خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 26 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نقد تخصصی برنامه «زن روز» مهناز افشار توسط روزنامه کیهان!

اعتماد | همه | دوشنبه، 26 آبان 1404 - 13:40
روزنامه کیهان برنامه «زن روز» مهناز افشار را مورد نقد قرار داد.
برنامه،زن،روز،كيهان،مخاطب،تصوير،نقد،فصل

کد خبر: 747658 | ۱۴۰۴/۰۸/۲۶ ۱۳:۲۷:۰۰
روزنامه کیهان برنامه «زن روز» مهناز افشار را مورد نقد قرار داد.
به گزارش کیهان، «زن روز» تقلیدی نه چندان حرفه‌ای از نسخه‌ ترکی و امتحان پس داده‌ «doya doya moda» است که با استفاده از عنوانی خاطره‌انگیز و حضور مجری جنجالی، مخاطبان هدف خودش را جذب کرد.در حالی که این برنامه بیش از آن ‌که یک مسابقه‌ مد را به تصویر بکشد تلاشی پر زرق‌وبرق، فانتزی و سیاست‌گذاری ‌شده در راستای برساخت تصویر زن ایرانی در زیر سلطه‌ صنعت‌- فرهنگ‌ است؛ چرا که به گفته‌ دنیل چندلر «هر نمایش، چیزی فراتر از بازتولیدِ صرفِ موضوعِ خود است».
شکی نیست که این برنامه یک سرگرمی جذاب و پرکشش محسوب می‌شود اما آیا می‌توان گفت که با یک اثر پیشگام روبه‌رو هستیم یا یک محصول شعارزده‌ ‌تجاری و دست دوم؟
این روزنامه افزوده است: اتصال کلیشه‌ای «رنگ صورتی» به «زنان» و عنصر الماس برای القای حس ارزشمندی در لوگوی برنامه، میان‌برنامه‌ تبلیغاتی غیرحرفه‌ای و فونت‌های نامناسب نشان از یک برنامه‌ سرهم‌بندی شده و عوامل غیرمتخصصی دارد که حداقل مبانی بصری و تکنیکی را برای مخاطب اعمال کرده‌اند.
به‌رغم همه‌ ضعف‌ها و ساده‌انگاری در تولید و حتی با وجود حضور زیبایی‌شناسی «مردسالارانه» تنها داور مرد مسابقه، این برنامۀ پرمخاطب بلافاصلهپس از اتمام فصل نخست، فصل دوم را منتشر کرد و همچنان مورد استقبال، حاشیه‌سازی و نقد قرار دارد.
در نهایت باید توجه داشت که عرضه‌ برنامه‌های تجاری پربازدید بعد از انتشار گسترده و بسترسازی در طول زمان، می‌تواند محمل خوبی برای نفوذ ایدئولوژی‌ سازندگانش به مخاطب باشد.
حتی اگر آن برنامه محصولی‌ وارداتی و غیرمبتکرانه مثل «زن روز» باشد.