رشد ۹ برابری مشارکت دانشجویان در رویداد کرسی آزاداندیشی دانشگاه آزاد
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: در پنجمین دوره رویداد کرسی های آزاداندیشی با رشد چشمگیر مواجه شدهایم و حدود ۱۱ هزار تیم در این دوره شرکت کردهاند و شاهد رشد نه برابری هستیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد جهانبین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری پنجمین رویداد سراسری رقابت تیمهای دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور نمایندگان رسانه های مختلف برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی، همسر و محافظان ایشان گفت: این شجره طیبه «رویداد رقابت تیمهای دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی» یادگار آن شهید والامقام است که با هدایت و حمایت ایشان شکل گرفت و امروز در آستانه برگزاری مرحله نهایی پنجمین دوره آن قرار داریم.
وی با قدردانی از دکتر رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: دکتر رنجبر چه در زمان قائم مقامی و چه در دوران ریاست خود، همواره با اعتقاد از این رویداد بزرگ فکری و فرهنگی حمایت کرده و نقش مهمی در استمرار آن داشته اند.
آزاداندیشی؛ کلید تحقق تمدن اسلامی
جهانبین با اشاره به اهمیت موضوع آزاداندیشی در گفتمان انقلاب اسلامی گفت: شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم، تفکر کردن است.
در تاریخ تمدن اسلامی، هرجا زمینه اندیشه آزاد فراهم بوده، شاهد شکوفایی علمی و فرهنگی بودهایم.
وی افزود: در دوره آلبویه، وجود فضای باز فکری موجب رشد مراکز علمی و فرهنگی شد، اما در مقابل، جمود و انجماد فکری در مدارسی چون نظامیه بغداد و الازهر مصر، ضربات سنگینی بر پیکره تمدن اسلامی وارد کرد.
تحجر و التقاط؛ دو لبه یک قیچی
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر پرهیز از جمود فکری تصریح کرد: هم تحجر و هم التقاط دو لبه یک قیچی هستند و هر دو به یک اندازه خطرناکاند.
همانگونه که قرآن تقلید کورکورانه از سنتهای پیشینیان را نفی میکند، پیروی بیتفکر از جریانهای فکری زمانه نیز مذموم است و تحرک و نشاط فکری مانع مهمی در برابر این دو بلیه هست.
کاهش دو قطبی های کاذب
دکتر جهان بین در بخش دیگری از بیانات خود مطرح کرد: جهل موجب اختلاف هست.
گفت و گو و تضارب آرا موجب شناخت از نزدیک و کاهش دو قطبی ای کاذب می شود.
کرسیهای آزاداندیشی؛ بستر تحقق تضارب آرا
جهانبین با اشاره به ضرورت وجود بستر مناسب برای طرح اندیشهها گفت: طرح افکار و اندیشهها بدون فراهم شدن بستر مناسب، به رشد و تعالی منجر نمیشود و اینجاست که مفهوم «کرسی آزاداندیشی» معنا پیدا میکند.
وی تأکید کرد: آنچه در دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان «کرسیهای آزاداندیشی» دنبال میشود، شکل روشمند و هدفمند همین اندیشه است.
دانشگاه آزاد اسلامی با چنین باوری از سال ۱۳۹۹، همزمان با دوران همهگیری کرونا، با تأکید شهید دکتر طهرانچی، اجرای این طرح را آغاز کرد.
رشد چشمگیر مشارکت دانشجویی
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در بیان روند رشد رویداد گفت: از سال ۱۳۹۹ که این رویداد را با حدود ۱,۴۶۰ تیم شروع کردیم، اکنون در پنجمین دوره با رشد چشمگیر مواجه شدهایم و حدود ۱۱ هزار تیم در این دوره شرکت کردهاند و شاهد رشد نه برابری هستیم و این نشان دهنده اقبال دانشجویان به گسترش فضای آزاداندیشی هست.
۷۰۰۰کرسی در دو مرحله استانی و کشوری مجازی برگزار شده است.
جهانبین درباره تمایزات رویداد گفت: غیر از کمیت رویداد، کرسیهای آزاداندیشی را رقابتی کردیم و آنها را تخصصی ساختیم.
در این ساختار به جای دوگانه «موافق/مخالف» از مفهوم «موافق/منتقد» استفاده کردیم و نشان دادیم هر منتقدی مخالف نیست.
وی افزود: حدود ۶,۰۰۰ عضو هیئت علمی بهعنوان مشاور و راهبر فکری تیمها در این رویداد مشارکت کردند.
برای تشویق اساتید، سیاستی طراحی شده است که هر استادی که تیم تحت راهبری او به جمع تیمهای گزیده نهایی برسد، مشمول یک پایه تشویقی خواهد شد.
همچنین مساله مهم، قوت استدلال و استناد و اخلاق مداری است فارغ از اینکه تیم از چه گزاره ای دفاع می کند و منتقد چه گزاره ای است.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بانک گزاره ها گفت: ورودی گزارهها از سه مسیر تأمین میشود؛ استادان دانشگاهها، تیمهای شرکتکننده و میزان علاقهمندی دانشجویان به موضوعات مختلف.
از مجموع حدود ۱۱ هزار تیم متشکل از ۴۴ هزار دانشجو، بیش از هزار گزاره از خود دانشجویان گردآوری شد که بانک محتوایی بسیار غنی و متنوعی را تشکیل داده است.
جهانبین با یادآوری تجربه گذشته خود گفت: زمانی که معاون فرهنگی دانشگاه امام خمینی(ره) بودم، موضوعات کرسیها معمولاً محدود به مباحثی چون رابطه دختر و پسر یا رابطه با آمریکا بود، اما امروز تنوع موضوعات بهقدری بالاست که شاید هیچ نهاد دیگری چنین گسترهای از مباحث را در اختیار نداشته باشد.
برگزاری مرحله نهایی
جهانبین با اشاره به جزئیات مرحله نهایی گفت: مرحله نهایی از ۲۴ آبان برگزار میشود و ۴۸ تیم برگزیده در شش محور موضوعی شامل سیاست، اجتماع، اقتصاد، فرهنگ، سلامت و هنر و معماری در ارتباط با ۹۰ گزاره فکری با
یکدیگر به بحث و گفتوگو خواهند پرداخت.
وی در پایان تأکید کرد: این رویداد صرفاً یک مسابقه نیست، بلکه بستری برای تمرین گفتوگو، نقد و استدلال علمی میان دانشجویان است.