خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 23 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رونمایی نماد اقتدار ایران؛ عشق و اسطوره‌های بهرام دبیری به موزه آمدند

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 23 آبان 1404 - 14:24
در هفته‌ای که گذشت، مجسمه شکست والرین از شاپور دوم در میدان انقلاب رونمایی و همچنین نمایشگاه آثار اهدایی بهرام دبیری به موزه هنرهای معاصر تهران در این موزه افتتاح شد.
هنري،نمايشگاه،آثار،تهران،هنرهاي،هنر،ايران،تجسمي،مجسمه،هنرمند ...

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود.
در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» درصدد هستیم بخشی از روند اتفاقاتی را که افتاده، بیان کنیم.
جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.
«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم فراهم می‌شود.
بر این اساس، نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
نمایشگاه آثار بهرام دبیری در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد
در هفته‌ای که گذشت، نمایشگاه «به آینده سپرده شد» شامل گزیده‌ای از ۵۰ سال نقاشی بهرام دبیری و به مناسبت اهدای آثار به موزه هنرهای معاصر تهران، در این موزه افتتاح شد.
در این نمایشگاه، بیش از ۶۵ اثر از دوره‌های مختلف کاری دبیری، دربرگیرنده مضامینی چون اسطوره، عشق و خشونت، به نمایش گذاشته شدند.
در توضیح نمایشگاه «به آینده سپرده شد» آمده است: «موزه هنرهای معاصر تهران طی نزدیک به نیم قرن نه فقط یک مرکز نمایش هنر، بلکه حافظه بصری یک سرزمین بوده است، نهادی که میان سنت و مدرنیته گذشته و آینده و ایران و جهان پیوند برقرار کرده و به تعبیر آندره مالرو، ثابت کرده که موزه معبد زمان است جایی که روح آثار از فراموشی نجات پیدا می‌کنند.
اهدای آثار به این موزه همواره فراتر از یک انتقال مالکیت هنری بوده و معنای فرهنگی و تمدنی دارد؛ زیرا هنرمند ثمره زندگی و تجربه زیباشناختی خود را از انزوا بیرون آورده و به حافظه جمعی می‌سپارد.
این همان کاری است که بهرام دبیری انجام داده است؛ هنرمندی که بیش از پنجاه سال در نقاشی ایران زیسته و خالق جهانی تصویری است که در آن اسطوره ریشه خیال و انسان معاصر با زبانی شخصی و بیانی مستقل به هم می‌رسند.
آثار او نه روایت صرف تصویر بلکه ادامه سنت روایتگری ایرانی هستند، چنانکه نجف دریابندری درباره‌اش نوشته: دبیری شاعر است حتی وقتی نقاشی می‌کند زیست هنری او از متن فرهنگ و ادبیات ایران آغاز شد و بر بوم نقاشی ادامه یافته است؛ از همین رو هر نقاشی در کارنامه او صفحه‌ای از یک شعر تصویری است که هنوز نوشته می‌شود.
بهرام دبیری نقاشی است که زادگاهش از اندیشه تا ارتباطات ادبیات است و از ادبیات به جهان نقاشی نگاه می‌کند و اکنون با اهدای آثارش به موزه هنرهای معاصر تهران نه فقط گذشته هنری خود که حافظه یک نسل را به آینده سپرده است.»
این اقدام نشان می‌دهد که بهرام دبیری نه‌تنها به امروز هنر ایران می‌اندیشد، بلکه دل‌نگران نسل‌های آینده نیز است.
او با سپردن این آثار به گنجینه ملی، در واقع آینده هنر اصیل ایرانی را تضمین کرده است.
نسل‌های آینده با دیدن این آثار، می‌آموزند که هنر ماندگار، هنری است که با گذر زمان از ارزش نیفتد، بلکه ژرف‌تر و قابل‌فهم‌تر می‌شود.
اقدام بهرام دبیری در اهدای آثارش به موزه هنرهای معاصر تهران، نشانه بینش والا و مسئولانه اوست که به حفظ هویت هنر ایرانی کمک می‌کند.
آثار پیشکسوتان تجسمی روی دیوار نیاوران رفت
مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه آثار تجسمی و سنتی هنرمندان پیشکسوت و چهره‌های ماندگار عرصه هنرهای تجسمی و سنتی، جمعه هفته گذشته با حضور جمع زیادی از هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این مراسم افتتاحیه نه صرفاً آغاز یک نمایشگاه، بلکه تجلیل از عمری تلاش، ذوق و عشق نسل‌هایی بود که جان و دل خود را در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین نثار کرده‌اند.
سومین نمایشگاه بزرگ آثار هنرهای تجسمی و سنتی هنرمندان پیشکسوت با حضور و مشارکت بیش از ۱۱۵ هنرمند پیشکسوت به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت و همکاری صندوق اعتباری هنر، فرهنگسرای نیاوران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شبکه نسیم و … با نمایش درآمدن بیش از ۲۲۰ اثر هنری فاخر تا ۳۰ آبان ادامه دارد.
مجسمه شکست والرین رومی از شاپور دوم در میدان انقلاب رونمایی شد
در هفته‌ای که گذشت، مراسم اختتامیه پویش «در مقابل ایران دوباره زانو می‌زنید» و رونمایی از نماد حجمی میدان انقلاب تهران؛ مجسمه شاپور دوم و شکست والرین، برگزار شد.
داود گودرزی معاون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران درباره جابه‌جایی مجسمه والرین گفت: این مجسمه که شب جمعه ۱۶ آبان‌ ۱۴۰۴ در میدان انقلاب رونمایی شد، به مدت ۲۰ روز در این میدان در معرض دید شهروندان قرار خواهد داشت تا علاقه‌مندان فرصت بازدید از اثر هنری و فرهنگی مذکور را داشته باشند.
پس از پایان مهلت اکران در میدان انقلاب، مجسمه والرین به ورودی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در حوالی میدان آزادی منتقل خواهد شد.
هدف از این جابه‌جایی، فراهم کردن فضایی است که دیپلمات‌ها، نمایندگان خارجی مستقر در ایران و مقامات بین‌المللی از جمله روسای جمهور، نخست‌وزیران و وزرای خارجه در بدو ورود به ایران این اثر را مشاهده کنند و با پیشینه تاریخی ایران و ایرانیان آشنا شوند.
این مجسمه توسط پیام قانع ساخته شده است و پیش از نصب آن نسبت به روند ساختش نقد وارد بود، به گونه‌ای که برخی معتقد بودند این پروژه بدون برگزاری فراخوان تخصصی، بدون مشارکت انجمن مجسمه‌سازان و بدون شفافیت در روند انتخاب و اجرا پیش رفته است که بیشتر نسبت به روند ساخت آثار هنری شهری این انتقاد درست است.
همچنین، برخی منتقدان معتقدند که این مجسمه از نظر هویتی انتخاب مناسبی برای میدان انقلاب نیست!
البته باید به آنها متذکر شد که مجسمه شکست والرین از شاپور دوم، مجسمه اصلی میدان انقلاب تهران نیست و قرار است در جایی دیگر نصب شود.
همچنین، این مجسمه با هدف نمایش اقتدار ایران از چندین هزار سال قبل به عنوان گزینه برگزیده شده است اما از این نظر که باید سازوکاری شفاف در حیطه هنر شهری و سفارش ساخت آثار هنری متعلق به شهر صورت بگیرد، نکته‌ای به‌جا و مناسب است.
توجه جشنواره جهانی فیلم فجر به عکس‌هایی از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
در هفته گذشته، در آستانه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، مهدی آشنا مدیر بخش عکس و ویدئوی چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر، از توجه ویژه به موضوع صلح و تاثیرات جنگ در سطح جهانی در این بخش خبر داد.
وی برگزاری جشنواره جهانی را فرصتی دانست که در کنار آن به ۲ جنبه مهم بررسی جنگ و تأثیرات آن به عنوان یک معضل جهانی و نگاه هنری به عکاسی سینما توجه کرد و گفت: در این جشنواره، هدف ما این است که تحولات جنگ ۱۲ روزه را از منظر هنری و به‌ویژه از قاب دوربین عکاسان ایرانی و خارجی بررسی کنیم.
در واقع، یکی از اهداف اصلی جشنواره، نمایش فرهنگ صلح و مقاومت است.
ما از طریق این جشنواره می‌خواهیم پیام صلح و امید را در سطح جهانی منتقل کنیم.
نکوداشتی برای هنرمند نقاش فقید در خانه هنرمندان
هفته گذشته همچنین، مراسم یادبود زنده‌یاد ناصر آراسته هنرمند نقاش و مدرس هنرهای تجسمی که ۱۴ آبان درگذشت، با حضور خانواده، دوستان، شاگردان و استادان دانشگاه در فضایی احساسی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این مراسم، حاضران از ابعاد انسانی، هنری و فلسفی زندگی و آثار او سخن گفتند و از جایگاه بی‌بدیلش در آموزش هنر یاد کردند.
در این مراسم، نسرین عتیقه‌چی هنرمند نقاش بیان کرد: در میان ما، هنرمندی از جنس ناصر آراسته کم‌نظیر است.
او خود می‌گفت «من پایان نیستم، بلکه بازگشت به سرچشمه هستی‌ام»، بازگشتی به همان جایی که انسان از آن فراخوانده می‌شود تا معنای بودن را بیافریند.
آراسته در جهانی رنگین می‌زیست اما رنگ برای او صرفاً تصمیمی هنری نبود، بلکه راهی برای تفکر بود.
با هر ضربه قلموی خود، به‌جای آنکه تصویری از جهان بسازد، جهانی را به سخن درمی‌آورد.
نقاشی‌هایش حرکت از خاموشی به وجود و از ناحق به سوی حقیقت هستند.
در آثار او، رنگ‌ها زبان احساس بودند، قرمز نشانه‌ شوق حضور، آبی عمق تفکر و زرد روشنایی هستی‌بخش زندگی.
استاد آراسته با رنگ‌های پرشور خود به ما آموخت که می‌توان با رنگ اندیشید و با سکوت گفتگو کرد.
او هنرمندی بود که در گشودگی جهان هستی سکونت داشت.
حبیب توحیدی دوست و همراه قدیمی این هنرمند فقید نیز عنوان کرد: سال ۶۸ یا ۶۹ بود که با استاد آراسته آشنا شدم و از همان زمان دوستی ما شکل گرفت؛ دوستی‌ای که تا سال‌های آخر ادامه داشت.
ناصر آراسته نه تنها همسری مهربان، استادی هنرمند و انسانی وارسته بود، بلکه الگویی تمام‌عیار از دیانت، محبت و فروتنی به‌شمار می‌رفت.
بیش از چند دهه از عمر پربرکتش را صرف آموزش و اعتلای هنر این سرزمین کرد.
خیرخواهی و مهربانی در رفتار و کلامش موج می‌زد.
افتتاح هفته دیزاین تهران با نقش‌هایی از «شاهنامه»
در هفته گذشته، تعدادی از هنرمندان جوان با پرداختن به موضوع «شاهنامه» در تولیدات هنری خود در «هفته دیزاین تهران» حاضر شدند.
«هفته دیزاین تهران» از ۲۰ تا ۲۶ آبان در نمایشگاه بین المللی تهران سالن ۵ برپاست.
ارمغان کشاورز میرزامحمدی که یکی از هنرمندان حاضر در این رویداد است، درباره آثار خود گفت: با ۱۷ کار در سبک عتیقه و زیرخاکی با محوریت شاهنامه در «هفته دیزاین تهران» حضور دارم.
شاهنامه میراثی ارزشمند برای ما و آیندگان است و ما در هر هنری که فعال هستیم به هر نحوی باید دین خود را در این زمینه ادا کنیم.
زنان شاهنامه و بازخوانی روایت‌های فراموش شده بخش عمده محصولاتی است که در این نمایشگاه عرضه کردم.
فراخوان رویدادی هنری با رنگ و بوی برگ‌های پاییزی
در هفته‌ای که گذشت، پنجمین رویداد «پاییز-برگ» که با هدف گسترش و توجه به هنر معاصر در یک گفتمان محیط زیستی و شهری با همکاری دانشگاه هنر ایران، وزارت امور خارجه و شهرداری منطقه ١٢ تهران از ٢۶ تا ٣٠ آذر در میدان مشق برگزار می‌شود، فراخوان داد.
«پاییز-برگ» براساس اهداف دوره‌های پیشین، ادامه پیدا می‌کند و ایجاد فضایی برای درک بهتر ارتباط و تعامل هنرمندان با طبیعت شهری و بافت تاریخی و بهره‌گرفتن از مواد و مصالح موجود در مکان، از رویکردهای این دوره است.
استفاده از چوب و برگ‌های پاییزی در خلق و اجرای آثار اهمیت ویژه‌ای برای برگزارکنندگان دارد.
آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه
نمایشگاه گروهی «فیل کور» در گالری زیرزمین دستان، نمایشگاه «مجال بودن» در گالری شریف، نمایشگاه «عروسی» در گالری آتبین، نمایشگاه «زمان بازیافته» در گالری مژده، نمایشگاه «از طهران تا تهران» در گالری جاوید، نمایشگاه «حافظه تن» در گالری شمیس، نمایشگاه گروهی «ادراک» در گالری احسان و نمایشگاه «در دوردست‌ها» در گالری کارشیو، از جمله نمایشگاه‌هایی هستند که عصر جمعه ۲۳ آبان افتتاح می‌شوند.