خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 20 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

همایون ارشادی که بود + زندگینامه و بیوگرافی

اعتماد | همه | سه شنبه، 20 آبان 1404 - 10:46
زندگی هنری همایون ارشادی از یک اتفاق ساده شروع شد. او به واسطه‌ی دوستی با همسر تهمینه میلانی، در سال ۱۳۷۱ در فیلم کاکادو نقش کوتاهی بازی کرد. تهمینه میلانی استعداد او را به عباس کیارستمی معرفی کرد و همین معرفی مسیر زندگی ارشادی را تغییر داد.
ارشادي،زندگي،همايون،فيلم،ايران،بازي،–،معرفي،تهمينه،ميلاني،نق ...

زندگی هنری همایون ارشادی از یک اتفاق ساده شروع شد.
او به واسطه‌ی دوستی با همسر تهمینه میلانی، در سال ۱۳۷۱ در فیلم کاکادو نقش کوتاهی بازی کرد.
تهمینه میلانی استعداد او را به عباس کیارستمی معرفی کرد و همین معرفی مسیر زندگی ارشادی را تغییر داد.
کد خبر: 746740 | ۱۴۰۴/۰۸/۲۰ ۱۰:۴۴:۲۴
زندگی هنری همایون ارشادی از یک اتفاق ساده شروع شد.
او به واسطه‌ی دوستی با همسر تهمینه میلانی، در سال ۱۳۷۱ در فیلم کاکادو نقش کوتاهی بازی کرد.
تهمینه میلانی استعداد او را به عباس کیارستمی معرفی کرد و همین معرفی مسیر زندگی ارشادی را تغییر داد.
همایون ارشادی، بازیگر ایرانی، به دلیل بیماری سرطان درگذشت.
او مدتی با این بیماری درگیر بود و سرانجام در روز سه‌شنبه ۲۰ آبان درگذشت.
همایون ارشادی، بازیگر شناخته‌شده‌ی سینما و تلویزیون ایران، متولد ۵ فروردین ۱۳۲۶ در اصفهان بود.
او یکی از معدود بازیگرانی است که در میانسالی وارد دنیای سینما شد و با اولین نقش جدی خود در فیلم تحسین‌شده‌ی طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی، درخشید و به چهره‌ای جهانی تبدیل شد.
تحصیلات و زندگی در ایتالیا و کانادا
ارشادی پس از پایان تحصیلات دبیرستان در آبادان، در سال ۱۳۴۴ برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی معماری به ایتالیا رفت.
یازده سال در اروپا ماند و پس از بازگشت به ایران، در یک شرکت ساختمانی در اهواز مشغول به کار شد
یک سال پس از انقلاب، برای ادامه‌ی زندگی راهی کانادا شد و تا سال ۱۳۷۰ در آنجا اقامت داشت.
او در همان دوران نیز از معماری فاصله نگرفت و در چند پروژه ساختمانی مشارکت کرد.
آغاز مسیر بازیگری
زندگی هنری همایون ارشادی از یک اتفاق ساده شروع شد.
او به واسطه‌ی دوستی با همسر تهمینه میلانی، در سال ۱۳۷۱ در فیلم کاکادو نقش کوتاهی بازی کرد.
تهمینه میلانی استعداد او را به عباس کیارستمی معرفی کرد و همین معرفی مسیر زندگی ارشادی را تغییر داد.
در سال ۱۳۷۵، کیارستمی او را برای بازی در نقش اصلی فیلم طعم گیلاس برگزید؛ فیلمی که در سال ۱۹۹۷ موفق به کسب نخل طلای جشنواره کن شد و بازی ارشادی را به عنوان چهره‌ای تازه و متفاوت به جهان معرفی کرد.
او پس از آن در فیلم درخت گلابی داریوش مهرجویی نیز درخشید و حضورش در سینمای ایران تثبیت شد.
درخشش جهانی با فیلم «بادبادک‌باز»
موفقیت طعم گیلاس باعث شد کارگردانان بین‌المللی نیز به او توجه نشان دهند.
در سال ۲۰۰۷، ارشادی در فیلم هالیوودی بادبادک باز به کارگردانی مارک فورستر نقش‌آفرینی کرد؛ فیلمی بر اساس رمان پرفروش خالد حسینی.
منتقدان بازی او را طبیعی و تأثیرگذار توصیف کردند.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز در ستایشی از او نوشت:«مارک فورستر نکته حیرت‌انگیز در بازی همایون ارشادی را در طبیعی بودن او می‌داند.
بسیاری از بازیگران به تکنیک خود تکیه می‌کنند، اما او تنها به دل خود متکی است.»
حضور در دیگر آثار بین‌المللی
پس از بادبادک باز، همایون ارشادی در چند پروژه‌ی بین‌المللی دیگر نیز ظاهر شد:
آگورا (۲۰۰۹) به کارگردانی آلخاندرو آمنابار در نقش آسپاسیوس
سی دقیقه پس از نیمه‌شب (۲۰۱۲) ساخته‌ی کاترین بیگلو
تحت تعقیب‌ترین مرد (۲۰۱۴) در کنار فیلیپ سیمور هافمن و ریچل مک‌آدامز
علی و نینو (۲۰۱۶) – یک فیلم عاشقانه انگلیسی
این آثار باعث شد ارشادی به عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده‌ی ایرانی در سینمای جهان شناخته شود.
ازدواج و خانواده
ارشادی سال‌هاست ازدواج کرده و یک دختر و یک پسر دارد.
او درباره رابطه‌اش با فرزندانش می‌گوید:«سعی کرده‌ام همیشه رابطه‌ام با بچه‌هایم رفاقتی باشد.
وقتی خودت را به آن‌ها نزدیک کنی، گفت‌وگو و صمیمیت آسان‌تر می‌شود.»
فعالیت‌های دیگر و زندگی شخصی
پیش از اینکه بازیگری به شغل اصلی‌اش تبدیل شود، همراه خواهرش یک گالری مبل داشتند که در آن به بازسازی و طراحی مبلمان کلاسیک می‌پرداختند.
با افزایش فعالیت‌های سینمایی، از آن کار فاصله گرفت و تمام تمرکز خود را بر بازیگری گذاشت.
دیدگاه‌های همایون ارشادی درباره سینما
او هیچ‌گاه در کلاس بازیگری شرکت نکرده و معتقد است تجربه و مشاهده بهترین استاد او بوده است:«من کم‌کم فهمیدم راه رفتن سینمایی فرق دارد، نگاه کردن سینمایی فرق دارد...
حالا می‌توانم هم خودم باشم و هم از تکنیک استفاده کنم.»
درباره تفاوت سینمای ایران و جهان نیز چنین می‌گوید:«مهم‌ترین تفاوت در فناوری و سرمایه‌گذاری است.
در سینمای جهان حتی کم‌هزینه‌ترین فیلم حدود ۲۰ میلیون دلار خرج دارد و برنامه‌ریزی‌ها دقیق و از پیش تعیین‌شده است.
در ایران اما سرمایه‌گذارها در طول کار به دنبال تأمین بودجه هستند.»
نگاه او به زندگی در ایران و مهاجرت
ارشادی سال‌ها در خارج از کشور زندگی کرده، اما همواره بازگشت به ایران را انتخاب کرده است.
«ایران را دوست دارم و از بودن در کنار هم‌وطنانم لذت می‌برم، اما پس از درگذشت مادرم و با توجه به اینکه فرزندانم خارج از ایران زندگی می‌کنند، شاید روزی تصمیم بگیرم کنار آن‌ها زندگی کنم.
با این حال فعلاً قصد رفتن ندارم.»
علاقه‌مندی‌ها و نظر درباره تئاتر
همایون ارشادی تئاتر را تمرینی برای رشد بازیگری می‌داند و می‌گوید:«تئاتر را بیشتر از سینما دوست دارم؛ اما نمی‌توان تمام وقت در آن بود چون درآمدش پایین است.
سالی یک نمایش بازی می‌کنم تا هم تمرین باشد، هم حال دلم خوب شود.»
فیلم‌شناسی منتخب همایون ارشادی
فیلم‌های ایرانی:
طعم گیلاس، درخت گلابی، واکنش پنجم، سیمای زنی در دوردست، آینه‌های روبرو، نارنجی‌پوش، ملکه، ایتالیا ایتالیا، خرگیوش، ماهی سیاه کوچولو، بن‌بست وثوق، انزوا، اشباح و ده‌ها اثر دیگر.
فیلم‌های خارجی:
بادبادک باز (۲۰۰۷) – مارک فورستر
آگورا (۲۰۰۹) – آلخاندرو آمنابار
سی دقیقه پس از نیمه‌شب (۲۰۱۲) – کاترین بیگلو
تحت تعقیب‌ترین مرد (۲۰۱۴) – آنتون کوربن
علی و نینو (۲۰۱۶) – آسف کاپادیا
گنجشک قرمز (۲۰۱۸) – فرانسیس لارنس