خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 25 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت روایت ۱۲ روز مقاومت؛ چرا سازمان پژوهش راوی جنگ شد؟

مهر | اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 25 آبان 1404 - 10:23
سه بسته آموزشی و تربیتی در خصوص جنگ ۱۲ روزه منتشر شده است تا دانش آموزان هر سه دوره تحصیلی درک بهتری از جنگ و ایستادگی‌ نیروهای مسلح داشته باشند.
روزه،مقاومت،جنگ،ايران،لايه،فهم،روايت،پژوهش،طراحي،ورود،آموزشي ...

به گزارش خبرگزاری مهر، بسته‌های تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع می‌کنیم» با هدف بازخوانی مقاومت ۱۲ روزه ملت ایران منتشر شد؛ این بسته‌ها برای هر سه دوره تحصیلی طراحی شده تا دانش‌آموزان امروز، تصویری واقعی، عمیق و قابل‌درک از این رخداد تاریخی دریافت کنند.
حجت‌الاسلام علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش با تاکید بر اهمیت روایت مقاومت ۱۲ روزه گفت: جنگ تحمیلی ۱۲ روزه یک اتفاق ویژه در تاریخ معاصر ایران و نمونه‌ای روشن از جنگ ترکیبی بود.
ملت ایران در این چند روز، تجربه‌ای بی‌سابقه از مواجهه چندجانبه را پشت سر گذاشت و پیروزی حاصل‌شده نتیجه هم‌افزایی مردم، نیروهای نظامی و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب بود.
لطیفی با اشاره به ضرورت ورود آموزش‌وپرورش به این حوزه افزود: این رویداد نشان داد که باید روایت دقیق و قابل‌فهمی از مقاومت ارائه کنیم.
ما معتقد بودیم همه سلیقه‌ها و همه ایرانیان باید خودشان را در این بسته ببینند؛ هیچ‌کس خارج از این روایت نیست.
هدف این بود که نسل جدید بداند این پیروزی چگونه رقم خورد و چه دستاوردهایی برای آینده ایران دارد.
جنگ ۱۲ روزه؛ منبعی غنی برای تربیت سیاسی اجتماعی
سیدمهدی باقریان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، ۱۲ روز مقاومت را «منبعی ارزشمند برای طراحی فرصت‌های تربیتی» دانست و توضیح داد: پس از دفاع مقدس ۱۲ روزه، این پرسش شکل گرفت که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی چه وظیفه‌ای در قبال این رخداد دارد.
جلسات کارشناسی با حضور نخبگان برگزار شد و پیشنهاد شد برای هر دوره تحصیلی، محتوایی منعطف، کاربردی و قابل‌اجرا در شرایط مختلف مدرسه‌ها تولید شود.
ضرورت ورود به لایه شناختی جنگ ترکیبی
امیرحسین سلیمانی عضو گروه تألیف بسته‌ها گفت: مهم‌ترین لایه جنگ ۱۲ روزه، لایه شناختی آن بود؛ جایی که دشمن تلاش می‌کند ادراک و فهم مخاطب را تغییر دهد.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خود را مسئول می‌داند که برای ۱۶ میلیون دانش‌آموز در این حوزه ورود کند.
به همین دلیل بسته‌های آموزشی متناسب با سن دانش‌آموزان و در سه مقطع طراحی شد.
تصویرگری؛ پلی برای درک بهتر مفاهیم مقاومت
حسین براتی عضو گروه تصویرگری نیز درباره رویکرد هنری بسته‌ها گفت: تصاویر بر پایه تجربه زیسته ما از دفاع مقدس ۱۲ روزه شکل گرفت.
تلاش کردیم مفاهیم را به زبان تصویر و متناسب با فهم دانش‌آموزان منتقل کنیم؛ تصاویری که سوال ایجاد کند و مخاطب را درگیر فهم محتوا نماید.