نیاز سالانه وزارت راه و شهرسازی ۸۲۹ همت منابع مالی است/ تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی در سال نخست برنامه
وزیر راه وشهرسازی گفت: مهمترین چالش وزارت راه کمبود منابع مالی است؛ به طوری که سالانه به طور میانگین ۸۲۹ همت منابع مالی احتیاج داریم
باشگاه خبرنگاران جوان؛محبوبه کباری- فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در مجلس اظهار داشت: مسیر پیشرفت کشور در گرو همراهی و همدلی است؛ موضوعی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و از اصلیترین راهبردهای رئیسجمهور است.
وی ادامه داد: در مجموع، ۱۴۸ حکم از برنامه هفتم متوجه وزارت راه و شهرسازی است که شامل ۱۲۲ سنجه کمی میشود.
از این تعداد، ۸۸ سنجه (بیش از ۸۰ درصد) و ۱۳ سنجه کمتر از ۵۰ درصد تحقق یافتهاند.
او با بیان اینکه مهمترین چالش وزارت راه و شهرسازی در مسیر تحقق اهداف برنامه، کمبود منابع مالی است، افزود: هرچند در طول مدت گذشته، تلاش شده با بهرهگیری از روشهای مختلف تأمین مالی، بخشی از کمبود منابع عمومی جبران شود، اما برای تحقق حداقلی احکام برنامه، بهطور میانگین سالانه حداقل ۸۲۹ همت منابع مالی مورد نیاز است.
وی به عملکرد حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: هدفگذاری در این حوزه، کاهش ۹ ساله [زمان نوسازی] به ۷.۵ سال تا پایان برنامه بوده است.
در سال نخست، تحقق دو درصد بیش از هدفگذاری صورت گرفته است؛ هدف سال اول، کاهش دو درصدی سطح بافتهای فرسوده بود که بهطور کامل محقق شد و هدف سه درصدی محقق شده ۴.۹ درصد بوده است.
او به احداث مسکن شهری اشاره کرد و گفت: هدف کلان، احداث ۱.۵ میلیون واحد در طول پنج سال (با برش سالانه ۱۸۵ هزار واحد) است که در سال نخست، ۱۴۱,۷۰۰ واحد به بهرهبرداری رسیده است.
وی در مورد واحدهای مسکن روستایی نیز گفت: از هدفگذاری صورت گرفته ۲۰۰ هزار واحد سالانه، تنها ۱۶۶ هزار واحد محقق شده است.
همچنین، هدفگذاری ۲ میلیون واحد در پنج سال (۴۰۰ هزار واحد در سال اول) بوده که تاکنون ۳۵ هزار واحد تحقق یافته است.
صادق افزود: واقعیت این است که مشکلات مردم، بهویژه دهکهای پایین جامعه، در زمینه تأمین آورده اولیه و همچنین مشکلات برخی دستگاهها در تأمین زیرساختها همچنان وجود دارد.
بانکها نیز با وجود تلاشها و پیگیریهای مکرر، هنوز نتوانستهاند در سطح انتظار قانون، در زمینه تأمین مالی و ارائه تسهیلات اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، دولت پیشنهاد اصلاح برخی مفاد قانونی مرتبط با تأمین مالی حوزه مسکن را بهصورت مکتوب به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هدفگذاری نوسازی و تأمین ۵۵۰ دستگاه لوکوموتیو در طول ۵ سال تکلیف دیگر این وزارتخانه در قانون است، گفت: قراردادهای لازم برای خرید و بازسازی کشندهها منعقد و تعداد ۲۵ دستگاه لوکوموتیو در سال اول تحویل گرفته شد.
همچنین، در زمینه عملکرد سرعت سیر بازرگانی بار در سال اول برنامه نسبت به هدف تعیینشده، بیش از ۱۰۰ درصد تحقق یافته است.
او افزود: ستاد ملی گذر مندرج در بند الف ماده ۵۷ در ۲ مهرماه ۱۴۰۴ تشکیل و کلیات سند برنامه ملی در آن تصویب شد.
البته اولین جلسه دبیرخانه این ستاد در ۲۳ اردیبهشت ماه به ریاست وزیر برگزار شد.
در راستای جز ۴ ماده ۵۷ در سال ۱۴۰۳، تعداد یک هزار و ۴۶۷ صندلی به برنامه افزوده شد.
در خصوص جز ۳ بند ۳ ماده ۵۷، آییننامه مربوطه مصوبه صادر شده است و اکنون ۴۰ درصد قطارهای باری در حال اجرا و تطابق با برنامه هستند.