داوطلبان مشغول به کار و پا به سن گذاشته عراقی را به ایران اعزام کنید
رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: به دانشگاههای عراق پیشنهاد دادیم در کنار اعزام دانشجو، داوطلبان مشغول به کار و نسبتاً پا به سن گذاشته را برای دورههای کوتاه مدت به ایران اعزام کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عباس سروش، در مراسم تکریم و معارفه مدیران حوزه آموزشی دانشگاه به بررسی چالشها و فرصتهای توسعه آموزش در دانشگاه پرداخت و با اشاره به اهمیت توجه ویژه به آموزش گفت: هرجا آموزش مطرح میشود، معمولاً گفته میشود که ریلگذاری شده و مسیر مشخص است، اما از نگاه من، هنوز جای کار و فرصت برای بهبود وجود دارد.
وی افزود: در مقایسه با سایر حوزهها مانند پژوهش، توسعه منابع و امور دانشجویی، حوزه آموزش هنوز نیازمند برنامهریزی دقیق و توجه بیشتر است.
وی به بحث بینالمللی شدن دانشگاه و جایگاه معاونت بینالملل نیز اشاره کرد و یادآور شد: هدف اصلی این است که دانشگاه به سطح بینالمللی ارتقا پیدا کند، نه اینکه صرفاً یک معاونت بینالملل شکل بگیرد.
از این رو دانشگاه باید توانایی تعامل واقعی با اساتید و دانشجویان غیر فارسیزبان را داشته باشد و تمام ارکان دانشگاه از نگهبانی گرفته تا معاونت دانشجویی باید امکان ارتباط مؤثر به زبانهای بینالمللی را فراهم کنند.
سروش همچنین بر ضرورت آیندهپژوهی در آموزش تأکید کرد و ادامه داد: با پیشرفت فناوری، اینترنت و هوش مصنوعی، در آینده دانشگاههای بسیاری در دنیا در آموزش سنتی ناکام میمانند.
اگر پیشاپیش برنامهریزی نکنیم، روشهای سنتی آموزش دیگر پاسخگو نخواهد بود.
در این راستا دانشگاه باید با استفاده از روشهای ترکیبی و همچنین مطالعه تجارب دانشگاههای پیشرو، خود را برای دهههای آینده آماده کند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر قدرت تخیل و پیشبینی را از ابزارهای کلیدی برنامهریزی آموزشی دانست و بر اهمیت استفاده از تجربهها برای ترسیم مسیر آینده آموزش دانشگاه تأکید کرد.
سروش، به توسعه آموزش و ارتقای کیفیت برنامههای دانشگاه اشاره و بر ضرورت آیندهپژوهی و برنامهریزی پیشدستانه در آموزش تاکید کرد و یادآور شد: نباید صرفاً به شرایط روزمره و رشتههای محبوب یا کمطرفدار اکتفا کنیم.
پیشرفتهای فناوری، هوش مصنوعی و ارتباطات، فرصتها و چالشهای جدیدی ایجاد کردهاند که باید پیشاپیش برای آنها برنامهریزی شود.
وی با تاکید بر اهمیت آموزشهای آزاد خاطر نشان کرد: شرکتها اغلب به گواهیهای تخصصی ارزش بیشتری نسبت به مدرک دانشگاهی میدهند.
دانشگاه باید این دورهها را بهصورت حضوری، مجازی یا ترکیبی پیشبینی و ارائه کند تا نیازهای واقعی صنعت و بازار پاسخ داده شود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین به تجربه اخیر همکاری با دانشگاههای عراق اشاره کرد و گفت: سه هفته پیش با پنج دانشگاه صنعتی در عراق جلسه داشتیم و پیشنهاد دادیم در کنار اعزام داوطلبان برای شرکت در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری، داوطلبان مشغول به کار و نسبتاً پا به سن گذاشته را برای طی دورههای کوتاه مدت به ایران اعزام کنند.
وی بر لزوم ایجاد اتاقهای فکر و استفاده از تجربه مدیران و کارشناسان در تصمیمگیریهای کلان تأکید کرد و افزود: باید زمانی فراتر از کار روزمره تخصیص داده شود تا ایدهها و برنامههای راهبردی شکل بگیرند و دانشگاه بتواند به اهداف بلندمدت خود دست یابد.
سروش خاطرنشان کرد: مشارکت همه ارکان دانشگاه، از کارشناسان و مدیران گرفته تا شورای راهبردی، برای پیشبرد برنامههای آموزشی و بینالمللی ضروری است.