ورود مستقیم حوزه علمیه به تولید «بازی رایانهای» هوشمندانه نیست
دبیر ستاد بازیهای رایانهای حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه در برابر پدیده تأثیرگذار بازیهای رایانهای سه رسالت اصلی برعهده دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام سید محمدحسن مرشدی در خصوص مسئولیت حوزه علمیه در بازیهای رایانهای اظهار کرد: حوزه علمیه به عنوان نهادی که همزمان هم مسئولیت علمی و هم وظیفه تبلیغی- تربیتی دارد، در برابر پدیده تأثیرگذاری مانند بازیها، رسالتهای متعددی را بر عهده دارد.
وی گفت: این رسالت را میتوان در سه محور اصلی رسالت علمی و نظریپردازی، رسالت تبلیغی، ترویجی و نقادانه و رسالت تولیدی و میانجیگری تعریف کرد.
این تولیدکننده بازیهای رایانهای در تشریح جزئیات این محورها، بیان داشت: اولین و پایهایترین رسالت حوزه، ورود جدی به عرصه تولید دانش و چارچوبسازی نظری است.
این نهاد موظف است مبانی، حدود، ثغور و چارچوبهای نظری مربوط به «بازی» را - اعم از مباحث تولید، مصرف و پژوهش - بهصورت علمی و نظاممند تبیین کند.
حوزه باید برای سوالات بنیادین این عرصه پاسخ و برنامه داشته باشد.
مرشدی گفت: در بعد تبلیغ و ترویج، حوزه باید دو نقش کلیدی را ایفا کند؛ اول معرفی و تشویق بازیهای سازنده و همسو با ارزشها و دوم، آموزش شیوه درست بازی کردن و نقد و بررسی بازیهای مشکلدار از منظر دینی و اخلاقی، به منظور مصونیتبخشی و ارتقای سواد رسانهای جامعه.
این محقق و پژوهشگر افزود: حوزه علمیه میتواند در عرصه تولید نیز نقشآفرینی کند، اما نه لزوماً بهعنوان تولیدکننده نهایی، بلکه در نقش یک «تسهیلگر و راهبر».
کارهایی مانند تأمین مبانی برای تولیدکنندگان و پل زدن و حلقه واسطه بودن بسیار مهم است.
وی در مورد کشف و پرورش استعدادها در حوزۀ بازی، تصریح کرد: در این زمینه با کمکاری جدی مواجه بودهایم.
خوشبختانه در یکی دو سال اخیر، گامهای مثبتی برداشته شده است؛ از جمله راهاندازی رشته طراحی بازی در معاونت تبلیغ و همچنین تشکیل ستاد بازیهای رایانهای که همگی اقدامات مبارک و امیدبخشی هستند.
مرشدی افزود: با این حال، همۀ این اقدامات در مقایسه با وسعت نیاز جامعه در این عرصه، بسیار ناچیز و محدود است.
اگرچه نهادهایی مانند شوراهای مرتبط در حوزه و برخی مراکز فعال وجود دارند، اما برای رسیدن به آن سطح از تأثیرگذاری که باید و شاید، نیازمند کار و سرمایهگذاری بسیار جدیتر و گستردهتری هستیم.
وی با بیان اینکه به نظر نمیرسد ورود مستقیم و گسترده حوزه علمیه به عرصه تولید بازی، راهبرد اصلی و هوشمندانهای باشد، اظهار کرد: رسالت اصلی حوزه، بازیسازی نیست، بلکه تأثیرگذاری بر این صنعت از مسیرهایی مانند «نظریهپردازی، تربیت نیروی متخصص، ارائه محتوای اصیل و نظارت تربیتی و اخلاقی» است.