خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 25 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شیائومی سرعت خطرناک خودرو را هشدار می دهد

مهر | دانش و فناوری | یکشنبه، 25 آبان 1404 - 13:23
حق امتیاز اختراع جدید شیائومی به یک سیستم کمک راننده تعلق دارد که هنگامیکه سرعت رانندگان نسبت به ترافیک اطرافشان به حد خطرناکی می رسد به آنها هشدار می دهد.
هشدار،سرعت،سيستم،نقليه،آستانه،صادر،وسيله،رانندگان،مرزهاي،مجاز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این سیستم به جای اتکا به حداکثر سرعت مجاز قانونی، به طور مداوم داده‌های حسگری را برای درک محیط وسیله نقلیه بررسی می‌کند.
فناوری مذکور اشیای از پیش تعریف شده ای مانند خودروهای نزدیک را شناسایی و از آنها به عنوان نقاط مرجع متحرک استفاده می‌کند.
سیستم در مرحله بعد میزان سرعت رانندگان در مقایسه با نقاط مرجع گفته شده، محاسبه می‌کند.
هنگامیکه این شاخص از آستانه هشدار سرعت بیش از حد بیشتر می‌شود، سیستم یک هشدار صادر می‌کند.
هدف این سیستم ارتقای ایمنی کلی جاده با هشدار زودهنگام به رانندگان و تشویق آنها به کاهش سرعت یا سازگار کردن سرعت شأن قبل از آن است که ایجاد فاصله ناگهانی با خودروهای اطراف ریسک بالاتر تصادف یا رویدادهای ترافیکی غیر منتظره افزایش دهد.
براساس اطلاعات موجود در حق امتیاز اختراع این فناوری، روش‌های رصد سرعت سنتی فقط روی آنکه سرعت وسیله نقلیه از مرزهای مجاز قانونی بیشتر می‌شود یا خیر متمرکز هستند و فقط در این حالات پیام هشدار صادر می‌شود.
شیائومی استدلال می‌کند این روش یک شکاف امنیتی به وجود می‌آورد زیرا ممکن است خودرو حتی با وجودی که در مرزهای قانونی سرعت حرکت می‌کند، اگر از ترافیک اطرافش سریع‌تر تردد کند، با خطر روبرو باشد.
حتی زمانیکه یک وسیله نقلیه در مرزهای مجاز سرعت حرکت می‌کند، برخی محیط‌ها ریسک‌های ایمنی مخفی دارند.
در محیط‌های شلوغ مانند اطراف مدارس، خوابگاه‌ها، کانتین ها، اماکن توریستی یا ساخت وساز به طور معمول ترافیک کند است.
به بیان دیگر در سیستم‌های سنتی یک وسیله نقلیه در چنین محیط‌هایی هشدار سرعت غیرمجاز دریافت نمی‌کند.
این فناوری به طور دینامیک آستانه هشدار خود را براساس محیط منطبق می‌کند.
در محیط‌های شلوغ این آستانه کاهش می‌یابد تا هشدار زودتر صادر شود و در بزرگراه‌ها و جاده‌های بزرگ شهری آستانه مذکور بالاتر می‌رود.
همچنین سیستم با شناسایی بخشی از جاده که خودرو در آن قرار دارد، سطح متناسب هشدار را انتخاب و تعیین می‌کند چه زمان باید صادر شود.
در کنار این موارد سیستم به جای یک هشدار یکباره از سیستم انتقال هشدار انعطاف پذیری استفاده می‌کند که قادر به سازگاری با سناریوهای رانندگی و ترجیحات رانندگان است.