهب و جسور و احتمال محافظه‌کار شدن به خبرنگار مهر بیان کرد: ما ساخت، پخش و حتی تأمین مستندهای اجتماعی را از وظایف اصلی شبکه می‌دانیم و من معتقد هستم اینگونه نبوده است.
وی با رد محافظه‌کار شدن شبکه عنوان کرد: من می‌توانم لیستی نشان دهم از مستندهای چالشی که در ماه‌های گذشته روی آنتن بوده است و به هیچ وجه محافظه‌کاری نبوده است.
با این حال، شرایطی در سال گذشته و امسال رخ داد که باید به آن توجه کرد.
ما با انبوهی از بحران‌های سیاسی اجتماعی مواجه بودیم؛ از جمله شهادت شهید رئیسی، حملات رژیه صهیونیستی، مسائل مربوط به انتخابات و موارد متعدد دیگر.
زارع زاده اضافه کرد: وقتی یک بحران سیاسی رخ می‌دهد، همه‌ کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد و طبیعی است که جهت‌گیری رسانه‌ها نیز به آن سمت تغییر کند.
بنابراین در ماه‌های اخیر نه تنها تلویزیون که رسانه‌ها و روزنامه‌ها نیز از منظر موضوعی خودبه‌خود زاویه‌دیدشان را به آن سمت بردند.
یکی از دلایل این احساس ممکن است همین باشد که در ایامی مانند جنگ، طبیعی است که چه از منظر تبیینی، چه از منظر تبلیغ و چه از منظر اطلاع‌رسانی، مستندهای مرتبط با جنگ بیشتر تولید، تأمین و پخش شوند.
مدیر شبکه مستند تصریح کرد: با این حال، هر زمان که این شرایط پشت سر گذاشته شده است، ما همواره مستندهای اجتماعی با موضوعات مختلف را در کنداکتور خود داشته‌ایم.
من با قاطعیت می‌گویم که چنین اتفاقی نیفتاده است؛ زیرا کنداکتور شبکه مستند ساختار موضوعی مشخصی دارد.
برای مثال یکشنبه‌ها ساعت ۹ شب مستند پرتره داریم، پنجشنبه‌ها ساعت ۱۸ مستندهای جمعیت پخش می‌شود و روز و ساعت مستندهای اجتماعی نیز مشخص است.
به همین دلیل، کنداکتور ما همواره در آن ساعات و روزها مستند اجتماعی داشته و دارد.
بخشی از این‌ها ممکن است تولید سال‌های قبل، تأمینی یا تولید خود شبکه باشد.
وی در ادامه درباره مستندهای حیات وحش این شبکه که گاهی از دیگر برنامه‌های شبکه‌های دیگر هم پربیننده‌تر بوده است بیان کرد: آمار نهایی را هم‌اکنون در اختیار ندارم اما همان‌طور که گفتید، آمار آن‌ها بسیار بالا و تقریباً از بالاترین آمارهای مستندهای شبکه است.
نکته جالب برای ما این است که در سال‌های گذشته مستندهای خارجی حیات‌وحش مخاطب بسیار زیادی داشتند حتی بیشتر از نمونه‌های ایرانی اما اکنون به‌واسطه فرمت اجرا و تولید باکیفیت و ساختار حرفه‌ای مستندهای حیات وحش که در کشور ما ساخته شده این آمار جا به جا شده است و این مستندهای داخلی در برخی موارد از نمونه‌های خارجی جلو زده‌اند.
زارع‌زاده درباره آمار مستندهای حیات وحش نیز گفت: تفاوت‌ها محسوس است؛ مثلا در ایامی مثل دوران جنگ، سهم آمار ممکن است عددی مانند ۱۸ درصد باشد اما در دوره‌هایی که آن‌ها در زمان‌های پربیننده پخش می‌شوند، آمارها ممکن است تا ۴۰ درصد هم افزایش پیدا کند.
به همین ترتیب، فصل‌ها و فرمت‌های مختلف مستندها مخاطبان متفاوتی دارند.