ضرورت تشکیل شورای سنجش و پذیرش برای بهبود فرآیند پذیرش دانشجویان
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تشکیل شورای سنجش و پذیرش، که شامل وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش است، میتواند به بهبود فرآیند پذیرش دانشجویان کمک شایانی کند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور دانشجویان، ابوالفضل واحدی در نشست مشترکی با معاونان آموزشی و دانشجویی منطقه یک کشور که در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، بر ضرورت همکاری و همفکری در مواجهه با چالشهای نظام آموزش عالی تأکید کرد.
واحدی در این نشست بیان کرد: بدون شک معاونتهای آموزشی و دانشجویی، دو معاونت بسیار مهم در نظام آموزش عالی کشور هستند.
وی همچنین به پیچیدگیهای نظام حکمرانی و مشکلات ریشهای در حوزه آموزش اشاره کرد و افزود: هدف نهایی ما تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر برای رفع نیازهای کشور است.
برای تحقق این هدف، لازم است بسترهای لازم از جمله استادان مجرب، محتوای آموزشی مناسب و امکانات سختافزاری را مهیا سازیم.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به چالشهای بودجهای و تأثیر آن بر خدمات دانشجویی، گفت: نباید به دلیل مشکلات جاری از اهداف آموزشی و کیفی خود غافل شویم.
اتخاذ تصمیمات نادرست میتواند به کیفیت آموزش آسیب وارد کند و ما را از مسیر اصلیمان دور نماید.
واحدی با بیان اینکه در برگزاری امتحانات و کلاسها، رعایت استانداردها از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ خاطرنشان کرد: برخی دانشگاهها به برگزاری کلاسهای مجازی تأکید داشتند، در حالی که زیرساختهای لازم فراهم نبود.
ما باید با اتحاد و همفکری برای رسیدن به اهداف مشترکمان تلاش کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم بر اهمیت همکاری و همفکری در راستای بهبود شرایط دانشگاهها و ارتقا کیفیت آموزش تأکید کرد و افزود: برای ارائه خدمات مناسب به دانشجویان، باید برنامههای جامع و هدفمندی در زمینههای رفاهی و آموزشی طراحی و اجرا کنیم.
همزمان با ارائه آموزش رایگان، لازم است خدمات رفاهی نیز بهطور مؤثر ارائه شود.
وی همچنین به اهمیت نظارت بر طول مدت تحصیل دانشجویان اشاره کرد و گفت: ضروری است به چالشهای موجود در این زمینه بپردازیم و زیرساختهای لازم را فراهم کنیم.
تشکیل شورای سنجش و پذیرش، که شامل وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش است، میتواند به بهبود فرآیند پذیرش دانشجویان کمک شایانی کند.
واحدی با اشاره به جذب دانشجویان بینالمللی تصریح کرد: جذب دانشجویان خارجی نهتنها میتواند به ارتقا نام دانشگاههای ایران کمک کند، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم که کیفیت آموزش این دانشجویان حفظ شود.
دقت در ارزیابی سطح علمی و زبانی دانشجویان خارجی ضروری است تا از موفقیت آنان در محیط دانشگاهی اطمینان حاصل شود.
وی در پایان اظهار کرد: همفکری و همکاری میان معاونان آموزشی و دانشجویی میتواند به عنوان کلید حل چالشها و بهبود نظام آموزشی عمل کند.
ما موظفیم با تکیه بر این همکاری، به ارتقای کیفیت آموزش و نزدیکتر شدن به اهداف مشترک بپردازیم.