خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 26 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اپلیکیشن‌های جدید برای ارتباط ناشنوایان با شماره‌های امدادی

مهر | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 26 آبان 1404 - 14:24
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشوربا تأکید بر اهمیت دسترس‌پذیری دیجیتال برای افراد دارای معلولیت گفت:باید به سمت دسترس‌پذیری دیجیتال به ویژه برای ناشنوایان ونابینایان برویم.
ناشنوايان،ناشنوا،جلسه،كاشان،تماس،ستاد،درخواست،مترجمان،امدادي ...

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه کمیته فنی و تحقیقاتی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور امروز در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.
این جلسه با هدف بررسی وضعیت دسترس پذیری دیجیتال به ویژه برای جامعه نابینایان و ناشنوایان برگزار شد و دو اپلیکیشن موفق که در حوزه ناشنوایان و تسهیل تماس آنها با سامانه‌های امدادی طراحی شده‌اند، مطرح و بررسی شد؛ نخست؛ اپلیکیشن «نیان» که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی شده و دوم؛ اپلیکیشن «ایمن یار» که هم اکنون توسط آتش نشانی کاشان در حال اجراست.
در این جلسه، غلامرضا رضایی‌فر رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با تأکید بر اهمیت دسترس‌پذیری دیجیتال برای افراد دارای معلولیت، گفت: دسترس‌پذیری دیجیتال یک ضرورت است و فناوری به گونه‌ای پیش می‌رود که این نیاز را تشدید می‌کند تا به امروز عمدتاً به مسائل فیزیکی و مناسب‌سازی فیزیکی پرداخته‌ایم اما اکنون باید نگرش خود را تغییر داده و به سمت دسترس‌پذیری دیجیتال به ویژه برای نابینایان و ناشنوایان برویم.
رضایی‌فر در ادامه افزود: یکی از گروه‌های دارای معلولیت، ناشنوایان هستند و در کشور ۵ تا ۶ میلیون ناشنوا و کم‌شنوا شدید وجود دارد اما در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، عمدتاً به مسائل معلولان جسمی و حرکتی پرداخته شده و تنها در چند ماده به نابینایان پرداخته و ناشنوایان مغفول مانده‌اند.
وی همچنین به تصویب طرح‌های مرتبط با دسترس‌پذیری دیجیتال اشاره کرد و گفت: در جلسه ستاد مناسب‌سازی سال گذشته، تصویب شد که ارتباط ناشنوایان با خطوط امدادی را میسر کنیم و پیشنهادات مختلفی در این زمینه مطرح شده است.
امروز نیز آقای سیدزاده از دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص اپلیکیشن طراحی شده برای این موضوع صحبت خواهند کرد همچنین آتش‌نشانی کاشان نیز روشی را اجرا کرده است که امکان تماس ناشنوایان با شماره ۱۲۵ را فراهم می‌کند.
برگزاری جلسه بعدی ستاد مناسب‌سازی در وزارت ارتباطات
رضایی‌فر از برگزاری جلسه آینده ستاد مناسب‌سازی در وزارت ارتباطات خبر داد و عنوان کرد: جلسه ستاد مناسب‌سازی در تاریخ ۱۲ آذر در وزارت ارتباطات برگزار می‌شود و تمرکز آن بر روی نابینایان و ناشنوایان خواهد بود تا برای تسهیل دسترس‌پذیری دیجیتال این گروه‌ها اقدام کنیم.
در ادامه جلسه، سیدزاده از دانشگاه صنعتی اصفهان اپلیکیشن «نیان» را معرفی کرد و گفت: این اپلیکیشن که دو سال روی آن کار شده است، هدفش مناسب‌سازی ارتباط ناشنوایان با دیگران است و به‌ویژه بر روی خدمت تبدیل گفتار به متن تمرکز دارد.
با استفاده از این اپلیکیشن، فرد ناشنوا می‌تواند میکروفون گوشی را روشن کرده و آن را مقابل فرد شنوا قرار دهد تا صحبت‌های فرد به متن تبدیل شود و ناشنوا بتواند پاسخ دهد.
وی ادامه داد: در این اپلیکیشن، امکان ثبت فوریت‌ها و تماس با نهادهای امدادی مانند پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس و اورژانس اجتماعی نیز فراهم است.
ناشنوا با فشردن دکمه قرمز رنگ اپلیکیشن به مدت ۵ ثانیه می‌تواند درخواست خود را به نهاد مربوطه ارسال کرده و لوکیشن خود را مشخص کند.
سیدزاده همچنین به ویژگی دیگر اپلیکیشن اشاره کرد: این اپلیکیشن به ناشنوایان امکان می‌دهد که درخواست‌های خود را به مترجمان زبان اشاره ارسال کنند اما تعداد مترجمان در کشور اندک است و فرآیند کار بدین صورت است که ناشنوا درخواست خود برای حضور مترجم در تاریخ و ساعت مشخص را ثبت می‌کند و درخواست او برای مترجمان ارسال می‌شود تا یک نفر درخواست را بپذیرد.
اجرای اپلیکیشن ایمن یار در آتش‌نشانی کاشان
محمد امین وکیل الرعایا معاون سازمان آتش‌نشانی کاشان نیز در جلسه از اجرای موفق اپلیکیشن "ایمن یار" در این شهرستان خبر داد و گفت: این اپلیکیشن از ۷ مهرماه در حال استفاده است و با همکاری بهزیستی کاشان و انجمن ناشنوایان کاشان طراحی شده است.
این اپلیکیشن به افراد ناشنوا این امکان را می‌دهد که با آیکون موجود در اپلیکیشن موقعیت جغرافیایی خود را برای اپراتور آتش‌نشانی ارسال کرده و در مواقع اضطراری به سرعت کمک دریافت کنند.
وکیل الرعایا افزود: در حال حاضر، ۲۵۰ ناشنوا در کاشان تحت پوشش این سامانه قرار دارند و از زمان اجرای اپلیکیشن، دو حادثه رخ داده که یکی از آن‌ها گیر کردن در آسانسور بود و تیم امدادی در مدت سه دقیقه به محل اعزام شد.
این اپلیکیشن آیکونی دارد که موقعیت جغرافیایی فرد را به اپراتور آتش‌نشانی ارسال می‌کند، همچنین، شماره‌های تمام ناشنوایان کاشان جمع‌آوری شده و روی کامپیوترهای اپراتورها ثبت شده است و ارتباط ناشنوایان با آتش‌نشانی از دو طریق ممکن است، اولاً، زمانی که فرد ناشنوا با شماره مخصوص خود تماس می‌گیرد، آلارم اپراتور تغییر می‌کند و اپراتور متوجه می‌شود که تماس از سوی فرد ناشنوا است.
ناشنوایان همچنین می‌توانند از طریق اپلیکیشن وارد شده و آیکون مربوطه را کلیک کنند تا موقعیت جغرافیایی آنها برای اپراتور آتش‌نشانی ارسال شود سپس ایستگاه مربوطه به محل اعزام می‌شود و شماره یکی از اعضای خانواده که شنوا هستند از پیش دریافت شده و با آن‌ها تماس گرفته می‌شود تا اطلاعات اولیه جمع‌آوری شود حتی افراد ناشنوا می‌توانند به سر شماره تعیین شده پیامک زده و درخواست کمک خود را ثبت کنند، در حال حاضر، ۲۵۰ ناشنوا در کاشان تحت پوشش این سامانه قرار دارند.
رحیمی نماینده شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت، نیز در این جلسه تأکید کرد: در زمینه دسترس‌پذیری نیازهای ناشنوایان در قانون لحاظ نشده است، اگر مشکل ارتباطی ناشنوایان حل شود، بخش بزرگی از مشکلات آن‌ها حل خواهد شد و باید مرکزی از مترجمان زبان اشاره ایجاد کنیم تا ناشنوایان بتوانند به راحتی به آن‌ها وصل شوند و درخواست خود را به نهادهای امدادی اعلام کنند، در بسیاری از کشورهای دیگر، پایگاه‌های مترجمان زبان اشاره وجود دارد.
در پایان جلسه، رضایی‌فر رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اظهار داشت: ایجاد پایگاه مترجمان زبان اشاره نیاز به تشکیلات و اعتبارات لازم دارد و ممکن است شامل مرور زمان شود.
به‌عنوان اولین گام، هدف ما این است که اگر ناشنوا در خیابان یا هر مکان دیگری با مشکل مواجه شد بتواند سریعاً با خطوط امدادی تماس بگیرد و مشکل خود را گزارش کند باید از کارهای ساده شروع کنیم و پس از رفع اشکالات، طرح را توسعه دهیم.
نگاه ما این بود که کاربر یا مترجم را با هدف سرعت بخشی به کار و توجه به مباحث تخصصی حذف کنیم به عنوان مثال آیا فرد ناشنوا می‌تواند از طریق فرد واسط "مترجم" در تماس با اورژانس ۱۱۵ به درستی درخواست و مشکل خود را ثبت کند.